Det blir tydligen ingen bil från Apple

I dag briserade nyheten att 2 000 anställda inom Apples bildivision fått veta att man lägger ner tankarna om att ta fram en bil.

Personligen tycker jag att det är riktigt tråkigt, eftersom jag tror att den hade kunnat bli riktigt bra.

Är det på grund av alla nya märken från Kina som gör att man lägger ner projektet, eller vad tror ni?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-02-27/apple-cancels-work-on-electric-car-shifts-team-to-generative-ai

Kraven på transparens tror jag.
Bilar regleras enormt mycket hårdare än vanlig konsumentelektronik och det är mycket bestyr med alla olika lagar och regleringar i olika länder.

Sen skulle i alla fall inte jag vilja ha en bil där servostyrningen försvinner om jag byter däck…

1 gillning

Givetvis tråkigt om någon förlorar jobbet men att Apple inte skall bygga bilar tycker jag inte alls är något negativt. Vi behöver istället fler företag som lägger all sin energi på en sak och blir riktigt bra på det istället för att de absolut största företagen i världen (Apple, Alphabet, Microsoft, Tesla osv) skall bygga allt och bestämma evolutionen.

Jag tror att Apple själva kommit till insikten att de inte kan konkurrera med de specialiserade biltillverkarna och istället skall lägga sin energi och pengar mer på deras core business.

1 gillning

Är det inte något väldigt amerikanskt att den ultimata konsumentprodukten är en bil? Bra att de lämnar detta,! Dyson la ju också ned sitt bilprojekt, önskar att Tesla ägnade sig mer åt bilarna och infrastrukturen kring det istället för att kolonisera Mars. Tror inte Sony kommer lyckas heller, bygg bilinfotainment istället, det är de säkert bättre på.

Det hade heltklart varit intressant att se hur Apple skulle göra en bil. Men om man tänker på det. Vad är det som de skulle kunna komma med som är “helt nytt i branchen” ?

Mjukvarulåsa bromsbeläggen så köper man inte från Apple så låser sig bromsarna?

hahahaa…typ

Men om nan tänker lite. VAD skulle de kunna göra med bilen som skulle vara oändligt mycket bättre. för apple brukar inte vilja göra något om de inte kan göra det mycket bättre än konkurenterna?

Självkörning… absolut. Men senaste FSD från tesla är så bra så man tror det är fake.

Räckvidd på el… ah ja vet inte, jag klarar iallafall inte att köra mer än 20-25mil innan jag måste kissa.

Laddning…DÄR har vi en grej. jag är förvånad tesla inte har läste autoladdning på sina SuC. Likt NIO

Det var nog bra – Apple bör vinna mer på att låta CarPlay ta över så mycket som det går i bilen.

Det är väl egentligen där folk är intresserade.
Men köper en bil…och låter apple / google taöver helabilen via sin telefon…

Detta är intressant

Dom flesta här på forumet kan man kalla för iPhone generationen medan jag som 50talist kommer från Doro generationen om man vill göra det simplistiskt (och lite på skoj) Jag jobbade i 10 år på 80talet hos Nissan Design Center i Torrance CA där utförde jag customer clinics altså studier av vad vanligt folk i olika åldrar förväntar sig av sina fordon nu och framtid och tror mig ha skaffat en uppfattning om vad folk i olika åldrar förväntar sig
iPhone generationen är vana vid att leva med snabba förändringar bra som dålig men tenderar att glömma bort det dålig snabbt min generation (Doro) vill ha produkter som är “färdiga” och teknik/mjukvarulösningar är ganska ointressanta dom ska finnas där under huven och göra det dom ska

Hittills har det stora flertalet elbilar som sålts varit till iPhone generationen som är så totalt uppslukade av UI appar RFID taggar QR-koder laddkurvor etc så att dom tycker det är en stor sorg att Apple nu släpper iden att bygga en EV
Framåt 2025 till 30talet kommer en strid ström av Doro generationen så småningom om byta ut sina ICE mot EV till största delen är dom ganska ointresserade av vilken som har Googles system eller egenproducerat Dom har genom åren ägt 10-50 olika bilar många har bara haft typ Honda Opel Toyota Volvo Peugeot VW med ett och annat snedsteg till Kia Hyundai dom har ofta sedan långt tillbaka en relation till sin ÅF (sen Volvo tog bort försäljningen från Bil Bengtsson som är en institution på Österlen har Volvo försäljningen dalat) dom här farbröder och tanter vill gå in i en bilhall sitta titta klämma och snacka dom vill också veta hur laddar jag? hört att det är svårt? Kan vi erbjuda dom som diskuterat i annat ämne samma lösning som vid dieselpumpen så är en tröskel borta Den här Doro generationen har pengar på fickan men är oftast prismedveten och (av erfarenhet från min tid hos Peugeot ÅF) helt ointresserade av all form av leasing men en finansiering av ett köp är inte otänkbart Detta är nästa våg av EV köpare som inte får alieneras Visst iPhone generationen kommer att på sikt (när dinosaurierna dött ut) bli den större konsumenten på marknaden men då är bortom 2050talet och då ska dom väl ha flygande bilar

