Destinationsladdare på tok för dyra numera

Skulle behöva toppa upp min Ev6 här i Skellefteå med kanske 10% så tänkte att det borde väl finnas nån destinationsladdare på stan då jag ändå skulle dit. In i Chargefinder och kikar.

Varenda 11 kW punkt kostar 4 kr kWh eller över (!!!).

På ett ställe har Vattenfall 4 st 11 kw och 2 st 150 kw. De kostar 4.50 kr respektive 4.45 kr. Det är alltså billigare att snabbladda 5 meter åt höger på samma parkering med samma bolag.

Här uppe i Norrland tycker jag inte det är ok med 4 kr+ på 11kW. 2.50 till max 3 kr borde det ligga. Jag kommer då inte ladda på en dylik laddplats. Det är väl enda sättet att visa sitt missnöje. Att inte ladda där.

Jag kommer åka till Ionity och snabbladda för 3.42 då jag har power abb just nu.

2 gillningar

Inkluderar det parkering kanske? Därav högt pris…

Jag använder inte publik laddning så ofta men jag kan tänka mig att jag skulle värdesätta destinationsladdare relativt högt om det exempelvis finns vid hotellet jag och min familj skall till. Att slippa köra till en snabbladdare efter att vi kommit fram eller än värre att stanna på en när man nästan kommit fram vore nog en sämre lösning utifrån ett familjeperspektiv. Då betalar jag nog hellre ett högre pris för långsam garanterad laddning vid destinationen och sedan vet jag att bilen är laddad när vi skall iväg på mindre turer i närområdet samt när man skall bege sig hem igen. Man betalar alltså ett högre pris för bekvämlighet för hela familjen istället för den exakta hastigheten på laddaren.

1 gillning

Nej, 15 kr timmen kostar parkeringen i centrum minst. Vid handelsområdena norr och söder om stan är alla parkeringar gratis.

Ja där kan det eventuellt vara ok. Det här är dock korttidsparkeringar mitt i stan oftast eller bredvid Willys typ. Man står kanske 1 till 3 timmar. En “top off” som jag behövde (inför längre resa imorgon då jag ej bor i stan) hade varit najs men inte för 4,50 kr kWh. Tog en 15 min större top off på Ionity så blir det kortare stop på vägen hem imorgon istället.

Anser inte att 4:- är oskäligt för destinationsladdning.

Spotpriset är inte räknat i ören längre i norr och investeringen skall betalas.

vill man skippa bekvämligheten med att ladda på destinationen och anser att tid värderas till 0:- ja då kan man spara några kronor så likt du gör åka till IONITY istället.

Det blir lite dumt eftersom mycket av DC-laddningen är subventionerad från olika håll. Skäligt marknadspris för DC 350kW är 8-10kr/kWh ink moms. Sen att alla operatörer säljer med förlust nu är så landet ligger.

1 gillning