Ska man privatleasa en bil bör man kolla vad plånboken tål räkna med att räntor går upp och månadskostnaden också Ofta finns det en ÅF bakom som tillhandhåller service och garanti Om man leasar på tre år och bilen bara har två års garanti bör man köpa till ett extra år (dom flesta erbjuder det) Sen är det bara att hålla efter bilen var noga med service och underhåll så det finns så lite som möjligt att klaga på (och betala för) vi återlämnandet
Köper man en bil ny eller begagnad måste man tänka på lite längre sikt Av dom bilarna du nämnde har Polestar service hos Volvo ÅF enligt en Volvo handlare jag känner finns det reservdelar plåtdelar och mycket till Polestar ofta på hyllan eller nära sällan mer än en vecka bort Zeekr servas av Mekonomen som ännu inte har reservdelar på hyllan eller på nära håll ska visst finnas reservdelslager i Europa men ofta måste det komma från Kina
Ska man köpa eller leasa begagnat bör man kolla vad försäkring kostar vissa bilar kan vara riktigt dyra och räkna på att ha helförsäkring med maskinskada Man bör även låta en märkes service center (även om man inte köper den där) kolla upp att alla service är gjorda innom tid och körsträcka är alla återkallelser gjorda och att mjukvaruuppdateringar är gjorda
Är man osäker om en elbil funkar för familjen Kan man ladda hemma eller måste man jaga runt efter laddare varje gång det ska laddas Funkar det under vintertid med reducerad räckvidd mm så tycker jag att privatleasing är ett bra sätt att känna på att leva med en elbil funkar det så kan man tänka på att köpa nästa bil
Ditt val av Elbil , absolut köpa bra begagnad . En biltyp som jag tänker mig passar väldigt bra som Elbil dessutom . Effekt starka lyxlimpor med stora motorer i trånga utrymmen som ICE bilar , blir ofta väldigt dyra i service och driftskostnader. Och har ju som Elbil tillräckligt räckvidd för lika bekväm långfärd . En sån borde väl inte kosta mer att serva än en liten billig Elbil antar jag ? . Borde kunna bli väldigt långlivad också med ett så stort batteri .
Fast värdeminskning och lågt restvärde är väl bara ett problem (med billån) om man verkligen behöver göra sig av med bilen. Annars fortsätter man väl bara att betala ränta och amortera förutsatt att finansbolaget har det som alternativ?
Ja, jag tänkte mest om man ska köpa en helt ny bil, kontra ta den på privatleasing, och byte efter 3 år.
Men jag är nog själv mest inne på att köpa begagnat 2-3 år gammal, med nybilsgaranti kvar, kontantinsats 30% och betala av på 3-4 år. Går ju även att lösa lånet tidigare om man kan och vill
Problemet med beggat är bara att de versioner som är riktigt bra, tex med batteriförvärmning, snabbare laddning osv, kom ganska nyligen, tex MEB plattform är ok från 2024, Volvo typ samma år för RWD + större batteri.
Så bäst köpläge är egentligen nästa år om man vill ha en 3 år gammal bil, kommer ju tillbaka många från företags/privatleasing då också.
Ja, min uppfattning är att BMW ix3, Volvo EX60 och Mercedes GLC sätter en helt ny standard för elbilar som gör att jag skulle absolut vara orolig över att köpa en begagnad bil nu om du inte tänker dig att du typ “stiger av nu“ och landar i att jag kan leva 10 år med den begagnade bilen och restvärdet kommer vara väldigt väldigt lågt redan om 3-4 år.
