Jag kör idag en Volvo XC40 Recharge bakhjulsdriven och hade tidigare en Polestar 2. Polestaren var magisk att köra på motorväg men för stötig och byttes därför för ett år sedan till en XC40 Recharge. Nu har vi fått barn och ja, barnvagn tar en hel del utrymme och vi siktar därför uppåt.
De bilar som ligger på topplistan nu är Polestar 4, A6 Avant e-tron, Q6 e-tron. Polestar 4 gillar jag körupplevelsen men dess lite opraktiska bagage, brist på skidlucka samt tendenser till sämre ADAS-system gör mig tveksam. A6 verkar väldigt bra, ser fram emot provkörningar, men samtidigt är det svårt att komma ifrån att en SUV är ännu mer praktisk att lasta i och när barnvagn ska in och ur. Budgetmässigt ryms dock bara en basutrustad med lilla batteriet, bakhjulsdrift och utan luftfjädring.
I veckan dök det upp en vändning när jag fått möjlighet att privatleasa en Mercedes EQE SUV 350 4Matic närmast fullutrustad med luftfjädring, panorama, dragkrok, Burmester osv till förmånligt pris. Den skulle landa på ca 2000kr lägre per månad än ovanstående konkurrenter och dessutom vara mer utrustad. Provkörde en snabbis igår men blev inte såld, instrumentbrädan är väldigt hög, breda A-stolpar och rejält kliv upp i bilen. För mig som inte är så lång är det ett högt insteg. Jag fick lite utav en lastbilskänsla, man sitter högt med sådär runt-om-sikt. Eftersom jag arbetar mitt i Stockholm city behöver bilen även kännas bekväm att ta till och från jobb, vilket jag är tveksam att EQE SUV kommer kännas. Nu har jag inte provkört Q6 än, men min känsla från videos jag sett är den lite smidigare.
Vad säger ni där ute, vilken borde jag satsa på? Tar tacksamt emot tankar från @cgullin och @Esse som kört många mil i alla bilar
EQE SUV är avskriven för nu, fantastiskt pris för all häftig utrustning men jag skulle tyvärr inte vara nöjd med kör-känslan i den.
Provkörde Q6 igår och håller med dig, fantastiskt trevlig bil som verkligen kändes mindre än den är. Maskerade storleken bra och känns som man hade kontroll på bilen.
Eftersom @cgullin avslöjat att du kört Q6 med standardfjädringen (utan luftfjädringen) men inte släppt din video ännu. Hur var den att köra? Behöver man luftfjädringen?
Ska jag avvakta med beställning tills era recensioner av A6 finns ute?
Det drar ihop sig till beställning men det händer så mycket på marknaden så velandet är stor, kanske ska man sitta still ett tag till. Zeekr 7X presenterades ju idag men av det jag sett känns det bara inte helt rätt.
Har fått erbjudande om en Audi Q6 performance (med luftfjädring) med lagerbilsrabatt och garanterat inbytespris efter tre år vilket ger en TCO på 9500kr/mån. Mycket pengar tycker jag men helt klart en bil utan några direkta svagheter, den är egentligen större än vi behöver just nu.
Polestar 4 som alltid lockat mig finns nu att köpa till mer rabatt än vanligt, 729 tkr med vinterhjul och 0% ränta första året. Lockar mig mycket, den är klart tillräcklig i storlek och vacker som få… Men SEA-plattformen är ju fortsatt lite osäker men jag hoppas verkligen den fungerar problemfritt om jag köper en. Det som stör mig mest är avsaknad av skidlucka men om det är någon bil man ska ha takbox till så är det väl en Polestar 4. Restvärdet är ju alltid svårt att sia om när man står för det själv men en någorlunda vettig gissning medför en TCO runt 8-9000kr/månad.
Så in från sidan dyker Cupra Tavascan VZ upp, med fyrhjulsdrift och all utrustning som de erbjuder på privatleasing med TCO 6500kr/mån. En bil som inte tidigare inte intresserat mig alls men som jag ändå kan tycka är snygg. Den känns lite mer lagom för plånbok men inte så mycket större än nuvarande XC40, mest roligare med mer utrustning och större motor…? Målet med ny bil var ju huvudsakligen att öka bagageutrymmet.
Mina tankar är att du verkar ha varit duktig på att förhandla och fått bra TCO på både Q6 och Polestar 4. Framförallt garanterat inbyte efter 3 år med Q6:an tycker jag verkar vara kanon även om 9500kr/mån är mycket pengar. Privatleasing av bilen ligger väll ett antal 1000-lappar högre och i synnerhet performance med luftfjädring. Hur lyckades du med det?
Tack, jag håller med. Q6 är helt enkelt en av de lagerbilarna som de har sänkt med 70 tkr och sedan i kombination med rabatt från en medlemsorganisation, totalt blir det 150 tkr i rabatt. Sedan garanterar de inbytespriset på 490 tkr efter tre år, och i min TCO har jag räknat med ränteavdrag för räntan man får betala.
P4 är en påställd bil som säljs av handlare, men ser nu idag att Polestar har sänkt priset på P4 både bakhjuls och fyrhjulsdriven så nu blir den nog mer intressant. P4 bakhjulsdriven med paket för 692 tkr och fyrhjulsdriven för 722 tkr.
Bestämt dig ännu? Är ju också intresserad av Audi Q6 som är mitt givna förstaval egentligen men precis som du så velas det rejält. Nånstans tar det emot att slå till på den i nuläget, för 800+k vill jag nog ha lite mer än vad man får just nu. Försöker få mig själv att gilla ID7 mer än jag gör, man får ju så mycket mer för pengarna där, GTX och allt extra för 730k, alltså 120k mindre än Q6. Tycker själv att ID7 är den jag borde köpa men den faller mig inte helt i smaken.
