Läste precis en artikel ang elnätsavgifter som får mig att fundera lite.
Energi via elnätet är idag kostnadseffektivt om du köper långsam el tex 16A (11kW) då har du ett pris på cirka 1,60kr/kWh ink allt, Förbrukning 1500kWh/mån.
Vi testar att köpa snabbare el för ladda tunga fordon på EONs nät via lågspänning, 1200A (820kW), vi laddar 5 tunga lastbilar varje dag.
Förbrukning/mån 50MWh. Kostnad per kWh 3,54kr/kWh vid 58öre spotpris.
Skall du sälja vidare energin för att skriva av utrustning så är 6kr/kWh kanske i underkant.
Flytande fossil energi i form av diesel innehåller 10kWh per liter.
Kostnad för 1kWh är idag 1,75kr inkl moms med GRATIS effekt upp till 30MW om pumpen kan leverera 50L/min vilket är rimligt.
Tur att vi har 90% verkningsgrad i elmotorn kontra 35% i dieselmotorn som räddar kalkylen eller gör den det?
Inhemsk grön energi i vårt svenska elnät är billig om du skall förflytta den långsamt, snabb förflyttning blir allt dyrare till den grad att den gamla dieselpumpen utklassar elnätet med sina 30MW och 1,75kr/kWh där dessutom den tekniska utrustningen är försumbar i kostnad jämfört med elektrisk utrustning.
Ni har säkert sett den här bilden på sociala medier att som pekar på att vi har väldigt låga elpriser även i SE4. Javisst det stämmer om du INTE förflyttar energin.
Jag tror på den elektriska omställningen men vi behöver ha en nyanserad dialog om utmaningar och kostnader kring förflyttning av energi i det svenska elnätet som idag är konstant för slutkund oavsett tillgång/efterfrågan som bara påverkar spotmarknaden.
Jag välkomnar alla tankar och kommentarer kring ämnet, God Jul på er
Jag är ingen energiexpert och förstår att det inte är några lätta frågor att lösa, men tyvärr verkar det som att styrande politiker mera lyssnar på vissa lobbyister än den stora skaran experter som varnar för bl a de konsekvenser du tar upp!
De stora frågorna med transport och lagring av el som kommer vara viktiga frågor oavsett stor utbyggnad av kärnkraft någongång i framtiden tror jag. De mera akuta frågorna som möjligen kan lösa en del knutar verkar helt lysa med sin frånvaro i regeringskansliet som det verkar!
Just nu är den gröna omställning satt på paus i Sverige och det är inte utan att man bli upprörd av detta faktum. Extra tydligt blir det när man läser vad @elmacken skriver och sedan lägger till att regeringen sänker skatten på bensin och diesel både 1 januari och 1 juli 2025.
Men jag är helt säker på att man komma att fortsätta att skita ur sig varmluft i form av pressträffar och annat kring allt man gör för den gröna omställning.
Babblet om att effekttarifferna ska gynna konsumenterna kommer väl snart också.
Jag håller på att fundera ut om det är värt att byta till timprisavtal men införs effekttariff känns det som det kan kvitta ändå, den gången man kör topplast och elen är billig får man en örfil av en godtycklig extra avgift.
Jag förstår varför och poängen med det, men att det kommer sig av klena lokalnät för att nån skott sig istället för att återinvestera är inte OK.
Ja precis så fungerar det idag för alla företag med säkring över 63A, det blåser och är minuspriser så råkar du generera extra last den timmen, oj då där gick 20.000kr upp i rök.
Sen finns de som argumenterar, ”fyll hela fastigheten med solceller och batterier för 5M för att kapa toppar”. Så vi skall alla bygga egna micronät som tar hand om topplast för att klara omställningen?
Diesel = Bredband via Fiber
Elnät = 56K Modem, lite billigare om du ansluter efter 22:00, med eget batteri kan du få ISDN med dubbla linor .
Lite skämt så klart, men vi måste få ordning på detta, jag kan inte referera till någon teknisk omställning som haft så här stora flaskhalsar initialt och ändå lyckats slå igenom.
