Skulle behöva toppa upp min Ev6 här i Skellefteå med kanske 10% så tänkte att det borde väl finnas nån destinationsladdare på stan då jag ändå skulle dit. In i Chargefinder och kikar.
Varenda 11 kW punkt kostar 4 kr kWh eller över (!!!).
På ett ställe har Vattenfall 4 st 11 kw och 2 st 150 kw. De kostar 4.50 kr respektive 4.45 kr. Det är alltså billigare att snabbladda 5 meter åt höger på samma parkering med samma bolag.
Här uppe i Norrland tycker jag inte det är ok med 4 kr+ på 11kW. 2.50 till max 3 kr borde det ligga. Jag kommer då inte ladda på en dylik laddplats. Det är väl enda sättet att visa sitt missnöje. Att inte ladda där.
Jag kommer åka till Ionity och snabbladda för 3.42 då jag har power abb just nu.
Jag använder inte publik laddning så ofta men jag kan tänka mig att jag skulle värdesätta destinationsladdare relativt högt om det exempelvis finns vid hotellet jag och min familj skall till. Att slippa köra till en snabbladdare efter att vi kommit fram eller än värre att stanna på en när man nästan kommit fram vore nog en sämre lösning utifrån ett familjeperspektiv. Då betalar jag nog hellre ett högre pris för långsam garanterad laddning vid destinationen och sedan vet jag att bilen är laddad när vi skall iväg på mindre turer i närområdet samt när man skall bege sig hem igen. Man betalar alltså ett högre pris för bekvämlighet för hela familjen istället för den exakta hastigheten på laddaren.
Ja där kan det eventuellt vara ok. Det här är dock korttidsparkeringar mitt i stan oftast eller bredvid Willys typ. Man står kanske 1 till 3 timmar. En “top off” som jag behövde (inför längre resa imorgon då jag ej bor i stan) hade varit najs men inte för 4,50 kr kWh. Tog en 15 min större top off på Ionity så blir det kortare stop på vägen hem imorgon istället.
Anser inte att 4:- är oskäligt för destinationsladdning.
Spotpriset är inte räknat i ören längre i norr och investeringen skall betalas.
vill man skippa bekvämligheten med att ladda på destinationen och anser att tid värderas till 0:- ja då kan man spara några kronor så likt du gör åka till IONITY istället.
Det blir lite dumt eftersom mycket av DC-laddningen är subventionerad från olika håll. Skäligt marknadspris för DC 350kW är 8-10kr/kWh ink moms. Sen att alla operatörer säljer med förlust nu är så landet ligger.
För tre år sedan satte jag upp en laddare till gästerna i uthyrningshuset första sommaren lyckades en gäst ta miste på D och R I hyrd elbil och knuffade omkull laddaren som klarade sig och min elektriker kom och bytte stolpe och satte upp laddaren igen
Nu har jag fler och fler gäster som har elbil och laddar jag har hittills inte tagit betalt för laddning då dom ju betalar för att bo här men el kostar ju idag Jag vill inte höja hyreskostnaden då inte alla har elbil men dom som har borde nog betala något och jag vill inte begränsa till att dom bara får ladda under vissa tider dom är ju på semester Laddaren har en tagg som startar den och jag kan läsa av hur mycket dom laddat under tiden dom är här När jag kör ner på kontinenten och laddar på hotell vid övernattning tar vissa betalt andra gör det inte
Vad är skäligt att ta betalt för kWh? Vi bor ju i Skåne med Sveriges dyraste el
Edit: Pratade just med e-on har nu bundit vårat elavtal i tre år framöver och är nöjd med det för elen lär ju inte bli billigare Hon sa att skäligt betalt är 3-4 kr/kWh det är vad många som har liknade som oss gör Personligen tycker jag 4 kr är i överkant så jag kör nog på max 3 kr lite beroende på vem gästerna är
Alla stora operatörer får pengar direkt av EU, Tesla, Ionity osv. Mindre operatörer får stöd från Naturvårdsverket eller Energimyndigheten. Utöver det är subventioner via biltillverkare som går tillbaka t.ex. till Ionity som man också äger, Mercedes har kört hårt där. Man blundar också lite för reella kostnader kopplade till underhåll och drift av DC. Så om du låter DC stå på egna behöver det kosta betydligt mer än det kostar idag när alla stöd är borta.
Jag testade Waybler-laddarna i Comfort hotellets parkeringsgarage förra veckan (i Skellefteå alltså som ursprungsinlägget handlade om). Där kostar det 3 kr kWh men då måste man förstås boka en plats för 173 kr också. Att min laddare dessutom lade av efter 17 laddade kWh gjorde inte min upplevelse bättre så det fick bli snabbladdare morgonen efter ändå.
Så det är inte värt 50-60öre / kWh för att kunna lämna med 100% dagen efter och slippa stå och häcka vid en bensinmack?
bott på flertalet hotell som har usla avtal med Pair Recharge där de tar 6:-/kwh men anser att bekvämligheten klart är värt pengarna.
Jag skulle inte betala 6:-/kwh varje natt men de gånger det verkligen underlättar så är ju 100-200:- absolut ingenting, skippar ölen till middagen så är det breake even.
Du som jobbar med sånt . Vad är det som går sönder eller krånglar så ofta ? . Är det mjukvara eller hårdvara ? . Idag fick jag börja arbetsdagen med att åka och hämta dagtids chauffören, från andra sidan stan där han ställt lastbilen på laddning . Tre av fyra av laddarna på ordinarie plats ur funktion . Så det fick bli Diesel lastbil på första vändan ikväll . Nästan konstant någon som är ur funktion. Det borde bli dyrt med service / reparationer så ofta ? .
Det är hårdvara som går sönder. Mjukvara pajar sällan så länge du har uppkoppling som är den svaga länken. Det är dyrt att underhålla laddare, vi kör service och underhåll på Kempower och Alpi, där vet man på förhand ofta vad som pajar. Det finns fantastiska diagnos verktyg som man nyttjar på distans. Fördelen är att man kan köra på reducerad effekt, oftast märks inget utåt till nya delar är på plats. Hade ett sånt scenario nyligen på Elmacken Smålandsstenar bortfall på 200kW av 600kW men allt ser ”OK” ut för kund.
Det är ju precis det här som gör att AC kan vara dyrare än DC. Det är bekvämt att få bilen laddad medans man själv gör något annat, samt att bilen också kan laddas till 100%. Det är mer värt för mig att få bilen laddad när bilen är parkerad, vilket blir lite knasigt när tekniken är billigare.
Nej på fråga ett, det är snarare styrkort och kretskort som går sönder som styr kraftelektronik.
Nej på fråga två, det är tvärt om, går sönder mer vid hård användning och iskallt klimat. Vid varmt klimat deratar grejerna tidigare och skyddar sig bättre.
Nej på fråga 3, det är samma prylar. Satellit/Kabel/kylning är oftast bättre spec på lastbil med det är en option oavsett om det är personbil eller lastbil.
Min tolerans för att betala för publik laddning har ökat med åren. Det är stora kostnader bakom för laddoperatörerna som vi kunder inte är medvetna om och jag tycker @elmacken redogör för det bra.
För destinationsladdare går min smärtgräns vid 5 kr/kWh, det är ju trots allt en bekvämlighet jag betalar för. Snabbladdare är det ok upp till 6 kr/kWh eftersom jag “bara” snabbladdar 15-20% av bilens energibehov. Visst kan man binda sig en en månad här eller där, men på det stora hela gör det bara skillnad på marginalen.