Det är tufft för Volvo?

Jag har en god vän som efter 25år på Volvo PV lämnade jobbet för en annan Volvo division utanför Geely han säger “Jag ger det max två år”

Den som lever får se

Volvo har ju tydligt tagit sig vatten över huvudet med ex90.

Jag undrar mest vad dom sysslar med? Vad är det för revolutionerande ny teknik som aldrig funnita förr som finns i den?

Buggar är en sak men att det saknas funktioner och att grejer är långsamma och inte fungerar alls knappt är en helt annan, det är verkligen inte okej.

Är som att man börjar med en helt ny kodbas för varje modell, att skriva och prova så enorma program ihop är jätteresurskrävande. Det borde som veta, det är inte första gången som dom bygger en bil.

Tesla verkar ha gjort rätt här med en stabil grundkod att stå på där all körs ifrån med vanligt nätets och API-er och där bara den forsonsspecifika koden ändras.

Det är även ett symptom på en dålig ledning utan tydliga kravställningar gentemot projekten, håller man på att vela vad det ska vara i, hur det ska fungera och om det ens ska göras tas fokuset från kodknackandet och kunden blir lidande.

En lista på detta ska finnas och dokumentation på alla komponenter från leverantören, en tydlig beskrivning på hur man vill att allt ska se ut och så ställ in en kyl med monster och stäng dörren, då hade programmerarna haft bästa förutsättningarna att göra nåt bra.

Nåt allvarligt fel är det i volvo cars. Älgtestet i Danmark är ju inte vad varumärket behöver. Det är ju inte direkt skrytsamt att de ändå klarade Skoda modell 1978 och inte välte i 30km/h :roll_eyes:
Nu försöker de hitta fel på testbilen, men det gör ju bara saken värre om de inte ens kan leverera en tillräckligt testad bil innan det viktiga älgtestet.

Häromveckan sålde jag rubb och stubb av mina Volvo Cars-aktier (med vinst). Vill inte förknippas med kinesiska leksaksbilar.

Jag befattar mig inte med bilaktier av personliga skäl, men det värsta är ju att man kanske med all dålig publicitet, slår undan benen framöver att bygga bilar i Sverige och därigenom arbetstillfällen. Ledningen i företaget borde för länge sedan ha fått gå. Nu är frågan om företaget ens klarar att överleva :unamused:

Det var överskande icke-förnekande svar när jag ställde frågan till Xpeng om Sverige kunde vara aktuellt nu när de siktar på att starta en fabrik i Europa.

1 gillning

Intressant och xpeng saluförs väl hos bilia som är ganska rikstäckande om jag inte har fel. kan bli nåt bra som kan skapa jobbtillfällen! Bilia i övrigt har jag inte koll på om de är en bra ÅF, men tänker att allt måste ju vara bättre än Hedin :slight_smile:

Kanske inte Riddermark… Riddermark Bil anklagas för att lura äldre kunder och släcka felkoder utan åtgärder

1 gillning

Ja Riddermark personifierar den grupp av bilskojare som bara ger runthörnet garantier på sina begagnade bilar!

Då kom uppdateringen att EX90 får 800V teknik och 350KW laddning likt ES90.

Man måste vara exceptionellt bitter om man köpte en av de första EX90 som inte bara var försenade, sjukt buggiga och nu HELT utdaterade och kommer dras med ett klart sämre andrahandsvärde än de som beställs nu.

dessutom kommer lagerbilar vara osäljbara utan galna rabatter.

Jo det är lite mera än en vanlig facelift och lär innebära en del bittra ägare. Trodde inte det var så många registrerade, men det är över 1000st i Sverige. Sedan vet man ju inte var dessa bilar är bofasta så att säga. Vi lär få se kraftigt sänkta priser av de kvarvarande då de nya kommer ut helt klart.

Måste säga att det kändes som Volvo befann sig i avgrunden, efter att EX90 och EX30 problemen och fadäserna syntes i media. När EX90 blev nya vältklassen när de gjorde älgtestet i Danmark var det inte nådigt.

Nu har de sålt sina XC40 och EX40 i stort sett med noll i utvecklingskostnader och sedan nu deras Succé med EX60. Att de sedan uppdaterar 2,5 miljoner bilar med senaste mjukvaran är ju också otroligt i dagens korta uppgraderingscykler från en del leverantörer. Sicken förändring och skulle man ranka det i idrottsliga värden, så skulle väl det närmast likna bragdguld.

Drömmen vore ju om Volvo cars till slut kunde bli ett helsvenskt bolag igen och tidigare fanns inte det på kartan, men nu kan jag tro att Volvo nog kan klara även det med rätt finansiärer!

1 gillning

Ja, om Volvo och Polestar hade varit svenskägd igen, det hade vart nåt. Nu tror jag Geely har investerat alldeles för mycket för att släppa taget men det är inget annat än fascinerande hur väl Volvo och Polestar står så mot extrem internationell konkurrens. En del tack vare Geelys djupa fickor förvisso men mycket pga extremt drivna och duktiga människor både på kontoret och golvet som hela tiden driver rimlig förbättring.

Hur vet vi det?

Har någon kört den på riktigt? Inte bara åkt med eller kört med Volvo folk i högerstolen

Hur vet vi att tusentals pre orders stämmer med verkligheten?

Jag har svårt att lita på vad Volvo hävdar sen 2025 EX90 som jag spenderat ett par månader i den är verkligen inte på långa vägar färdig inte ens med uppdaterad hård och mjukvara

I believe it when I see it

Äsch, förstör nu inte drömmen min :smiley:

1 gillning

Det får du ta med John Blund

1 gillning

Håller med att det är fantastiskt bra jobbat av Volvo cars, hatten av! Tror att Li Shufu kan tänka sig att sälja Volvo cars om han får bra betalt, problemet är att det inte finns någon som vill betala det som Li Shufu vill ha. Främst på grund av att lönsamheten i den här branschen aldrig kommer bli särskilt god…

1 gillning

Jo så är det nog! Ska väl vara om Christian von Koenigsegg får nåt konstigt ryck då att ta en revanch med elbilar, efter avhoppet med Saab.
Ser fortfarande en eldriven P1800 från konceptet som behöver dammas av igen och bli verklighet!