Bra liknelse och jag jobbade på televerket/telia när man införde ADSL som var det första nät man kunde kalla bredbandsnät, även om det fortfarande gick på kopparkabeln. Affärsansvariga ville använda samma trafiktaxor för 2MB förbindelserna som man använde för ISDN 64kb (2B+D). Vi tekniker varnade kraftigt för att det skulle döda bredbandstjänsten med första fakturan kunderna fick.
Det brukar sällan vara så att tjänsteansvariga lyssnar mera på tekniker än affärsansvariga och i detta fallet gjorde de helt klart rätt i att lyssna på oss tekniker och införde en ny affärsmodell där man tog samma betalning för alla kunder som beställde 2MB och därmed skippade förbrukningstaxan helt.
En enkel taxa som man än idag använder för bredbandstjänsterna.
Jonas Birgersson var en pionjär på området som vågade utmana telejättarnas affärsmodeller.
Så med det sagt, så kan vi väl bara hoppas på att man tänker om vad gäller elnätstaxan också och inför tydliga och vettiga affärsmodeller även där!
Tror det behövs någon modig uppstickare liknande Jonas Birgersson inom elnätsbolagen som vågar utmana elnätsjättarna innan det händer nåt.
Så har faktiskt ett par större gårdar här på Österlen gjort sol vind och batteri med en dieselgenerator som backup Mest känd är Svabesholms Kungsgård i Kivik
Väldigt intressant att höra om den omställningen du som jobbade med det. För mig som tonåring var det helt enormt när ADSL kom, fullständig game changer.
Men tanke på alla nya bilar som kommer från öst som vars batterier laddar enormt snabbt kommer infrastrukturen och operatörer bekänna färg. Tänker på Xpeng, Zeekr 7X, Nio osv samt all tung trafik.
Om våra myndigheter medger att låta nätägare att öka effektavgifter med 10-15% årligen som ”rimliga” har jag svårt att förstå hur det skall fungera. I synnerhet när man snart börjar mäta effekt varje kvart istället för timme.
Jag försöker följa politiska styrningar och är det så att de anser via styrningen att förbränningsmotor trumpfar elbilar så är jag inte sen på bollen.
Det är najs med elbil men inte till vilket pris som helst, som med allt annat.
Redan idag försöker jag ducka lite för elpriset generellt genom att elda mer i pelletskaminen, har värmen avstängd i garaget och värmepumpen nerskruvad.
Problemet i mitt fall är att jag egentligen inte tycker om nya bilar fulla med trams så blir det vansinnigt oförsvarligt dyrt att köra elbil står det nog nån äldre Mercedes på uppfarten igen, jag sätter igen prestige öht i bilval så kan lika gärna bli en Lada Niva…
Även om jag vet hur viktig omställningen är så är jag lite inne på elmackens spår, det är nog svårt att verkligen lyckas när det är så många hinder ivägen och istället för att lösas blir dom bara fler.
Måste finnas bättre sätt att lösa ”problemet” på. Konsumenterna är ju chanslösa eftersom elnät är en monopolverksamhet, kommer ju spela noll roll vilken leverantör av el man har när monopolhavaren kan spotta ur sig 10k extra för att man behövde trycka på lite laddning snabbt.
Det sjuka är att man gör sitt eget nät en björntjänst. De flesta hus byggda för 1980 eller så ligger majoriteten av all last på L1, men ut ett effektavgiftshänseende är det billigare att ladda med enfas, vilket på en rätt kopplad anläggning då kommer snedbelasta nätet så det kan bli problem tidigare i matningen om hela kvarteret tänker lika. Det kan t.om börja gå lite varmt i kopplingar och sånt.
Vänta bara: när statens ohemula skatteinkomster från fossilbränslen börjar sina allteftersom fordonsparken blir mer och mer elektrifierad, gissa varifrån de måste täcka upp detta bortfall? Precis. Energiskatter. För det är ju det nya bränslet. Men såklart lättare att bara schablonbeskatta all energikonsumtion än mer. “Förenkla skattesystemet” kan man kalla det man gör då.
[obs: ironi]
Förstår inte varför du är så negativ!
15-minutersmätning innebär bara att det “öppnas möjligheter för kunderna”, “mer lik butikernas extrapriser för kunden”, “trogna kunder [gagnas]”, “minskar systemkostnader för företag”, etc.
