Vad ser vi i spåkulan för trender med elbilar 2027.
Är det fortsatt stora SUV:ar, eller kanske kombis och truckar som Skoda verkar satsa på, eller är det lägre/plattare strömlinjeformade sedaner och sportbilar som är trenden.
Är det återgång till mera knappar och reglage, eller är infotaimentskärmar och knappar överflödiga och det mesta är röst eller rörelsestyrt.
Ser vi ytterligare hopkopplade funktioner mellan hem och elbil som en stark trend 2027.
Mycket finns nog stofft av redan av detta och även annat ej listat, men vad blir trender av detta som “alla” leverantörer hakar på 2027?
Jag går i väntans tider under 26 ska min ID.2 GTI vara leveransklar och under 27 hoppas jag verkligen att Slate har fått fart på produktionen så jag kan få min
Har på sista tiden noterat att Volkswagens design team har börjat med en merger av designen på ICE och EV bilarna typ nya T-roc som drar tydliga designelement från ID bilarna och maskerade bilder på ID.7 facelift ser mer ut som en Arteon/Passat Jag har sagt det förut och jag spår att skillnaderna mellan ICE/Hybrider (som VW kommer bygga långt in på 30talet) och EV kommer så sakta suddas ut och om man tittar på vilka namn som skyddas så är det nog inte omöjligt att klassikerna kommer tillbaka Vem vill inte ha en ny Phaeton fast EV den här gången
Sen vill jag se många fler bilar typ Mini Cooper Renault R5 Peugeot e-208 GTI ID.Every1 i 1200 till 1500 kilos klassen det är nog med 2.5 tons bjässar på våra vägar
Och så ser jag fram emot Jaguar med stor förväntan kommer dom bygga den nya Bond bilen nu när Amazon MGM Studios tar över Bond franchisen efter familjen Broccoli
Kan återkomma med en längre spaning en annan dag, men jag tycker att det vore trevligt att se fler nischversioner, till exempel någon coupé eller liknande. Eller varför inte en SL.
Tycker personligen att det är lite tråkigt med alla dessa SUV:ar. Folk vill kunna sticka ut också.
Vi har en son och två hundar, så vi behöver större bil. Men det finns nog ändå en marknad för trevliga designbilar.
Sen lär nog fysiska reglage komma tillbaka, i alla fall till premiumbilarna.
Framförallt så hoppas jag att vi 2027 ser annat än “Tesla utmanare” i rubriker, så snart någon leverantör releasar en ny modell, bara det vore en välbehövlig trend tror jag
Grillen är ju fruktansvärd och de har gjort konceptbilar som är så mycket trevligare ur det hänseendet men generellt kul i och med att jag antar att den återspeglar lite vad färdiga sportbilen kommer se ut som.
Den såg ut som en kubist- Veyron Chiron (inte en komplimang - Chiron är fin dock), men personligen har jag svårt för att bry mig om konceptbilar som inte finns på riktigt.
Kanske var fel av mig att visa upp en konceptbil, men tänkte att det kanske lockar fram lite tankar om vart leverantörer är på väg i sina designer av bilar nu när de är på väg och vågar bryta sig ur följa-Tesla trenden lite. Vad blir nästa trendutmanare vad gäller design, som sticker ut och som alla vill följa?
Tror det var jag som la upp den läckra bilden på Audin i en annan tråd men men….
Nu när vi pratar om Audi Concept så ju mer man ser av den är det tydligt att det bara är en slätstruken kopia av Jaguar Type 00 som Jaguar fick massor av skit från allvetande Influencers men bland mer seriös motor och design media analyseras den och många (och tydligen även Audi designers) har fattat tycke för den…
För de som inte gillar panoramaskärmar i dess olika skepnader, så verkar det nu som att det börjar vara trenden just nu, där flera visat den typen av skärmar i sina allt från vision till produktionsklara bilar.
Personligen hoppas jag trenden pekar mot mera och bättre röststyrda tjänster för allt som rör bilens inställningar, kompletterat med tydliga knappar och vred för de vanliga funktionerna man vill eller måste ha under färd (såsom blinkers, ljusinställning, växelväljare, volym och AC)
Tänk om Euro NCAP och övriga säkerhetsinstutioner skulle kunna trycka på att infotaimentskärmar som finns i bilarna inte ska finnas störande för förare under färd, då kanske det skulle bli precis som bilar borde vara. Ett trevligt och säkert färdmedel, istället för rullande underhållningsvagnar!
Skoda bygger också trevliga konceptbilar. Nu är ju snart Epic verklighet och vem skulle inte vilja se nedan nytolkning av Skoda 110R som elbil.
Tycker dock att de ska ha runda strålkastare fram, annars är den jättesnygg.
Jag hoppas på att batteritekniken från BMW ix3 (800+ wltp och 20 min från 10-80) 2027 har letat sig ner till de mer vanliga bilarna och att de då kostar max 500tkr. Resterande lull lull som självkörning, skärmar, körglädje, v2g mm blir något för premium-konsumenten som då gladeligen betalar för märke, status och dessa extra grejerna. Därmed kommer cirkeln vara sluten där elbilen kommer vara det naturliga valet för typ alla billister och man helt enkelt betalar för samma premium som man gjorde för fossilbilarna för 20 år sedan.
Vi kommer troligen att få se en hel del mindre ännu billigare bilar också 2027, med tanke på EU’s förslag om en ny bilklass.
Kanske kan de också ersätta en del moppebilar och A-traktorer med rätta drivlinor och maxhastigheter m.m förutom att agera som stadsbilar?!