Som en som köpt säkert ett tjugotal återtagna leasing bilar dom senaste åren så är valet privatleasade versus företgasleasade ganska enkelt Privatleasade bilar är som oftast välvårdade välservade med alla återkallelser och uppdateringar utförda Företagsbilar är däremot ofta inte lika välskötta och ibland helt oservade då föraren av bilen inte har något i bilen speciellt om han/hon inte fick den bilen som dom ville ha utan ser fram emot något bättre om tre år
Bilfirman jag jobbade på köpte in mängder av of lease bilar En privatleasad behövde ofta bara en grundlig ut-invändig tvätt något dörruppslag fixat och någon “borttappad” del ersatt Företagsleasing bilen kunde behöva en heldag eller två hos rekondarna ofta byte av kantkörda fälgar och däck och delar av inredningen som slitits hårt innan dom hamnade i begagnathallarna
Mitt val var alltid en privatleasad bil om det inte var något riktigt speciellt
Ok det låter rimligt. Och ett sätt att undvika företagsleasade bilar är väl att hålla utkik efter “Avdragbar moms” på annonserna, då kan man scrolla vidare
Exakt samma dilemma jag befann mig i några månader sedan. Det är ju riktigt stort gap mellan elbilar innan och efter 2024. Kolla bara tex Polestar 2 där 2024 facelift fick helt andra attribut med oerhörda kvalitetslyft. Tesla hade ju liknande paradigmskifte med Highwind/Juniper faceliften som kom lite senare. För min kräsna själ var det antingen köpa svindyr begagnad bil eller bara gå rakt på en lease. Valde lease till slut och mycket nöjd över det. Föredrar alltid att äga bilen men i en fascinerande industri där paradigmskiften sker på årsbasis tog det emot spendera så mycket på köpa begagnat.
2026 har också varit riktigt framstegsår. Många bra facelifts i år och sen har vi game changers i form av Mercedes CLA/GLC, Volvo EX60, BMW iX3, Tesla MY Standard och sen kommande Skoda Epiq, Hyundai Ioniq 3 etc etc. Det fullkomligt väller in oerhört kvalitativa bilar hela tiden. Med det i åtanke tror jag man bör ta i höjd för en fortsatt mer-än-traditionell värdetapp.
Tog mig igenom senaste avsnittet av Bilar med sladd nu . Doktorn som slängde privatleasing i soptunnan som rekommendation till andra i tidigare avsnitt , berättade att hans 3 år gamla Tesla med nypris på 850000 kr om jag hörde rätt var såld nu . Han fick tydligen knappt 250000 kr för den efter 3 år och 10000 mil , som jag får till 16666 kr i månaden i värdeminskning plus kapitalkostnader då . Glöm och och gå vidare blev det förvisso bra för en själv , lärdomen av det . Att det förmodligen hade blivit billigare att leasat bilen kunde ju ha varit en annan lärdom annars . Jag betalar för 10500 mil på tre år 5250 kr i månaden och totalt 189000 kr inklusive kapitalkostnader , för privatleasing av en knappt hälften så dyr bil som jämförelse . Men inget jag vågar rekommendera till andra det heller , för det finns fallgropar där också. Rekommendera andra i ekonomiska frågor om bilköp är lurigt .
Själv väljer jag att tacka privatpersoner som köper nya bilar och tar en rejäl ekonomisk smäll och risk så att bilarna sedan kan komma ut på begagnatmarknaden till mer rimliga priser. Leasing är ett underligt sätt att få tillgång till något som man inte har råd med. I slutändan så måste ju nypriset på 850 tkr betalas.
Nu förstår jag inte hur du menar . Privatleasade bilar kommer väl ut på marknaden till samma låga priser dom . Och jag hade haft råd att köpa min om jag velat , men byter var tredje år ändå , så varför köpa om det är smidigare och inte dyrare att leasa .
Jag tolkade ditt exempel som ett bevis på att om man köper en elbil ny så blev månadskostnaden väldigt hög till följd av värdeminskning. Likväl är den helt korrekt. I min värld är sällan privatleasing-kostnaden per månad så pass hög vilket gör att det korrekta restvärdet för att kunna sälja den på den svenska begagnatmarknaden är nog rätt svår. Privatleasing-bilarna går därmed på export till andra länder när bilen egentligen är relativt ny och kunde ha varit kvar hos den svenske ägaren. Att det nya normala är att betala ca 5000 kr/mån och kunna få en ny bil vart 3:e år känns inte som hållbart om du frågar mig.
Det är ett riktigt träsk detta inser jag då vi ska köpa/ leasa vår första hel elbil.
Kommer från en stor SUV med gott om bekvämlighet.
Jag har hemladdning och kommer klara mig till säkert 90% med ladda hemma. Så behöver inte tänka för mycket på ladd kostnad eller tid att ladda på station.
Har provkört några “billigare” elbilar, Kia EV6, Mazda och även om de kan vara förnuftiga bilar sett till garantier och service har de noll ha begär hos mig.