En tanke finns att kanske gå på en beg Q8 S-selection som ligger ute mellan 700-800k. Åsikter om det? Känns lite som att en ny Q6 för ca 80-100k mer ändå vinner där.
Polestar 4 - gillar den men den verkar ju långt ifrån problemfri. Plus avsaknaden av bakruta är inget plus för mig, känns bara pretentiöst.
Mazda 6e som kommer är snygg och intressant ut, den ska provas sen. Men jag är tyvärr en SUV nörd.
Tesla Juniper var den hetaste utmanaren till Q6 för mig men vet inte om jag orkar med den politiska cirkusen kring det märket just nu.
Är du ingen fan av BMW? Neue klasse?
Annars försöka vänta ett år till, priser kan gå ner, nya modeller kommer. ID4 tex med nästa års facelift skulle kunna bli rätt.
Nej, jag har fortfarande inte bestämt mig och det beror väl lite på att ingen bil är perfekt i kombination med högt pris. Klockan tickar dock lite då det till i sommar hade varit praktiskt med större bil än nuvarande XC40 och leveranstiderna varierar ju en hel del.
Q6 är fortfarande i topp men som du säger mycket pengar vilket får mig att tveka. En begagnad Audi e-tron från -22 ish kunde vara intressant men utan att utforska för mycket så är det nästan samma pengar när man räknar in helförsäkring, service osv, och jag tror jag tycker förbrukningen är för hög och räckvidden för kort på den även om det är mycket bil för pengarna.
ID7 GTX har jag också försökt gilla, på pappret är det en bra bil men jag behöver inte en lång kombi med stort bagage och då går den bort, vill ha något som jag tycker är lite skojigare och precis som du uppskattar jag SUV. En joker är dock ID4 GTX som man får väldigt mycket rabatt på just nu, det är egentligen en bil som är långt ifrån perfekt men för 570 000 så är det mycket bil för pengarna. En bil som dessutom uppfyller alla mina bas-krav, förutom då att den är inte är så rolig… Men kanske kan jag leva med det när priset är så pass bra…
Eftersom jag köper privat så väntar jag också på att Polestar ska släppa privatleasingpriser igen på Polestar 4, om de slår rätt kan det väga över till dennes fördel trots vissa mjukvaruproblem. Tyvärr får jag inget svar på när det kommer åter och under tiden stängs väl leverans-fönstret på Q6 innan sommaren…
Tänkte själv i så fall ID7 sedan. Dock antar jag att andrahandsvärdet kommer vara bättre för en Tourer så vore väl ett bättre köp.
Vi tänker hyfsat lika, ID4 och även ID5 vore nog allt inräknat det bästa köpet för mig. Tyvärr avskyr jag armstöden fram. Larvigt men lite så är jag. Med samma interiör som ID7 så hade jag nog gett upp Q6 och valt ID4/5.
Förresten ID4 GTX 570k, är det EU versionen? Du nämnde nåt medlemspris också, får du mer rabatt? Det är ju hursomhelst ett riktigt bra pris. Fast priserna överlag är ju bra, borde överväga den jag också.
Tar man billån (i alla fall med garanterat restvärde efter 36 mån) via VW finans bjuder de på 50k. Det framgår inte så tydligt men bakas in i lånet, de vet väl att deras ränta är hög.
Håller med om att det hade varit trevligt om ID4 haft interiören från ID7, men personligen är det några saker till som jag har svårt för med ID-bilarna: Ingen rejäl förardisplay, sådär infotainment (slider till ljudet, jag vill ha en snurrbar i en bil…), inte full OPD och avsaknad av mobil nyckel och en bra app. På alla dessa punkter är Q6 och P4 mycket trevligare. Men för 150 tkr och fyrhjulsdrift är jag beredd att tumma på en del. Framför allt bedömer jag att en ID4 GTX för detta pris kostar mig i princip lika mycket i månaden framöver som min nuvarande XC40 RWD, och då vinner ID4 med större utrymmen, roligare drivlina och mycket mer utrustning.
Lite närmare ett beslut då Audi i månadsskiftet har ändrat i finansupplägget och sänkt det garanterade restvärdet med ca 60 tkr och på köpet höjt räntan på billånet trots att referensräntan har gått ned. Med dessa parametrar känns den inte så prisvärd längre.
Jaså, nä Q6 som privatköp är ett fööör dåligt köp nu. Blir att avvakta och se.
En ID4 GTX i jämförelse, trots sina klara minus, för 570k är ju faktiskt riktigt bra. Behövde jag en bil nu så skulle jag slå till. Lägger du till adaptivt chassi då? Nåt mer?
För när jag sitter och leker med konfigurationen så stannar det närmare 700k än 600k. Har frågat en säljare men inte fått nåt svar än.
Om ID.4 GTX är ett alternativ, borde inte i så fall även Skoda Enyaq 85x (på samma plattform) vara det?
Förarmiljöns förtjänster är förstås till stor del en smaksak, men åtminstone jag tilltalas mer av Enyaqs något mer ombonade interiör med en del ytor inklädda i material som påminner om textil, samt fysiska knappar i stället för tryckkänsliga plastytor. Tyvärr regleras volymen även här med en “slider” längst ned på skärmen för passagerarens del, men föraren kan använda en rulle på ratten. Tror också att Enyaq är en aning rymligare. Vad gäller funktionalitet i appar och liknande är det inte nog inte så stor skillnad (tror jag, men har inte jämfört) även om användargränssnitten ser lite olika ut.
610 tkr eller 630 tkr om man vill ha HUD och lite annat som ingår i Advanced-paketet. Tyvärr kan man inte få HUD utan att lägga till hela paketet (20 tkr är väl mycket om man egentligen bara vill komplettera med en HUD).