Det känns ju sådär med tre gånger så dyra elpriser

Ska man tro på gammelmedia så ser det mörkt ut

Om man som jag bor i Skåne som redan har Sveriges dyraste elpriser så känns det ju sådär blir det verklighet så får väl ID.BUZZ stå vinterförvarad i hangaren medan någon av mina ICE bilar som blir billigare att köra får bli daily driver i vinter tur man har några sådana kvar…

Var det verkligen såhär nuvarande makthavare tänkt sig med elektrifieringen var är kärnkraftverken vi blev lovade inför valet

Man bygger väl inte kärnkraftverk på några år. De kommer! Nya regeringen levererar ju till skillnad från sossarna som förstört landet under generationer.

Det ekar lite Trump: “Democrats have destroyed our country for years”

Skit i politiken vad kommer att hända med elpriserna i vinter kommer det bli dyrare att köra EV än ICE hur kommer elpriserna slå mot snabbladdare kommer någon ladda för ~ 15kr/kWh

2 gillningar

Detta är risken med att bara läsa rubriker och ingresser. Det kan bli dyrare för tre stycken elområden – men i elområde 4, där du bor, beräknas det göra elen billigare.

" Dyrare i norra Sverige och i elområde 3 som innefattar Svealand och norra Götaland, visar testkörningarna. Däremot ska det bli något billigare längst i söder."

1 gillning

Kommer man höja andra elområden med 3 gånger och sänka i Skåne hur skulle det förklaras för Sverige det kommer ju bara ge bränsle åt Spettets Vänner

Om nu Skåne klarar sig hur kommer det att slå mot Mälardalen och Stockholm som väl är EV tätast i Sverige blir kanske ett el-uppror istället för bensin-upproret

Känns ju fortfarande som “återstår att se”

Man får planera lite mer. Jag har Vattenfall timavtal med hög- och lågtaxa. Lågtaxan är 0,3 % av högtaxan och att ladda bilen på natten blir kostnadseffektivt. Man tittar i elbruk.se när elen är billig och ställer in i bilen när den ska laddas. Blir elpriset plus nätavgiften högre än 3 kr, får jag ta en promenad på 3 min för att ladda bilen.

Du menar de 2 reaktorer (för fler får du inte för 400 miljarder kronor vid rådande prissituation, kanske max 1 om det vill sig illa) som skulle sätta ett golv på elpriset på 80 (med provisio för 100) öre/kWh? Som tur är kan ingen bygga kärnkraftverk i Europa längre, så även om man börjar imorgon så är de inte på plats inom 20 år.

4 gillningar

Notera att det går bra att diskutera kärnkraftens vara eller icke vara i vårt kusinforum.