Ekonomiska läget i världen - köpa eller inte?

Jag ska köpa elbil, kollar på att köpa begagnad för runt 400-450k. Är inne på EV6 eller Enyaq. Är rätt nära att klicka hem en EV6a.
Men börjar fundera på om det är dumt läge att köpa just nu? - speciellt när man vaknar till störtdykningen på börsen. Fattar såklart att det är omöjligt att veta, men om ni får spekulera lite :slight_smile:
Kommer stoppa in lite själv och låna resten (till rätt bra ränta, bolånet). Även om räntan går upp så är det inte där jag är så orolig.
Jag funderar mer på andrahansvärdet eller om priset på marknaden kanske kommer gå ner mycket nu framåt pga av det ekonomiska läget?
Eller kan det bli tvärtom, tullar, inflation mm driver upp priserna? :thinking:

Min spåkula har total havererat tyvärr . För mycket galenskap har fått fäste i världen.

Hehe typisk :slight_smile: nej är väl så, går knappt att spekulera pga av all galenskap som händer.

Ja, typiskt är det. Jag har länge gått och grunnat på en privatleasing, men vågar inte låsa mig i typ en bit över 5000 per månad i tre år när man inte vet om de höjer räntor och annat.

Det slutade med en gammal besninbil istället. Trist, men jag ser det som ett kortare projekt…

Hej zorro, välkommen till forumet.

Allt beror såklart på vad du värdesätter som bilägare. Men jag tror att det är lättare att inte bli besviken ekonomiskt om du har ett långsiktigt tidsperspektiv och väljer en bil som du kan tänka dig att behålla ett tag till om marknaden går ner och andrahandsvärdet dyker. En bil är först och främst ett fortskaffningsmedel, inte en investering.

Teknikutvecklingen går framåt och många bilar, särskilt elbilar, blir snabbt föråldrade, men de är fortfarande väldigt bra bilar trots det. Vi kommer med största sannolikhet inte se någon revolutionerande teknik som gör alla äldre elbilar värdelösa, men de rostar trots allt ändå.

Det enda vi kan veta om världsläget med säkerhet är att det alltid kommer vara osäkert.

Om du inte är hundra på att du kommer vara nöjd med bilen du valt i minst 3-5 år, tycker jag du bör privatleasa eller prova flera bilar istället för att köpa nu, tills du hittar rätt bil som du trivs med långsiktigt och inte vill lämna tillbaka.

Men exempelvis Kia EV6 är en bra bil (!) som du säkert kommer vara nöjd med. 7 års nybilsgaranti borgar för ett mer stabilt andrahandsvärde.

Om du är osäker inför andrahandsvärdet bör du kanske inte köpa en bil alls. Köp ett hus närmare jobbet istället så du kan cykla istället och slipper köra bil till och från jobbet. :wink:

1 gillning

Bra råd!
Köp en bil du verkligen trivs med. Låt de egenskaper du värdesätter styra, de som gör bilkörandet till en glädje.
En ekonomisk fördelaktig bil som du avskyr förstör livskvaliteten.

Mina första bilar var billiga skitbilar, men alltid med egenskaper jag gillade!

2 gillningar