För att tydliggöra vad 15-min effekt innebär inom snar framtid:
Du glider in med din Zeekr 7X som laddar 10-80%(70kWh) på 15min till elmacken Smålandsstenar som är på EONs nät i SE4. Just den dagen är det blåsigt spotpriset är på 0öre. ”Energin är gratis idag ändå har elmacken mage att ta 6kr/kWh” tänker kunden. 280kW snitteffekt över 15min kostar operatören 38.410kr inkl moms och sätter då ribban för månaden, skulle två 7X komma samtidigt så dubblas kostnaden för operatören alltså närmare 80k. Då har man till månadsslut på sig att dra ihop till avgiften på övriga långsammare sessioner.
Kommer större batteribanker bli en grej tror du? Som kan kapa effekttoppen för riktigt snabba bilar. Behövs ju inga vansinnesbatterier om det bara ska täcka upp en bit av toppeffekten tills det börjar dala.
Kommer ens en lastbilsmack kunna finansiera det där eller blir det en ren förlustaffär? Tänk 300+kW men under lång tid och flera hundra kWh.
Jag funderar, för hemmabruk, om inte ett batteri t.om utan solceller kan löna sig när de hemska avgifterna börjar dyka upp även hos lågströmskunder.
Batterierna måste bli bra mycket billigare för att det skall löna sig.
Fördelen för lastbilsmacken är att de säljer massvis av el på varje laddning.
Men att bekosta en hel månads el baserad på peak för en en 1.2KW laddare likt de Hedin satt upp kommer ju bli ren utopi.
Samma sak med batterier för hemmabruk.
Finns inte ens chans att räkna hem det utan laddning med 3fas 6A är nog vägen att gå här, och sen kapa topparna med lastbalansering
Efter att ha lyssnat på Romina Pourmokhtari “floskla” sig igenom Lördagsintervjun är det tydligt att regeringen ger fullständig fan i uppsatta utsläpsmål och helt böjer sig för SD vallöften till sina väljare om billigare bensin och diesel vid pump
Varför ska jag då vara utsläppsmedveten frågar jag mig Vi har här på Österlen hela byar och större gods och gårdar som har Ö-drift och jag funderar på att starta min egen lilla Ö med en dieselgenerator och batterier som tar över driften när elpriserna går i taket Golfen gick 400mil i somras det kan lätt dubbleras med billigare bensin och min dyr i drift ID.BUZZ får vila sig på uppfarten
Efter valet har det nästan blivit en ”perfect storm” emot elektrifieringen. Men det stora hindret är extremt dyrt elnät och INTE effektbrist och annat dravel som påstås i media som jag ser det.
Nånstans är det ju framtida generationer m.m och det har ju halkat efter sen länge på grund av delvis okunskap hos föregående generationer, dels ett behov av självhävdelse och tjurskallighet hos skarven. Denna smittar delvis av sig på nästa generation också, bara en sån sak som att svart rök från en EPA är coolt liksom.
Nu motarbetas aktivt omställningen genom höga elpriser och låga bränslepriser också och det går snart inte försvara elbilar på några andra plan är just klimatet, men hur mycket ska vi som individer behöva ta för klimatet? Det är ett gemensamt ansvar men någonstans har det gått snett när man hjälper folk hålla fast i gammalt skrot istället för att morota in modernare grejer på uppfarterna.
Låga driftkostnader har varit elbilens största (enda?) USP och att dom har lågt servicebehov är inget att skriva hem om, det har nämligen vanliga bilar från mitten av 2000-talet också och visa mig en enda elbil som har lägre underhållskostnader än nån random fransk bil från 2000-talet hos en normalhändig hemmamekaniker så är det hatten av.
En leasingavgift eller ett billån har täckt upp mellanskillnaden i bensinkostnad så en helt ny elbil har utslaget över året kostat samma att äga som en äldre skuldfri bensin eller dieselbil, när soppan kostade 19-21 kr/liter och elen runt 2kr inkl. Allt.
Ska man ha ett billigt bilägande idag går elbil bort tyvärr. Det blir för dyrt.
Norrlandshacket är ju att glida 30+ år dieselmerca. Samma komfort som plastiga elbilar och skattebefriat.