Stellatis går från ytterlighet till ytterlighet och försätter att gräva (sin grav) där de står. ![]()
trist för konsumenterna, miljön och trist då de gräver sin egen grav (som du skrev)
Dom gräver nog sin grav när det gäller försäljning i Skandinavien men inte som koncern globalt hoppas jag .
Dom måste ju sälja det kunderna vill ha i dom länder dom verkar för att överleva . Men vi är nog ingen viktig marknad för dom . Kanske är det dieselbilar dom vill ha i många av dessa länder , men vi lär nog inte få några hit . I Brasilien är det väl typ 90 % Etanolbilar som köps , så det är nog inte dom i alla fall. Men i södra Europa gillar dom väl dieselbilar , och inte vet jag kanske Turkarna och Algeriet köper såna ? . Lätt att bli hemmablind .
Jag skulle vilja skriva ett försvarstal för Stellantis men det skulle bli alldeles för långt…
Lite kort jag har jobbat med flera av dom 14 varumärken och alla har ett heritage med sin styrka och kundkrets men något kanske försvinner på sikt Jag har under min tid hos Nissan Design haft kontakter med up and coming designers som idag är starka namn hos Stellantis både i Europa och USA Och som Stellantis CEO Antonio Filosa sa nyligen “we will build Cars & Trucks by demand not decret”
Så att skriva av Stellantis som så många vill göra är i min bok förhastat man måste se på det med en bredare blick som @FH13 gjorde och inte bara från ett myopiskt Svenskt perspektiv
Notera att jag inte skriver av dom, men ärligt, de ligger efter de bästa i elbilsteknologi. Håller du inte med? Hade därför önskat att de satsat järnet.
Nu riskerar de bara att halka efter än mer.
Sådär ja, nu kan du skriva försvarstalet ![]()
Vill att alla västföretag lyckas bra. Men då krävs en stadig kurs och uthållighet.
Och väldigt väldigt mycket pengar på kontot , till att fortsätta att bara satsa på det som inte ger några inkomster, utan säljs med förlust på varje bil . Och det är dom ju verkligen inte ensamma om i västvärlden . Tesla och Volvo undantaget då , som vi kanske ska vara glada över har ett tätt samarbete med en stor Kinesisk aktör . Jag tror nog att dom kommer att fortsätta utveckla sina elbilar , bara i en takt som ger dom möjlighet att överleva samtidigt .
Inget bränsle jag förordar för framtiden om det är fossil diesel . Men för den som har en gammal trotjänare och inte har råd med bra elbil för sina behov , så kan man ju tänka sig att tillgången på bränsle borde vara säkrad på längre sikt än bensin . Det går ju bra att tanka på såna här ställen menar jag . Många Lastbilar som går på diesel kommer nog att finnas på vägarna längre , än personbilar som går på bensin om jag får gissa .