Hej igen.
Jag har nu kört Renault Scenic i en Månad lite drygt och även åkt till Danmark och Katrineholm utan att behöva ladda förutom på plats vilket var en extremt trevlig upplevelse (Andra ELbils förare är trevliga), hitta laddare till rimliga priser har heller inte varit ett problem. Liten miss när jag använde ett Laddkort (kopplat till flera operatorer) och hade ingen aning om hur mycket de tog i betalt eller vem som kopplade upp, inte smart. Så jag är så här långt väldigt nöjd med bilen. Men Android Auto…
Har använt Android i 15 år och har alltid känt att de mesta har bara fungerat och har jag haft något problem så går det alltid att hitta en lösning. Till skillnad från Apple Världen där den enda lösningen på något problem är att kasta mer pengar på det. Vi alla har olika upplevelser men detta är min.
Men när det kommer till Android Auto så har jag nu kopplat ifrån bilen från min mobil för att det är en bättre upplevelse för mig och när man letar efter en lösning så säger de att man är “shit-out-of-luck”.
Renaults inbyggda Android navigering är grymt bra och den även ger mig indikation på hur mycket batteri jag har kvar när jag kommer fram och ger förslag på när jag skall ladda. Android Autos karta gör det inte och slåss på automatiskt när den kopplar upp och man måste välja att gå tillbaka till den andra hela tiden och den switchar tillbaka varje gång man lämnar bilen. Inte hela världen men lite irritierande.
Det som är värst är att man måste dela allt ljud med resten av familjen. Som förare får man absolut inte lyssna på en ljudbok eller prata med en person i air buds. Det vore väl helt orimligt att man kan prata med någon via telefon eller lyssna på en ljudbok utan att barnen skriker på en i baksätet att sänka då de inte hör sina Shorts.
Detta är något som gör Android Auto helt oanvändbart för mig. Dessvärre gör det också livet lite svårare nu när jag inte är uppkopplad och kanske inte har lurarna i öronen då kan jag inte heller svara på samtal i bilen utan måste stanna bilen för att svara i telefon och prata över högtalare.
Skall det verkligen vara så här. Tänkte att detta bara var en inställning någonstans men detta är tydligen helt omöjligt att lösa. Funderar på att bygga en app för att hantera detta då det borde gå
Dagens rant från en annans väldigt nöjd Renault förare.
mvh
Daniel