El-SUV-funderingar

Jag kör idag en Volvo XC40 Recharge bakhjulsdriven och hade tidigare en Polestar 2. Polestaren var magisk att köra på motorväg men för stötig och byttes därför för ett år sedan till en XC40 Recharge. Nu har vi fått barn och ja, barnvagn tar en hel del utrymme och vi siktar därför uppåt.

De bilar som ligger på topplistan nu är Polestar 4, A6 Avant e-tron, Q6 e-tron. Polestar 4 gillar jag körupplevelsen men dess lite opraktiska bagage, brist på skidlucka samt tendenser till sämre ADAS-system gör mig tveksam. A6 verkar väldigt bra, ser fram emot provkörningar, men samtidigt är det svårt att komma ifrån att en SUV är ännu mer praktisk att lasta i och när barnvagn ska in och ur. Budgetmässigt ryms dock bara en basutrustad med lilla batteriet, bakhjulsdrift och utan luftfjädring.

I veckan dök det upp en vändning när jag fått möjlighet att privatleasa en Mercedes EQE SUV 350 4Matic närmast fullutrustad med luftfjädring, panorama, dragkrok, Burmester osv till förmånligt pris. Den skulle landa på ca 2000kr lägre per månad än ovanstående konkurrenter och dessutom vara mer utrustad. Provkörde en snabbis igår men blev inte såld, instrumentbrädan är väldigt hög, breda A-stolpar och rejält kliv upp i bilen. För mig som inte är så lång är det ett högt insteg. Jag fick lite utav en lastbilskänsla, man sitter högt med sådär runt-om-sikt. Eftersom jag arbetar mitt i Stockholm city behöver bilen även kännas bekväm att ta till och från jobb, vilket jag är tveksam att EQE SUV kommer kännas. Nu har jag inte provkört Q6 än, men min känsla från videos jag sett är den lite smidigare.

Vad säger ni där ute, vilken borde jag satsa på? Tar tacksamt emot tankar från @cgullin och @Esse som kört många mil i alla bilar :slightly_smiling_face:

Det är ju iofs ett väldigt aggressivt pris för en EQE Suv.

Q6:an känns betydligt mindre och smidigare än vad den ser ut som – mycket tack vare sin härliga progressiva styrning.

EQE SUV är avskriven för nu, fantastiskt pris för all häftig utrustning men jag skulle tyvärr inte vara nöjd med kör-känslan i den.

Provkörde Q6 igår och håller med dig, fantastiskt trevlig bil som verkligen kändes mindre än den är. Maskerade storleken bra och känns som man hade kontroll på bilen.

Två konkreta frågor till dig @Esse

1. Eftersom @cgullin avslöjat att du kört Q6 med standardfjädringen (utan luftfjädringen) men inte släppt din video ännu. Hur var den att köra? Behöver man luftfjädringen?
  2. Ska jag avvakta med beställning tills era recensioner av A6 finns ute? :smile:

Jag har dessvärre inte kört utan luftfjädring :slight_smile:

Den 3 december kan vi svara på om du skall vänta tills den 3 december :slight_smile:

1 gillning

Kör EQC och är väldigt nöjd. Gott om plats och komforten är lyx rakt igenom. Kommer från XC60 och det är ett steg uppåt med likande utrymmen.

1 gillning