Dragvikt, en gång för alla

Tänkte att jag förutom min fråga skulle bidra med lite regler, formulerade enkelt.

Först frågan: varför får så få elbilar dra speciellt mycket?
Och de som får dra mycket är det speciellt mycket ändå?
Man kan spekulera i mycket men det mesta rinner ut i att räckvidden blir (mycket) sämre, men om det bara i formeras ut tydligt, skulle det vara ett problem?

Funderingarna kom till mig i helgen när jag hade förmånen att testa en kompis nya firmabil helt fullastad, en sprinter med 2,2 liters diesel på 180 hk. Den har en totalvikt på 3500 kg och en dragvikt på 3500 kg.

De 180 hk räckte och blev över för det 7-tonsekipaget, även om det gick åt 1,5 liter milen, det gör att jag tycker det är konstigt att en elbil med ofta över 200hk i regel inte får dra någonting eller bara 1000kg eller så.


Regler:
Första begränsningen är bilen, det är den som till sist är styrande. Man får helt enkelt inte köra ett släp som väger mer än vad bilen tekniskt får dra enligt registreringsbeviset.

TJÄNSTEVIKT: bilens eller släpets vikt olastad.
TOTALVIKT: bilens eller släpets vikt fullastat.

Därefter är det körkortet. På B-körkort får man ha en totalvikt på 3500 kg för bil plus släp, räknad på fullastad vikt.

  • Väger bilen 2500kg totalvikt får du dra ett släp med 1000kg totalvikt, om bilen får dra så mycket, men inte mer även om bilen får dra mer.
  • Får bilen dra 750 kg får du alltså koppla på kärran med 1000kg totalvikt men bara lasta den till 750 kg eftersom BILEN sätter gränsen, inte körkortet.
  • Finns ett undantag, man får ALLTID dra en 750kg kärra, sålänge bilen får dra det.

Det populära B91 har exakt samma regler, men totalvikten för ekipaget är 4250 kg istället. Där finns däremot inte undantaget, dragbilen är fortfarande begränsad till 3500 kg och då räcker 750 kg för att komma upp i 4250.

BE är en annan sak.
Här gäller fortfarande att bilen får väga 3500kg max annars är enda begränsningen bilens dragvikt.
Här har man en stor flexibilitet lagmässigt eftersom att det är släpets nuvarande status, nettovikten, som räknas.

Min bil t.ex får dra 500 kg, men har vid flera tillfällen dragit 2500 kärra som väger 500kg tom.
Hämtat stora lunsar till skåpsläp, som väger 500kg tomma, sen lånar man en bil för att dra sen när det är fullt.

Ironiskt nog är låg dragvikt mer användbart (iaf för mig) ihop med BE än med B, även om jag gärna hade sett att min el SUV med 150 hk gärna hade fått dra i alla fall 1500 kg, som min 95hk sugdieselmerca jag hade en gång.

Släpet på bilden är en 1300-kärra med en tjänstevikt på 250kg, som ger mig 250kg lastvikt, perfekt för att köra skrymmande grejer till tippen. Detta är också en B-ekipage eftersom totalvikten ihop skulle bli 3370 kg.

1 gillning

Har inget med elen i sig att göra utan hur bilarna byggs – dragvikt har inte varit prio hos tillverkarna. Framförallt svenska Volkswagen är nog inte så glada på sitt tyska moderbolag för det.

Ändringar kan vara på gång: Ökad tillåten totalvikt med B-körkort (Motion 2023/24:735 av Mikael Damsgaard (M)) | Sveriges riksdag

Håller med dig.
Innan elbilarna gjorde svenska VW en stor sak av “hög dragvikt”, “bra för de som drar mycket häst eller husvagn”, på olika mässor.

Framför allt inom hästvärlden så verkar man överge VW, och kör tyvärr med diesel-Subarus ser jag på många ställen. Eller köper en billig pendlarbil och skaffar lätt lastbil.

Just för den saken är det ju synd att överge VW med tanke på att nya Tiguan och Passat – om man nu kan tänka sig diesel.