Effektavgift försvårar omställningen av tunga transporter?

Varför behöver man dela effekten med andra som laddar samtidigt när det finns ett ställverk nära . Antar att det beror på att hög effekt kostar alldeles för mycket för laddoperatörer. Lastbilars livslängd i år är ju betydligt kortare med ofta 20000 mil per år . Så kommer teknikskiftet igång så borde den omställningen gå snabbare än personbilar . Men då måste vi ju kunna ladda snabbt också . Bort med höga effektavgifter för laddoperatörer kanske skulle underlätta. Det tar lång tid även om man är ensam vid laddarna med den här bilen .

Om jag förstår frågeställningen korrekt, så är väl problemet att enstaka laddningar med hög effekt kan bli väldigt kostsamma för laddoperatören, på grund av effektavgifter med nuvarande utformning.

Den laddoperatör som har ett jämnt och stadigt kundflöde bör däremot kunna klara effektavgiftera även om laddningen sker med hög effekt, eftersom kassaflödet också är högt.

Så jag tror att effektavgifter enligt nuvarande modell i första hand bromsar utbyggnaden av laddinfrastrukturen ”bortom allfarvägarna”. Vilket förstås i sin tur kan försena omställningen av vägtransporterna till el.

1 gillning

Förstår din frustration som kör tung lastbil professionellt. De flesta sajter är inte anpassade effektmässigt för lastbilar det blir otroligt dyrt att bygga rätt, med dagens beläggning så är det omöjlig ekvation. Effektavgifter är extra jobbiga i den här fasen där vi har generellt låg beläggning på stationer, högsta peak blir din avgift oavsett om du har 10 lastbilar eller 300 lastbilar per månad. Visuellt är det kul att ha ett ställverk jämte men i praktiken så har det ingen betydelse. När du bygger en sajt får du garanterad effekt dygnet runt från din nätägare oavsett hur nära eller långt ifrån du är. Kan man inte leverera effekten som kunden önskar så man antingen vänta, lägre anslutning initialt eller sk. villkorad anslutning. Men över tid så är det lag att du skall få den effekt du beställer och vill betala för. Enda publika sajten i Sverige idag som är nästan omöjlig att maxa är Creek Power i Norsborg som har 10MW DC-effekt installerat fördelat på 18st CCS2 pluggar. Eftersom det inte rullar några lastbilar med MCS idag så kan man i praktiken inte nå taket på sajten.

2 gillningar

Det ena stället jag laddar på är ganska välbesökt . Men samma där . Kostnads skäl blev min gissning.

Jag kör regionalt nu med 64 Ton Ellastbil . Vilket oftast funkar bra ändå . Får jag bilen med 100 % i batteriet, så kör jag en sväng på ca 13 mil och laddar sedan en timma drygt med 45 minuter rast under laddning . Sedan en sväng på 15 mil och ställer sedan bilen på laddning till nästa chaufför. Godset jag kör lastas i container för vidare transport på järnväg / fartyg där jag lossar . Och det jag lastar i annan stad kommer dit på järnväg , en del ända från Tyskland. Känns extra bra med tanke på klimat .

1 gillning