Det var klokt av Trafikverket . För den som är så extremt lat så man inte orkar hålla en hand på ratten , rekommenderar jag tåg kombinerat med taxi .
Handlar inte om att vara lat. Det kallas utveckling.
Det är detta som får Trafikverket att säga nej till FSD!
Vi tar en 70 väg, då kan man i Tesla FSD sätta + 6 % på farten ( 73,5 km/h) det är den funktionen man vill ta bort innan man godkänner!
Det finns ett problem när man i media skriver och vinklar att detta är ett stort problem.
Vad gör man då åt alla bilar med farthållare/adaptiv farthållare
Det är transportstyrelsen som tar beslut.
Trafikverket
Trafikverket är den utförande och förvaltande myndigheten. Deras arbetsområden inkluderar: [1, 2, 3]
-
Infrastruktur: Bygga, driva och underhålla statliga vägar och järnvägar.
-
Samhällsplanering: Långsiktig planering av transportsystemet för alla trafikslag.
-
Kollektivtrafik: Upphandla interregional tågtrafik.
-
Körprov: Genomföra kunskaps- och körprov för körkort samt taxilegitimation. [1, 2]
Transportstyrelsen
Transportstyrelsen är den beslutande och kontrollerande myndigheten. Deras arbetsområden inkluderar: [1, 2]
-
Regelverk och lagar: Utforma regler och lagar för väg, järnväg, sjöfart och luftfart.
-
Tillstånd: Ge ut tillstånd, såsom körkortstillstånd, trafiktillstånd och olika certifikat.
-
Register: Hantera och tillhandahålla register över fordon och förare (t.ex. av/påställning av fordon, ägarbyten).
-
Skatter: Hantera frågor som rör trängselskatt och fordonsskatt.
-
Tillsyn: Kontrollera att lagar och regler följs inom hela transportsektorn (de har exempelvis tillsyn över Trafikverkets förarprovsverksamhet). [1, 2, 3, 4]
Exakt, de som har samma problemfunktion, att följa skyltad hastighet men köra snabbare än skyltat.
Sen är det lite konstigt med begrepp som “fortare än tillåten hastighet”,
Tillåten hastighet stämmer typ aldrig överens med bilens hastighetsmätare.
De flesta bilar jag har haft visar 4-7 km/h för mycket.
Eller pratar vi att synka med äkta gps fart nu? Då är det mer förståeligt.
Det är inte hastigheten som jag ser som största problemet, utan att föraren som ändå måste ha blicken på trafiken ska sitta med händerna i knät eller annorstädes . Ett flertal gånger som bilar jag kört , snabbt svängt mot diket eller ännu värre mötande . För att den följt gamla tillfälliga vägmarkeringar eller snösträngar . Och liknande scenario har ju även motorjournalister vittnat om . Har man då handen på ratten så hinner man korrigera, men hinner man det om man sitter med händerna i knät ? . Allt kan hända när datorer är inblandade har det visat sig med spökbromsningar dessutom . All utveckling är inte bra utveckling, långt därifrån . Noll nytta med detta , bara ökade risker . Men det kommer inte att bli mig det blir synd om ifall systemen fallerar . För jag kommer att klara mig i Lastbilen eller min framtida tre ton tunga höga ram byggda stenhårda Amerikanska pickup , om detta blir en vanlig verklighet . Men det får väl bli en E85 bil då , så är klimat samvetet säkrat .
Efter att ha kört FSD (Supervised) själv så tycker jag hela offset-diskussionen är lite överdriven och vidhåller, som jag nämnt i podden, att det är ett rimligt krav att inte ha den kvar.
Eftersom farthållare inte styr bilen så finns inte samma regelverk för denna typ av system, där har Transportstyrelsen inte haft möjlighet att säga bu eller bä. Nu handlar det om att styra bilen, då har man möjlighet att säga emot. Det är alltså byråkratiskt.
Stämmer inte. Funktionen man vill ta bort är att bilen automatiskt sätter den övre hastigheten. Du har fortfarande möjlighet att höja/sänka hastigheten manuellt men bilen kommer sätta 70 som standard. Du kan idag sätta en offset på som mest 50% vilket betyder att du i teorin kan programmera bilen att köra över 100 km/h på en 70-väg.
Vad gör du på ett Elbilsforum? Trollar?
Det är ju fortfarande föraren som bestämmer, precis som när jag trycker ned gasen. Offseten är ju bra om man satt på för stora hjul. ![]()
Fast vi kanske inte behöver anpassa våra förarstödsystem för de förare som satt på större hjul? Tycker faktiskt inte alls att en inställning som man sätter en gång och aldrig mer rör är samma sak som att trycka ned gasen.
Det finns ju två sidor, å ena sidan Transportstyrelsen som inte vill att bilen per automatik ska välja en högre hastighet än vad det är på sträckan. Å andra sidan ett gäng Teslaägare som verkligen vill försvara möjligheten att köra 3,5 km/h över hastighetenbegränsningen på grund av “sätt in random ursäkt, stora hjul, GPS, trafikrytm, you name it”.
