Har ju inte hänt så mycket sedan MG 5 kom för några år sedan, men med VW ID 7 Tourer som rosats på marknaden, så kan det kanske dyka upp konkurrenter också framöver i vårat kombi-land.
Men hur praktiska är rena elkombilar jämfört med sina hybridframgångar med lastutrymmen och andra praktikaliteter.
Jag såg en jämförelse mellan nya ID 7 Tourer och sin föregångare i klassen, nämligen Passat eHybrid som wayke tagit fram och som väcker en del frågetecken.
Jag tycker det är flera val man gjort från VW’s sida som kanske inte är så smarta och man ställer sig frågan varför.
Kanske nåt som kunde vara intressant att få klarhet i från någon design och konstruktionsinsatt person på VW framöver? (@cgullin, @Esse )
Kanske också kunde vara en följetong att göra liknande tester på med andra bilar, t ex när nya elbilen Skoda octavia kommer och hur den står sig mot sin föregångare.
Är framförallt lastutrymmet som väcker frågor. Touchknapparna på ratten har ju VW själva insett var dumt och självklart är mycket av kostnaden skillnaden i batteripriset. Vore intressant ändå att veta varför man inte återanvänder mera om/när man kan. Är det mera klimatsmart eller vad har man för ursäkt att designa om redan smarta saker?
Jag lämnar över allt vad laddhybrid heter till Esse, jag är helt ointresserad av laddhybrider och tycker det händer så pass mycket inom elbilar att jag inte ser något behov av att inkludera laddhybrider hos mig
Att ID.7 har sämre bagage är pga batteri tror jag. Dessutom har ID.7 en motor i bak också medan Passat har sin motor i fram och ingenting där bak. Laddhybriden har sitt batteripack där bak vilket ger den sämre bagaget igen.
Ja konstruktionen har absolut begränsande möjligheter, men det lustiga är ju att ID7 har större lastkapacitet i liter än eHybrid Passaten, men de litrarna sitter tydligen inte där man lastar flyttkartonger
PS det var inte meningen att pressa er till mera jobb, men bjuder ni in nån från VW så kanske det kan finnas lite frågor i dom skillnaderna som finns till ID7’s nackdel att få förklaringar på.
Vet inte om Passat som laddhybrid blir billigare, med likvärdig utrustning. Har för mig att den var någon hundralapp dyrare i månaden, när jag kollade innan valet föll på en ID.7 Tourer GTX i sommras. Plus att Passaten “bara” är framhjulsdriven.
Sen var jag sugen på ren elbil, efter kört laddhybrid i 3 år, även fast Passat en kommer ca 12mil på en laddning.
Sen skrev några i kommentarerna på Youtube att lastgolvet inte var i det lägsta läget.
Dragkrok använder jag inte så den var aldrig en avgörande för mig.
Ahh det kan förstås vara en förklaring, men det borde inte skilja på antalet flyttlådor. Jag tror helt enkelt att de extra litrarna återfinns på höjden istället för längden i ID7.
Förstår inte, som han…
Du försöker få mer betalt för en bil med mindre utrustning och sämre kvalitetskänsla.
Varför inte använda grejerna från passaten?
Passaten är också en ny modell, varför lägga mer krut på den än på ID-bilarna?
Varför måste det trenda att elbilar ska vara sämre byggda än fossilbilar…
Och vart är utrymmet i ID7, om nu elbilar är mer effektiva med utrymmet…
Jag håller helt med dig om att det är jättebra att denna kanalen fokuserar på rena elbilar. Men det kan ju väcka en del frågor som sagt när man ställer ersättningsmodellerna vid sidan om varandra. Frågor som kan vara bra att ta upp i podden t ex, eller när man har leverantörer på tråden så att säga. Jag gillar att @Esse ibland träffar designers och leverantörer som t ex golfens historia och då tar upp de nackdelar som förs in i de rena elbilarna. Det är jättebra konsumentupplysning och möjligen påverkar de också leverantörerna framöver när sånt tydliggörs.
Dom där boxtesterna ger jag inte så mycket för det beror på så mycket hur många man får in i en specifik bil, det beror ju på hur måtten i bilen matchar mot storleken på lådor, bilarna är i princip likvärdiga utrymmes mässigt.
Däremot kan jag instämma att det är konstigt att man utvecklar nya komponenter som är sämre än Passatens och dessutom lär driva kostnad.
Men det mest anmärkningsvärda som ingen nämner är att Passaten har DCC PRO (dubbla ventiler) och ID7 har bara DCC. Har sett tyska testare som säger att båda är bra men PRO upplevs bättre.
Absolut, riktiga mått är ju bäst, istället för bara hur många liter den lastar och allt beror ju på vad man vill lasta i bilen. Personligen gillar jag mera utrymme på lastgolvet, än på höjden i min kombi.