Elbil och Husvagn 2025

Hej,

Såg att det fanns en tråd med samma titel från 2023 men tänkte jag startar en ny då den ändå är 2 år gammal tråd!

Hur ser läget ut idag med elbilar som får dra släp över 15~1800kg?

Elbil som koncept med husvagn speciellt om bilen stöder V2L är ju en fantastisk matchning och ännu ett argument i elbilens fördel enligt mig. Minus då att räckvidden stryps och halveras. Men man kör ju husvagn i rätt säsong i alla fall (sommar) då räckvidden är som längst.

Ett annat minus är att laddplatserna inte alltid har utrymme för ett ekipage och man behöver koppla från husvagn inför laddning. Man hoppas det löser sig när fler laddplatser för truck dyker upp.

En tanke jag har är att man med solpaneler på husvagnstaket kan ladda elbilen när man campar. Hade varit en snygg lösning om man har mkt tid.

Just nu tittar jag på Ioniq 5 eller EV6 båda 2025. Finns det andra?

Känns inte som det förändrats så mycket på år tyvärr. Mycket modeller men dragvikt är ändå inget som prioriteras. Särskilt svårt om man vill köpa europeiskt.

Nästa helg kommer min video där jag körde 170 mil med husvagn på 1500kg i nya Ioniq 5. Det som var ”drygt” var hur ofta man behövde koppla på och av. Det blir ett extrasteg, många laddare är trånga och att hitta ett ställe att parkera vagnen på så den inte är i vägen är inte alltid självklart. Tyvärr visste jag inte om appen eTrucker förren efter jag kom hem, den hade antagligen underlättat.

Jag räknade med ca 17 mil på den Ioniq 5 AWD N-Line jag hade vilket jag kände var i kortaste laget. Känner att 20 vill man komma iaf, skulle jag beställa en sjölv så känns RWD mer intressant.

Som dragbil var den toppen :slight_smile:

3 gillningar

Jag blir alltid lite triggad när jag hör biltillverkare och andra säga att man inte behöver större batterier och längre räckvidd. Har dom aldrig dragit släpvagn?

Jag påstår också det. Det är viktigare med rätt mellan laddarna, jag vill inte betala för 100 mils räckvidd när jag 90% av tiden kör 3 mil om dagen.

Visst finns det poäng med det men släpvagn är så mycket mer än husvagn.

1 gillning
  1. Man kan använda batteriet till annat när bilen står som V2G
  2. Låt dom som vill ha större batteri lägga dom pengarna, ta en premie för möjligheten.

Hummer EV SUV 212 KWT batteri och 1000 hästkrafter. Perfekt dragbil om man har körkort till det , tjänstevikt 4111 kg . Räckvidden är bara 529 km , men borde kanske inte påverkas nämnvärt av att dra en vanlig husvagn också ( max dragvikt 3400 kg ) . Man behöver också vara lite rik eller ha en väldigt snäll arbetsgivare.

Sen har vi ju Pebble Flow, en husvagn med egen drivlina.

1 gillning

Ni som har lite koll, vad är det mest prisvärda alternativet om man skulle behöva dra 2000kg? Polestar 4?

Jag valde BMW i5 xdrive40 före en Polestar 4. Dessa två bilar var de två alternativ jag till slut valde emellan, hade även Audi A6 och Kia EV9 på min lista av valbara bilar.

Jag valde BMW i5 xdrive40 före en Polestar 4. Dessa två bilar var de två alternativ jag till slut valde emellan, hade även Audi A6 och Kia EV9 på min lista av valbara bilar.

V2L var inget du funderade över?

Nej, har husvagen på säsongsplats så har inget behov av det vid campande men visst vore det trevligt att ha det ändå!

Det är helt klart ett alternativ, hur långt tar ni er på en laddning då ni drar husvagnen?

Kommer ca. 20 mil, har en husvagn med 1500 kg totalvikt.

Drog hem vagnen från Strömstad nu i helgen, nedan ser du all statistik.

Står själv i valet och kvalet om attgå över till elbil och i förskaffade husvagn i år.

Tror nog själva semestrandet går ok men jag drar dock mindre släpkärror (1000kg) ibland i tjänsten då jag jobbar som resemontör och är lite skeptisk till just räckvidden.

Är lite inne på Polestar 3 och BMW IX då dom verkar ha bra räckvidd. Vad kan vara rimligt att förvänta sig attman kommer dels på sommar men också vinterdagar då det är 10 minus?

//Niklas

Personligen hade jag avvaktat BMW iX3 Neue Klasse som presenteras i september.

Med 80 mil WLTP blir den säkert perfekt att dra husvagn med.

Gillar också utseendet på den. Lite mer kombiliknande, vilket även Polestar 3 är.

1 gillning

Dito. Verkar vara ett stort lyft teknologiskt

36kWh/10 mil är högt så räckvidden blir såklart dålig.

Vill ha på så många sätt och vis!

1 gillning

Är absolut ingen campare/husvagns människa men håller med @Esse vill ha av så många olika onödiga skäl men mest för att hänga på bakom min Slate snacka om coolt ekipage

1 gillning