Jag tycker personligen det kan vara rimligt att den som vill köra för fort drar på ratthjulet en gång och vips så ligger man i 73 km/h istället för 70.
Det var detta som valsade runt i media.
Vart har du läst detta?
Klumpigt skrivet av Teknikveckan skulle jag säga. Enligt SVT, som TV själva anger som källa, står det
“Anledningen är möjligheten för förare att köra fortare än tillåtet genom att ställa in en hastighetsavvikelse via fordonsinställningarna.
Trafikverket vill nu att funktionen tas bort innan bilarna godkänns.”
Alltså offset-inställningen. Att manuellt sätta en hastighet varje gång och att ha en generell offset-inställning i bilen som man sätter en gång och aldrig mer är ju viss skillnad på medvetandehet och man tar då ett eget beslut varje gång man väljer att höja hastigheten ![]()
Jag förstår att det kan uppfattas så av någon som är helt trollbunden av sitt elbils ägande . Men jag kör närmare 10000 mil om året i Elfordon varav 3500 med Eldriven personbil , och ser både fördelar och nackdelar med Elfordon och autonoma bilar . Om du inte klarar det blir ju min fråga till dig . Vad du gör på ett diskussionsforum? .
Till er båda, släpp vem som har mest rätt att vara här, det har båda lika mycket. Men vi håller oss till Tesla FSD i den här tråden, vill man diskutera något annat så gör det i en ny tråd.
Vad skönt att det finns fler än jag som tycker det är stor skillnad på att kunna ställa in att en bil alltid ska köra xx% för fort jämfört med att aktivt ta ett beslut varje gång man passerar en hastighetsskylt.
Jag tycker helt klart det är rimlig input från Transportstyrelsen. Däremot hoppas jag att man, om en ändring sker, även i fsd(s) kan öka på hastigheten efter man passerat en skylt för att följa med i trafikflödet, tex “scrolla upp” hastigheten till 93 km/h på en 90-väg.
Om jag är trollbunden eller inte vet du inget om, jag blev fundersam eftersom du börjar prata om lastbil och RAM osv. Totalt off topic, därför undrade jag. Men jag gör som Gullin säger och släpper det. Jag är här för att diskutera elbilar. Lastbilsforumet har nog en annan URL tror jag.
@cgullin Bra förtydligande! Jag trodde att det även gällde att kunna sätta hastigheten manuellt. Då hade det ju blivit jobbigt när bilen tror att det är 30 på motorvägen.
Dessutom ser jag ingen skillnad på att manuellt ändra farthållaren för att köra fortare och att trycka lite mer på gasen. Så om det är det de menar kan jag väl hålla med om att kravet är rimligt, om än lite löjligt ändå. Jag kanske vill ha överdimensionerade hjul, då kommer jag alltid köra för sakta. Dessutom är väl alla bilar inställda så att de alltid visar lite för mycket på mätaren eftersom det är förbjudet att de visar för lite. Så att kunna kompensera för det tycker jag vore bra och det är tråkigt att det då förmodligen försvinner.
Såg Gulins senaste video där han testar FSDSV och ja, kan våga påstå att denna funktion är nog direkt fara i en stad som är eviga byggarbetsplatser (Göteborg). Det är A och O att kunna läsa text, att kunna på intuition byta fil och ibland göra helt ologiska manövrerar för att hamna rätt. Utöver detta även en konstant anpassning till andra bilister och stora spårvagnar som också är lika förvirrade som du är. I videon såg man ju att Tesla hade noll “känsla” för korrekta placeringar i hänsyn till andra bilister. Och det är ju logiskt då en dator kan ej agera på känsla men mycket av säkerhet i trafik är just känsla. Att känna av vilka förare som är impulsiva, vilka som är för långsamma, vilka som inte kan hålla filen och anpassa sig därefter. Det kan inte FSD. Tycker därför debatten om att ställa in hastigheter är sekundärt till Självkörningens faktiska brister. Hellre en vaken bilist som kör lite fort än en dum sådan som håller hastigheten men har noll känsla för medtrafikanter.
Funktionen lämpar sig säkert väl på USAs breda och för det mesta bilcentrerade vägsystem men i Europa där logiken ibland står sekundärt till tradition? Nej jag är tveksam till nyttan. Förresten testade man nyligen självkörande buss i Göteborg. Påkostad projekt. Första dagen kraschade den mot en spårvagn. Systemet kanske funkade ypperligt i en trafik där logiken råder men i Göteborg där allt är sekundärt till byggprojekt och spårvägar ser jag lite plats för dessa system.
Håller med i stort men just den incidenten, var det inte spårvagnen som körde in i bussen bakifrån?
Då låter det ju som människan i spårvagnen failade rejält.