Att mjukvaruföretag som Apple Sony Tesla skulle skapa en överlägsen produkt har ju visat sig en snårig väg Apple har flirtat med flera biltillverkare men gav upp Sony jobbar vidare med Honda och hur det gick för Tesla vet vi alla många motorjournalister och ägare har hyllat mjukvaran (så även jag i en M3) men också konstaterat att bygg och material kvalitet har varit under all kritik många bilar lider av barnsjukdomar som en bil från en biltillverkare sedan länge löst och kanske även Tesla löser på sikt men att den skulle vara överlägsen en VAG Mercedes BMW eller produkt från en biltillverkare är väldigt tveksamt

Ser fram emot mindre enklare billigare EV som passar den breda massan bättre än dagens teknikstinna tunga och allt för komplicerade EV då får vi Doro generationen och södra Europa med på elektrifieringen

RIP Apple Car :green_apple:

Flygande bilar lyfts alltid som framtiden , har gjorts så sedan 50-talet! Tror det bara är nys! Överhuvudtaget tror jag vi måste fundera på hur och varför vi transporterar oss ensamma i två ton stål. Pandemin var en ögonöppnare för många arbetsgivare men allt kan inte skötas på distans så kanske det endast de som måste vara på plats som ska transporteras dagligen och kanske inte med egen bil som i USA.

Och så dödar vi effektivt landsbygden

Flygande bilar kommer nog aldrig bli en verklighet hörde en intervju med XPeng Motors President Brian Gu om deras satsning på flygande bilar och att dom under 2025 kommer att börja leverera två av sina modeller i Kina jag kan knappt hålla mig till att se resultatet av rika Kineser flyga omkring i sina XPeng med en cigg i mungipan jag skulle tippa på att dödligheten kommer att vara i höga 80% och det kommer bli ett snabbt slut på privatägda flygande bilar World Wide

What a shit show

Jag förstår vad du säger. Men jag tror du också underskattar marknadsgruppen.

Den yngre generationen som nu ska köpa sin andra eller tredje bil i livet ser det som en självklarhet att bilen ska ha google/siri i sig. Som en självklarhet att den ska ha spotify inbyggt etcetcetc. Många av dem skulle inte tänka sig köpa en bil som inte har applecarplay eller android auto.
Jag ser användarmönstret på mina barn. De vet knappt att de kan strömma spotify från mobilen till bilen utan förutsätter det finns spotify i bilen.

Men det är ju precis det jag säger

Jag menar också att om elektrifieringen ska få brett genomslag måste vi även anpassa marknaden till dom som ska ha bil nummer 32 i raden ungdomarna har redan ett antal teknikstinna EV och snart finns inget annat val om dom inte som jag och Gullin vurmar för enthusiastbilar med mullrande V8 och dom får gärna ha CarPlay och Android Auto

Tycker ingen borde få köpa sin 3:e eller 4:e elbil innan resten av befolkning fått en chans att skaffa sin första. Och för att det skall hända så måste företagen lägga lite mindre tid på att göra det som är bra ännu bättre och istället göra det billigare så att alla kan köpa sin egen elbil, inklusive de unga.

1 gillning

Men det är just dom som ser till att begagnatmarknaden fylls på med prisvärda bilar som ger lite mindre plånböcker en chans till en EV dom är ofta inte så teknikkännsliga och vill ha ett tyst bekvämt pålitligt transportmedel från A till B

Idag är det fullt möjligt att köpa 2020-22 VW ID.3 med runt 4-5000mil på mätaren för runt 250.000 om man är duktig på att snacka priser viss det är en hel del pengar men för många en början på deras personliga elektrifiering

Vi kommer alltid behöva enkla bilar, jag skulle aldrig köpa en bil där jag behöver vara inloggad för att allt ska fungera.

Jag är okej med att inställningar kan sparas i molnet via appen i telefonen och att dom läggs in i bilen när jag kopplar ihop telefon och bil, men aldrig skapa nya konton, logga in m.m… Sånt vill jag bara göra en gång.
Kan kanske köpa att det är så mellan märken, men i framtiden ser jag gärna ett gemensamt filformat som kan läsas in hos olika infotainmentsystem.

Det stämmer och jag kan acceptera detta upplägg på en mer mogen produkt. Ex icke eldrivna bilar. Men inom ett område där utvecklingen går så fruktansvärt fort tycker jag det är synd om vi skall dumpa förra generationens elbilar på den mindre köpstarka gruppen medans de rika får nyttja den nya tekniken. Och när man ser dagens nya bilar så känner i varje fall jag att det finns massor som du bara kan skippa och få ner priset och nå den mindre köpstarka gruppen(ex massage i stolarna). Men men, bilbranschen är skum och verkar till viss del går runt på företagsleasing/köp och mega-rika som köper vansinnigt dyra bilar.

Vore ju väldigt märkligt om man började applicera något sådant resonemang på just elbilar.

Så har det alltid varit i bilbranschen att det nya och moderna kommer i premiumbilarna först 1978 blev Mercedes-Benz S-Klass världens första serietillverkade bil med ABS idag har alla bilar det teknik följer “the trickle down theory” precis som dagens teknikstinna dyra EV kommer att bli mindre billigare enklare för den stora massan så småningom när rikt folk fått sitt

Har också ett :heart: som klappar rött