Effekttariffer viktigt verktyg när fordonsflottan elektrifieras

Japp, september ut med halva överföringsavgiften för så var Vattenfalls modell för att göra det “kostnadsneutralt”.

Fördelen med modellen de hade, var bara effektavgift 07-21 vardagar nov-mars. Nackdelen var deras lösning för att det skulle bli kostnadsneutralt.

Stor förbrukare av el kunde bara köra på utan anpassning och spara pengar även fast de fick betala effektavgift. Kan dessutom storförbrukaren styra om topparna utan att minska köpta kWh under året skulle spara en hel del.

Små förbrukare som inte kan styra sina toppar skulle få en kostnadsökning då de köper för lite el för att kunna nå ett nollsummespel. Små förbrukare som kunde styra sina toppar har möjlighet att kunna hamnar någonstans runt nollsummespel beroende på hur mycket el de köper under året totalt.

Ifrågasatte modellen i träff med Vattenfall och visade också beräkningar, deras svar var att det ska vara kostnadsneutralt för dem som elnätsägare inte för den enskilda kunden. Dvs fullt medvetna om att detta leder till kostnadsökningar för småförbrukarna.

Personligen hade vi hamnat på nollsummespel om vi tar bort batteriet från ekvationen men det kräver att man planerade och hade tillgång till hemautomation för att styra om laster som tex varmvatten. Utan hemautomation hade vi fått ökad kostnad med modellen. Med batteri så “sparade” vi tom en del.

Jag hoppas att det är kloka människor som tittar över effektavgiften nu och kommer med ett vettigt förslag, där det inte ska behövas investeras i hemautomation och/eller batterier för att undkomma höjda kostnader utan det ska räcka med max behöva tänka på att inte starta disk/tvätt och laga mat samtidigt. Eller behöva köra extra varmvatten på natten och frysa på dagen osv. Finlands modell är ju helt klart intressant, effekt avgift först över 8kW (eller var det 7).

1 gillning

Fullträff, jag överlever. För mig är hemautomation en trevlig hobby som aktiverar hjärnan (fråga däremot inte vad min fru tycker :wink: )

Och du har helt rätt mamma är ensamstående pensionär som arbetat som sjuksköterska hela livet, dvs låglöneyrke och pension därefter. Så använder otroligt lite el över året förutom höga toppar på vintern pga uppvärmning. Och då tog hon ändå kostnaden att göra en större investering i en luft/vatten vp för att få ner förbrukningen för 10 år sedan. Hennes kostnad med Vattenfalls modell hade ökat x antal tusen kronor per år. Samma sak med svärmor, änka sedan 17år och arbetat inom äldreomsorgen, dock fjärrvärme så hon slipper eltoppar men Solör som leverantör som höjer och höjer och höjer.

Ingen av dem har ekonomin att börja investera automation osv och ännu mindre kunskapen.

1 gillning

Min förhoppning är att det kan finnas fler varianter på effektavgifter framöver, dvs en trubbig och snäll som passar gemene person och en mer spetsig och lite elak som kan passa den som vill och kan styra styra över sitt effektuttag - men där den ‘elaka’ tariffen belönar bra nyttjande. Att det på sikt kan det bli en helt dynamisk tariff för de som förmår att optimera mot ett sådan.

1 gillning

Det är som med allt sådant här, du kanske kan göra en väsentlig besparing eller t.o.m. tjäna en hacka när du är early adopter de första 12-24 månaderna, men sen kommer de kommersiella aktörerna och vill ha av kakan och då är det slut på kalaset.

Man blir alltid lite överraskad själv när någon svarar på något man skrev i en gammal tråd. I detta fallet 2 år gammal. Ta allt jag skrev med en nypa salt då jag är säker på att saker har hänt runt detta ämne sedan jag fick för mig att kommentera det :slight_smile:

Jag tror inte heller att gemene man kommer att adoptera V2G med sin elbil. Då måste priset på el vara så högt att man blir illa tvungen att börja tänka i dom banorna.

Hah, jag märkte inte det, men det var iallafall inte jag som var dödgrävaren den här gången.

Ja det är ju på dom tunga fordonen som man gör störst och snabbast klimatvinst väl . Då kanske vi kan få slippa piskan mot privatpersoner . Och utsläpps rätterna blir billigare framöver = billig bensin och diesel till alla ICE bilägare.

1 gillning

Där tror jag just att tjänsten blir en bred standard framåt kommer vara det som kan hålla elpriserna nere.

Skulle vi ha möjlighet att särskilja prissättningen på el för de som har en bil inkopplad mot nätet och för de som inte har det så kommer användningsgraden explodera.

1 gillning

Håller med dig!
Jag tror vi kommer att se olika typer av prismodeller och bonusar framöver när V2G är ett standardiserat faktum som elnätsbolagen använder. Det liksom precis idag kommer det vara en konkurrensfaktor elnätsbolagen emellan när de fiskar nya kunder.

Sedan kan det utarbetas direktiv också från styrande myndigheter som ytterligare gagnar de som utnyttjar tekniken. Läs då inte bara vi privata elbilsägare, utan alla elnätlösningar som kan nyttja V2G.

Explosion är ett bra uttryck för det kan verkligen bli en stor och viktig utveckling för framtidens elnätslösningar!

Ponera…

Nu håller som bäst bostadsrättsföreningar och hyresbostäder på att efter krav på det sätta upp laddare i garage och på parkeringsplatser flera större städer sätter upp laddare längs trottoarer Så kommer V2G om säg 2-3 år och då ska ALLA laddare bytas ut mot sådana som kan hantera V2G vem ska betala?

De som känner att de vill utnyttja möjligheten för dessa framtida tjänster såklart. :man_shrugging:

Som med allt annan ny teknik, och inte omöjligt att innanmätet i boxar från idag enkelt kan uppgraderas eller bytas ut framöver…