Effektavgift och laddboxar

Jag har en DEFA Power laddbox och kan inte se att man kan ställa ett schema med tider där bilen kan laddas. Det finns något som heter Ecomode men den funktionen går endast på timpriset så finns inga garantier vilka timmar den kommer ladda om du inte varje dag håller koll.

Hur gör ni andra med elbil för att säkerställa att ni inte laddar vid fel tidpunkt?

I ID 4 finns t ex föredragna tider, då kan man ställa in olika intervall och då forcerar man bilen att ladda under dessa.

Ser nu att det finns liknande i min app för MG ZS EV men skulle helst vilja sätta schemat i laddboxen men kanske inte brukar fungera så

Jag har också en Defa Power men har kommit fram till att det är lättare att styra laddningen via bilens inställningar istället.

Om Defa öppnar upp något API till laddaren så att ma ni kan styra den via till exempelvis HomeAssistant så vore det intressant.

1 gillning

Jag såg nyligen att det kommit en integration till HA GitHub - Bebbssos/ha-defa-power: DEFA Power EV Charger integration for Home Assistant

Det går åtminstonde att starta och stoppa laddningen där så bra poäng, skulle kanske gå att lösa den vägen

Jag har också en Defa Power, ska skicka en fråga till Defa om de har möjlighet att fixa en schemaläggningsfunktion. Kommer behöva det också för anpassning till kommande effekttariff.

1 gillning

Skrev inte du tidigare att du använde schemaläggningen i Ioniq 5. Efter att jag läst det ändrade jag hantering av min laddning hemma till att använda bilens schemaläggning, som nu är inställd på att ladda mellan 02-06, ändrade i min Perific sensor till att alltid tillåta ström till garaget och i min Zaptec Go till att ladda med 10A. När det blir aktuellt med tariffavgift kommer jag att sänka laddströmmen i Zaptec Go till 8A eller 6A. Med sänkt laddström behöver jag köpa lite mer energi, men det blir antagligen billigare än att betala en högre effekttariff.

Var det ett svar till mig @P-IH?
Jo, jag använder schemaläggningen i IQ5, den fungerar definitivt mer stabilt än att låta boxen styra av/på laddningen i min erfarenhet. Men jag har inte sett någon funktion att att schemalägga begränsning av effektuttaget i bilen eller dess app. Hur man vill ladda framöver beror ju på hur min nätägare utformar sin tariff, det vet jag ännu inte hur det blir tyvärr, men ska komma info under året.

Jag upplever att det finns ett problem med att senarelägga laddningen för just elbilar jämfört med att starta laddningen vid hemkomst.

Under hela vinterdelen av året (temperaturer under +7C) så förbrukas det en massa extra energi för att värma batteriet alternativt så laddas batteriet vid temperaturer som det egentligen inte mår bra av att laddas vid. De Litiumbaserade batterier som sitter i våra elbilar “bör” laddas så nära 20C som möjligt ju lägre batteritemperaturen är desto mera “slits” batteriet (dvs tappar kapacitet (SoH) fortare). Sommartid så är detta inget problem, men definitivt under vintern.

Att batterierna behöver värmas till över 30C för att kunna snabbladdas för att få minsta möjliga skador är egentligen en helt annan sak än "långsamladdning med 11kW hemma).

Min elbil kan inte ens laddas med 11kW om temperaturen är under -5C utan begränsas då till 6kW samt har betydligt sämre verkningsgrad (slösar el för uppvärmning mm).

1 gillning

Eftersom det står så här i instruktionsboken, så laddar jag alltid upp batteriet från 20 -30 % vid hemkomst, till 50-60 % . Då byter jag till ladda inför avfärd upp till 80% nu på vintern 70 % på sommaren . Det kostar mig ca 40 öre mer per kwt ,för det jag laddar på kvällen . Men det får det väl vara värt tänker jag . Kanske är det överdrivet ? Inte vet jag . Men jag tycker om att vara rädd om bilarna . Gumman :smiling_face_with_three_hearts:


fick motorvärmare och kupévärmare till sin dieselbil monterat , i present av mig . Det gillar hon , men kanske lika mycket för att det gör ont i mig , att höra en dieselbil kallstartas, vid många minusgrader

Jag har en DEFA Power. Jag har aktiverat ecomode och går just nu på hoppet att elen alltid är billigast på natten.

Jag har även skrivit till DEFA och fick faktiskt svar att de i någon form jobbar på det. (Ett sånt där luddigt svar där de inte lovar någonting men ändå lät lite lovande)

I min fantasi hade jag velat lastbalansera på säg 3x6A så fort jag satt i laddsladden och 3x16A under de billigare tarifftimmarna på natten. För mitt geografiska läge då, det här blir ju tydligen olika för alla elbolag.

Inom ovanstående max balansering så skulle jag sedan kunna tänka mig att ladda olika snabbt beroende på timpris men för min del har jag ändå inte timpris så det spelar ingen större roll.

1 gillning