Volvo lägger alltså sitt mål att vara elbilsexklusiv tillverkare redan 2030.
Frågan är om Geely väljer att lägga elbilarna i deras andra bolag; Polestar, Zeekr, Lynk & Co med flera? Det låter ju inte lovande för Volvo i längden.
Volvo lägger alltså sitt mål att vara elbilsexklusiv tillverkare redan 2030.
Frågan är om Geely väljer att lägga elbilarna i deras andra bolag; Polestar, Zeekr, Lynk & Co med flera? Det låter ju inte lovande för Volvo i längden.
Jag har aldrig riktigt fattat varför man ens går ut med sådana mål som biltillverkare. Vad vill man uppnå?
De vill framstå som framåt och duktiga. Men det riskerar ju att slå dubbelt tillbaka om man inte når målet.
Just Volvo har väl haft liknande mål om att ingen skall dö i en olycka i eller av deras bilar och sådant. Det lär ju vara svårt att leva upp till också.
Säkerhet kan man designa in.
Marknaden är svårare att rå på med injengörer…
Det roliga med artikeln är ju att han i praktiken skyller på oss som konsumenter för att de inte kan nå målet. Här känner man ju lite att det hade varit bättre om man varit tyst och missat målet.
Mycket elbilssnack i P1 imorse. Bland annat om VWs problem och tal om att lägga ner fabriker samt att kineserna kanske funderar på att starta fabriker i Sverige (!)
Om det blir så så innebär det ju att antidumpningstullarna fungerat - dvs räddar jobb kvar i Europa.
Se på den amerikanska bilindustrin, där det numera tillvkeras mer bilar än någonsin i USA,men det står japanska namn på de flesta av dem.
Det påstods att tullarna också var för att hindra kinesiska staten att få för mycket inflytande i Europa och för att fabrikaten konkurrerade på olika villkor med statlig sponsring.
Men att pumpa in statliga kinesiska pengar i Europa för att sponsra tillverkning här är helt Ok, då är det lugnt att det är statliga pengar…
Dubbelmoral är dubbelt så bra.
Skillnaden är ju enorm.
Tillverka i kina med stadsstöd och frakta bilarna till Europa ger noll tillväxt, noll ekonomisk vinst.
Bygga fabriker, anställa personal och bygga bilarna här är en enorm vinst för Europa.
Oavsett om pengarna kommer oavkortat från kinesiska staten.
Det där har vi ju hört förut Dragongate och så var det ett stort center för Kinesiska tillverkare att visa och sälja sina produkter i Kalmar
Kommunerna hoppade och jublade och skyfflade in både pengar och mark
Det bidde inte ens en fingertutt
Nej, vi lär väl få se vad som händer. Var det inte någon av kineserna som var på gång med fabrik i Ungern eller om det var Rumänien?
Jag säger inte att det är bra eller dåligt, men det är ju ett av de uttalade målen med EUs tullar - att produktion stannar inom unionen. Det är inte alltid det fungerar, men ibland gör det.
Men dom fick det ju att låta som att det var stadsstödet som var problemet, inte att bilarna faktiskt byggdes i Kina.
Ja, statsstödet är en del i det. För Europeiska unionen vill inte att andra länder skall dumpa priserna med statliga pengar. Det menar man inte är juste konkurrens. Och det är det man har det som kallas antidumpningstull till.
Jag tror däremot inte det finns något som hindrar andra stater att investera i unionens (arbetare) genom att ta statligla medel från hemlandet och investera dem här.
Det kan förstås finnas en hel del problem med det senare också. Men jag har fått känslan av att det inte regleras i EU, utan snarare på nationell nivå (om det regleras alls).
Här måste jag hålla med @Larsson . Har man ett problem med att en stat genom stöd åsidosätter den globala konkurrensen så spelar det ingen roll om bilarna byggs i Sverige, USA, Kina eller på månen. Om denna stat är Kina som inte har samma syn som oss på demokrati och mänskliga rättigheter så blir det än mer en anledning att vi i väst inte skall låta dem komma hit och bygga fabriker.
Var ett inslag på nyheterna i veckan om hur Kina etablerat sig i ett gäng afrikanska länder och byggt saker där vilket nu innebär att man står i gigantisk skuld till Kina. Kanske ingen väg vi vill gå i Europa/EU.
Med det sagt så imponeras jag samtidigt av hur drivna och innovativa de kinesiska biltillverkarna verkar vara. Och jag tror inte detta endast kan förklaras med statliga stöd och orimliga arbetsförhållanden.
Ja, detta är ju storpolitik som förstås kan diskuteras på många olika plan. Här ser vi effekterna av politiken i bilbranschen. Och om vi skall återgå till den lite, för att inte hamna allt för långt från trådens mening från början, så ser vi ju effekterna av detta när Volvo pratar om att ändra sina mål.
Vi ser att Volkswagen pratar om att lägga ner fabriker i Tyskland. De tillvkerar samma bilar betydligt billigare i Kina.
Bilindustrin sysselsätter ganska många människor i europa, och kampen om de jobben kommer nog att pågå ett tag. Men risken är väl stor att den i stora delar ändå är förlorad.
Vi har redan lagt en stor del av produktionen av varor vi behöver i länder i asien.
Nu verkar Volvo EX90 pushas tillbaka 5-6 månader igen! Flera kunder som fått samma meddelande i EX90-gruppen på Facebook. Ingen har fått en förklaring Flera kommer alltså ha väntat i 2,5 år på sin EX90 när den väl kommer - om det inte blir fler förseningar.
En eloge till dom som håller i. Jag hade aldrig väntat mer än några månader max på något jag vill ha
Med tanke på hur EX90:n kändes ofärdig när ni testade den i USA så känns det som ett rimligt beslut.
Efter att ha läst en hel del i Internationell motorpress från provkörningen av XC/EX90 där många bara skriver om EX90 i en bisats XC90 gillas men är inte tillräckligt uppdaterad för att vara en “ny bil” men Hybrid är ju idag det som gäller framförallt i USA så en hel del positivt för det
Av dom som tagit EX90 på allvar är omdömet till största delen “en ofärdig bil som Volvo försöker sälja på sina kunder” och “vet någon överhuvudtaget när en färdig EX90 finns hos Volvo handlare”
Så Ja det ser ut som en rejäl uppförsbacke för Volvo på en av deras största/viktigaste marknader USA
Ja man skjuter sig i foten när man gör som Volvo cars nu gör. Möjligen är det Geely som trycker på, men snart är nog risken att även de mest Volvo frälsta tappar förtroendet för företaget!
Varumärket är viktigare än många tror, även om det historiskt är helt olika ägare. Det är svårt och tar lång tid att skapa förtroende för ett varumärke, men det går snabbt att tappa det.
Se bara vad namnet Skoda gått igenom och hur lång tid det tog att komma tillbaka. Hoppas Volvo inte går till historien som företaget som lovade runt, men som levererade tunt! Vi behöver verkligen bilfabriker i Sverige.