Polestar 4 kommer ju då och då på dessa superkampanjer som nu senast hos Bilbolaget. Finns ju även på ”vanlig” kampanj hos Polestar för 7495kr/mån för dual motor, lite beroende på hur bråttom du har. Kommer säkert fortsätta med dessa priser framåt hösten när även kombin lanseras.
Avseende Polestar 3 verkar den ha hittat sin prisnivå som begagnad vid 600-650 tkr där de flesta säljs. Det är ju en finare bil än 4an och behöver inte bli särskilt mycket dyrare över en treårs-period, gissningsvis kommer de ha ett ganska bra andrahandsvärde kommande år. Man kan jämföra lite med BMW iX som kostar över 500 tkr även som 3-5 år gamla. Lycka till med ditt val, det är såklart inte lätt!
Det verkar ju vara en tydlig trend nu när begagnade bilar inte bara slussas ur landet, att det blir ganska högt prisfall på elbilar jämfört med ICE som begagnade.
Kanske inte så konstigt heller då det är många faktorer, inte minst den nyare och mera snabbutvecklande tekniken i elbilar som snabbt gör att de känns “gamla i tekniken” och kostar mindre att tillverka.
Jag tänker att kunden för begagnad elbil är samma som den som nu väljer privatleasing. Så om samma potentiella kund väljer privatleasing så försvinner efterfrågan på begagnat. Därmed faller priserna på begagnat för efterfrågan är mindre. Jag tycker att hela ekosystemet av elbilar, leasing och begagnat är oerhört intressant att följa under de närmaste 5-10 åren.
Vad tror ni om att invänta en uppdaterad elbilspremie nästa år?
Jag inbillar mig (helt objektivt) att det troligen kommer bli en rödgrön regering, och denna kommer lansera en aningen mer generös elbilspremie våren 2027 gissningsvis
Som inte bara gäller för vissa landsortskommuner utan lite mer för hela folket.
Jag har inte direkt fullständig koll på de rödgrönas valfläsk men är inte den nuvarande premien relativt väl i linje med deras väljargrupp. Fokuserar(om jag förstått det rätt) på medborgare med lägre inkomst och som inte haft elbil innan. Varför skulle de rödgröna vilja att någon annan än denna gruppen fick tillgång till bonus?
Jag tror att de vill utöka målgruppen för att de vill att många många fler skaffar elbil, utsläppen behöver minska radikalt till 2030 och då gäller det att hela Sverige är med på tåget.
Dessutom finns idag lite märkliga avgränsningar med att du får inte ha ägt en laddhybrid det senaste året, den kan de ju plocka bort.
Och sen kan man tycka att även storstadsbor kan behöva en elbilspremie pga det är många som inte har möjlighet att ladda hemma, om man bor i lägenhet exempelvis, så då har man inte samma ekonomiska vinning som de på landsbygden i hus har.
På Riddermark så ser man direkt skillnaden i billånet om man hade haft rätt till elbilspremien, skiljer ju en hel del i månadskostnad (ID.4 från 2022). Detta vore trevligt att ha nästa år.
Vi körde leasing på den Kia laddhybrid vi hade för ett par år sedan. Funkade utan problem, men vi blev stressade när bilen gick in på övermil. Blev ingen stor kostnad i slutändan när vi lämnade tillbaka bilen. Men var mest känslan att - nu kostar det extra pengar. Sedan att den ska tillbaka efter 3 år vare sig man vill eller ej.
Efter det har vi valt att äga vår egen bil. Även om det kanske inte är bättre rent ekonomiskt. Men finns andra värden i livet som man också får beakta.
Detta delvis för att nuvarande politik har enbart belönat ICE ägare. Hade vi haft skatter på bränsle som tidigare samt malusskatt som sträcker sig längre än nu så hade ICE tappat ganska hårt och elbilar bevarat högre värde. Oavsett så är de nya elbilarna såpass överlägsna ICE att jag spår en kommande priskrasch även där inom 5-7 år. En kombination av ökade ägandekostnader och med attraktiva elbilar kommer göra ICE till ren hobbymaskin. Blir för dyrt och mödosamt att äga.