Provkört Polestar 3 och 4 samt Bmw IX.
Hade offert på ett bra privatleasing kontrakt på en Polestar 4 till en riktigt bra månadskostnad inkl allt. Men de få timmar jag tog på mig att bestämma mig hann alla kampanj bilar säljas. Skulle signat på studs helt enkelt. Fin bil.
Har också provkört 2 olika Polestar 3. Och den känns ännu bättre för oss än 4an. För dyr köpa ny men hittat en som tappat 400tkr på 2000mil. Dock är det fortfarande mycket pengar och den har ju inte senaste ladd teknik även om det finns mycket fina grejer i den. Hur mycket till tappar den på 3-4 år till…
Att vi överväger Zeekr är att det verkar vara mycket bil ( iaf teknik) för pengen och 0% ränte lån gör att allt man betalar är amortering och på så sätt kan betala av mer på kortare tid och förhoppningsvis hålla någorlunda värde kvar i bilen. Dock är service och sådant inte utbyggt i norra delen av Sverige.
Det är värre jungel än jag trodde då vi nu gett oss in i detta.
Våga köpa med risk att de rasar i värde då nya bilar och tekniker kommer snabbt. Leasa med risk för sitta på kontrakt man inte vill ha.
Ta tid på dig, testa olika exemplar av samma bil och olika märken så du vet vilken bil och utrustning du vill ha. Ingen stress.
När sedan rätt bil kommer upp till salu, vet du direkt att DEN ska jag köpa.
Att stressa fram ett köp är dåligt.
Lycka till
Jo men mer som ett exempel på att det på tre års brukande , inte behöver vara bättre med köp av ny bil . Och många exempel på uträkningar i olika medier har ju visat på samma resultat . Men den som är bra på att pruta kan kanske köpa till lika låga priser som finansbolagen måste göra ? . Jag har läst om en del som fått ner priset med 100000 kr på en del bilmärken . När jag beställde Cupran var det en höstkampanj vid köp , ordinarie pris 479000 kr men 429000 kr just då med kampanjpris . Med lite extra utrustning landade den på 452000 kr . Om jag inte hade varit så värdelös på att pruta som jag är , så hade det kanske gått bra att köpa den ännu billigare ? . Tre år gamla med lite mer mil begärs det ca 250-260000 kr för på blocket . Men vill man köpa och äga sin bil en lägre tid , så är väl Anders i samma podd ett bra exempel på hur bra det kan bli . Som har kvar sin model X efter 10 år och 17000 mil , och som fortfarande funkar bra . Då blir det ju inte så mycket per månad trots dyr bil från början . Men jag som har kört och pendlat långt , och av den anledningen velat byta vet tredje år . Och som är värdelös på att pruta , så har det känts smidigt att invänta en förmånlig privatleasing kampanj . Och veta att det inte blir dyrare än om jag hade köpt den iallafall .
I lika hög grad gör väl tjänstebilarna det efter tre år ? , och den marknaden är ju inte så lite dopad den heller . Jag ser dock inget problem med det , då det ändå finns gott om Elbilar att köpa här i Sverige . Skulle efterfrågan stiga i förhållande till utbud så kommer fler att stanna kvar och säljas här . När det gäller miljö och klimat , så gör dom lika stor nytta för klimatet var i världen dom än rullar . Och för lokal miljö ännu mer nytta om dom exporteras till sydligare Europeiska länder med sämre luftkvalitet än våran friska luft här i Norden . Så tänker jag iallafall , andra får tänka som dom vill . Men vill man köpa och äga sin bil över lång tid så är det ju bara att göra det , fritt val för var och en .
Ingen privatperson som betalar för mellanskillnad vid privatleasing , utan biltillverkarna som väljer att sälja bilar i kvantitet billigt till finansbolagen . Troligtvis för att få ut bilar på marknaden, för att slippa betala böter till EU . EU bötessystem fungerar med andra ord alldeles förträffligt, för att få till omställningen . Bra mycket bättre instrument för konsumenterna, än att dela ut våra gemensamma skattepengar i Sverige för att få fler att välja Elbilar om du frågar mig . Såvida dom inte tar kål på biltillverkarna på kuppen . En anledning till att det sällan finns så billiga privatleasing kampanjer på Teslor , är kanske att dom inte riskerar några böter ändå .