Det här behöver du veta när du går från ICE bil till Elbil

Jag skulle säga , inte mycket . När du behöver ” tanka ” sätter du i en laddhandske i stället för pumpmunstycket, bilen kommer att tala om för dig när det börjar bli dags i god tid . För övrigt ladda till ca 50 % om bilen ska stå längre tid än ett halvt dygn , ladda sedan resten innan avfärd . Sen är det bara att avsluta laddningen och köra . Inget kunde vara mer simpelt . Du behöver inte tänka på som i en ICE bil , att låta motorn gå minst en halvminut för att få runt oljan på alla utsatta ställen , inte heller att undvika högt varvtal eller hög belastning innan motorn blivit varm . Och onödigt slirande på koppling slipper du tänka på det också , eftersom det inte finns någon växellåda . Ladda hemma ? . Ja då kommer elektrikern och fixar allt inklusive uppsäkring om det behövs i ditt fall . Sen kommer du att komma ut till en laddad och varm och go bil varje morgon , om du talat om för bilen när du ämnar åka på morgonen. Vilken räckvidd eller hur snabbt bilen laddar , kommer bilförsäljaren på bilfirman att gå igenom med dig efter dina behov . Det mesta av mer information än det , som du kan läsa i detta forum , är mest om man har intresse av att nörda ner sig . Inget man behöver veta för att bruka en Elbil eller Ellastbil för den delen . ELLER ???. Har jag missat något viktigt ? .

Om man bor i lägenhet och hyr parkering med laddbox på annan plats så kan man råka ut för diverse problem.

Jag hyr av Parkando och laddboxen kommer från Waybler. Varken Parkando eller Waybler är administratörer och kan således inte aktivera laddbox åt ny kund och i mitt fall så var det byggherren som var administratör vilket Parkando eller Waybler inte hade koll på, så man får vara beredd på att ringa runt innan allt är på plats.

Waybler har på denna anläggning en egen lösning på lastbalansering som gör att man inte kan använda schemalagd laddning i bilen då laddboxen sätts i ett sömnläge efter en stund om laddning inte påbörjats när man kopplar i laddkabel.

Så när bilen vill börja ladda på t.ex. natten så får den ingen ström och det sker ingen laddning.

Här får man helt enkelt bara koppla in laddkabeln och låta Waybler sköta resten. När laddningen är klar så sätt laddboxen i sömnläge igen och saker som schemalagd uppvärming osv körs helt på batteri då bilen inte kan väcka laddboxen för att påbörja en ny laddsession.

1 gillning

Jo ladd infrastruktur kan ju ha en del att önska , men det är väl mer dom / deras kompetens som behöver utvecklas i så fall . Varför deras grejer inte fungerar som tänkt alla gånger , ska ju inte elbilsägaren behöva sätta sig in i . Det ska ju bara funka när man kommer och vill ladda . Själva handhavandet av bilarna kräver ingen ju kompetens att tala om . Ladda och köra likt en eltruck ladda och köra . Mer utmanade kundskaps mässigt att äga köra och handha en Saab 96 på ett bra sätt . Om en grävmaskin är eldriven , så är det ju själva grävandet som kräver kompetens, inte att den råkar drivas av en elmotor.