Om vår ambition är att så många som möjligt skall gå över till elbil snarare än jag(mfl som hänger här) skall kunna skaffa sin 2:a, 3:e eller 4:e elbil så skall ju inte elbilspremien träffa oss. Så dom rika som ännu inte bytt kan vi straffa ekonomiskt och de fattiga som inte bytt hjälper vi med en premie. Vi andra får fortsätta med gräsrots-lobbyism genom att prata elbilar och deras förträfflighet vid fika- och lunchbord på jobbet helt utan ersättning
Skit i 100 % eldrift tänkte jag när jag såg det här . 4495 kr i månaden för en så underbar bil , som en Audi A5 Quattro laddhybrid . Det kan det nästan vara värt att bara ha den på uppfarten , och gå ut och bara sitta där en stund varje dag och lyssna på musik . Någon liten helgutflykt i vackert väder kunde det ju bli också . Men men jag är väl för gammal för några fler leasing bilar kanske .
Ja det är många faktorer som samspelar och jag tror som dig att vi kommer gå i den riktningen. Hur snabbt det går här i Sverige, beror nog mycket också på hur EU och billeverantörerna själva agerar framöver. Man kan nog ändå göra ganska bra affärer i samband med stora facelift av gamla modeller om man nöjer sig med några år gammal teknik. Fördelen är ju att de iallfall är buggrättade några år
Beror nog på det inom 5-7 år som du skrev , och om du menar nybilsförsäljning hoppas jag ? För oss som kör mycket med nya bilar om du menar nybilsförsäljning ja , men en del laddhybrider med allt större batterier kommer att säljas mer eller mindre i ca 10 år till minst om biltillverkarna lyckas påverka EU . Men för den som kör lite mil med gammal bil , kommer det nog att ta lång tid innan äldre elbilar kan slå en enkelt konstruerad ICE bil i kostnader för den händige . Ludvig här och offerten han fick , visar väl hur dyra reparationer det kan bli på en äldre elbil . Reparationskostnader på äldre elbilar om man har otur kommer säkert att bli billigare med tiden , men det kommer nog att ta sin tid innan vi är där spår jag . Elbilar har ju funnits i drygt 10 år nu , och det är fortfarande få mindre billigare verkstäder som klarar att reparera dom . En sån här omställning tar tid , lång tid . Den riktigt lilla billiga verkstaden med en gubbe med 40 års erfarenhet, som vi brukar åka till med våra ICE bilar när jag är lat . Tar ca 700 kr i timman mot märkes verkstädernas 2 - 3500 kr i timman .
Såg också att en A6 e-tron koster 7195 kr att privatleasa. Att tjänstebils föraren väljer e-tron som blir billigare för hen antar jag , med 350000 kr i rabatt på förmånsvärdet är inte konstigt . Men vad väljer en privatperson som vill leasa en stor lyxig Audi kombi ? . Man får allt ha ett ganska stort mer långväga transportbehov och tillgång till billig laddning , om det ska vara värt att betala 2700 kr mer i månaden för e-tron .
Förutom tryggheten med garanti konstant , och att man byter till en bättre Elbil var tredje år ( skulle jag byta till en ny Cupra nu framöver, så har en likadan 48 mil WLTP istället för 42 mil på min plus mer utrustning för samma månadskostnad som nu ) . Men förutom som sagt var , så verkar det som att många förlorar den viktiga funktionen med att styra laddning / klimatreglering på äldre bilar . Det borde vara krav på biltillverkarna att tillhandahålla den funktionen hela bilens livslängd 15 år ? Kan jag tycka . Om nu biltillverkaren finns kvar då ? . Det går ju inte att vara säker på i dessa tider . Inte ens ledningen hos VW känner sig säkra på det läste jag i ett reportage.