Min Renault Captur från 2014 håller på att säcka ihop. Jag använder den mer eller mindre bara fram och tillbaka till jobbet (ca 3 mil om dagen). Funderar nu på vilken som kan tänkas bli min nästa bil. Tänker att en elbil borde vara ett bra alternativ då jag kan ladda hemma och kör korta sträckor. Hur gammal elbil vågar man köpa? Har filtrerat från 2020 och framåt. Hur många mil bör de max ha gått? Har kikat på Zoe (men är inte så sugen på en Renault igen), Honda e (men kanske för liten bagageutrymme för hunden), Nissan Leaf, Peugeot e-208, (franska bilar tenderar at ha dåligt rykte…), Citroën e-C4 (fransk…), Mazda MX-30, och MG ZS. Nämnde elbil för en bilförsäljare och han svarade snabbt “ingen elbil kör på en Toyota Yaris istället”. Trodde elbil var ett bra alternativ med tanke på vad jag ska använda den till. Hade kanske tänkt mig ca 150 000 kr, men om jag får en väldigt mkt bättre bil för 180 000kr (tex BMW i3) så är det ok också. Tar tacksamt emot tips på olika modeller (även de jag ska undvika;)).
Honda-e är fantastisk men litet bagage Peugeot e-2008 har mer vovveplats men skulle jag välja skulle jag köpa så mycket BMW i3 jag hade råd med större bagage än Honda men kanske inte plats för hundbur men en mycket trevligare upplevelse än några av dom andra på din lista Finns många begagnade så det går säkert att pruta
Eftersom du har möjlighet att ladda hemma så säger jag att du bör välja just en laddning, alltså elbil eller laddhybrid och så som du beskriver din bilanvändning lutar jag åt elbil.
Jag har i en annan tråd skrivit att Nissan Leaf kan vara ett bra köp, men då äldre än 2020 eftersom det 2020/21 kom ett par modernare (och i mina ögon bättre) konkurrenter, samma omdöme ger jag om Zoe. Jag skulle titta på Peugeot e-2008, möjligen dess kusiner Citroën e-C4 och Opel Mokka-e om hundutrymmet räcker. Visserligen franska med det rykte som det för med sig…… Mazda MX30 är en supermysig bil men räckvidden (eller snarare bristen på densamma) begränsar tillfälliga längre körsträckor. Hyundai Kona är en bil som jag fått för mig är lite underskattad och därför värd att titta närmare på.
Mazda MX-30 tycker jag var en riktigt trevlig pendlings bil. Bra komfort, känns “kvalitativ” i material och lagomt stor. Drog ungefär 30-35% av batteriet för 7.5mil ToR då det var plus ute och ca 50% vid minusgrader ner till -10. Kallaste jag kört var just under minus 20, tror den drog närmare 70% då. Blandad körning med lite stadstrafik och främst 80-100km/h sträckor.
Åker man frekvent mer än 2 så tycker jag den är omständig då de fram måste stiga ur för att de bak ska komma ut. Även lite benutrymme om det är längre som ska åka bak. Sedan som tidigare sagt räknar man med längre turer då och då så är den inte idealisk med dålig snabbladdning och relativt kort räckvidd. Tror jag kom närmare 22mil en sommardag men på vägar med främst 80km/h.
Det var en ganska aggressiv privatleasing kampanj på MX-30 i början på 2022 som gjorde att de gick ut en del bilar hösten 2022 och början av 2023 (ungefär en fjärdedel av alla mx-30 i Sverige levererades då), så eventuellt möjlighet till fynd nu när de lämnas tillbaka.
Tack för all input. Mazda MX-30 är verkligen ett alternativ. Har hittat 3 stycken från 2022 som har gått för omkring 4000 mil och som ligger på 160 000kr. Gissar att alla dessa är fd leasing-bilar.
Främst är det jag själv som åker, men har även två barn (10-12 år gamla) som självklart åker med. Dock blir det ju inga långresor då vi har en större bil i familjen. Hunden (15 kg) sitter idag i bagage på min Renault Captur (utan bur) och jag hoppas jag kan få in henne även i den Mazda.
Hondan ser riktigt cool ut, men tveksam tom hunden (15 kg) får plats i bagagen. Hon sitter inte i någon bur idag uran i bagagen på min Renault Captur. Har svårt att hitta en BMW i3 under 180 000kr. Får se ifall någon dyker upp.
18 mil borde verkligen räcka då jag vardagligen kör 3-4 mil per dag. Skulle jag köra längre så får jag väl ladda;).Tänkr att jag får testköra en Mazda för att se om hunden får plats i bagagen (utan bur) och barnen får plast i baksätet utan att vika sig dubbla. BMW i3 verkar också bra, men då får man lägga till ett gäng tusenlappar
När man skaffar sig en elbil att ha som “andrabil”, är det lätt hänt att man efter ett tag upptäcker att man väljer den i första hand när man ska ut och åka… Så om inte “förstabilen” redan är en elbil kan det vara värt att ha det i åtanke. Mazdan är riktigt trång i baksätet (men trevlig annars), jag skulle kika på en e-2008 eller en e-C4 för lite bättre baksäte och plats för hund.
Räckvidd ca 20 riktiga mil och kan snabbladdas. Låg premiumkänsla (plast) men sköna stolar. Infotainmentsystemet är snyggt men uruselt, Android Auto/carplay finns.
Ratten är väldigt lätt, du kan styra med ett lillfinger. Det är rätt najs. Har flera körlägen och ett hyffsat enpedalsläge.
Ec4 känns som en större bil än vad det är och jag hade absolut fixat en europasemester om jag va tvungen. Tycker den är prisvärd. Baksätet ej trångt för barn och normalstor vuxen.
Appen slutar funka nu tror jag. Dock inga stora varningstecken från min sida. Trevlig bil samt snygg.
Tack för info, jag tycker den är väldigt trevlig. Ovanligt “vanlig” bilkänsla för att vara elbil. En verkligt BRA bil, inte som andra elbilar som ska vara “konstiga och moderna”.
Vw e-up from 2020 eller släktingarna Seat Mii/Skoda Citigo. Fantastisk liten snål, rymlig, lättkörd och rolig bil. Köpt min som pendlarbil, 11 mil om dagen, helnöjd, kört sen mars. Inte mycket att klaga på förutom uselt ljud, bytte högtalare, klart bättre. Inte världens roligaste på motorväg då däckljudet blir rätt högt, men i 80-100 helt OK. Billig service, billiga delar och få, men enkla vanliga fel. Provkör en så blir du nog såld…
Vi har fått tillökning, eller rättare sagt modernisering. Sambon tyckte sin e-golf kändes gammal och hade för dålig räckvidd så den är numer utbytt mot en MG4 SR comfort -23. Något annat än elbil var inte ens på tapeten för henne, inte ens hybrid fast hon gillar flera modeller bättre än hon gillade denna.