Elbil och Husvagn – går det?

Tjena.

Ja, jag tillhör de där sjukt jobbiga personerna som drar husvagn.
Jag ska inom en snar framtid beställa ny tjänstebil, och är grymt sugen på elbil.
Då det är en tjänstebil innebär det att det är en bil som kommer användas vid långkörning 1-2ggr per vecka. Till det tillkommer då även körning med husvagn (väger 2000kg tot.vikt) flertalet gånger i månaden året runt.

Så önskemålet är en bil med stort batteri med snabb laddning samt dragvikt på minst 2000kg.
Dessutom måste vi ha en räckvidd på minst 250km med husvagn på, då en av sträckorna vi kör ofta med husvagnen består ganska ödslig väg utan laddare (inga vanliga mackar heller för den delen).

För att göra ekvationen lite mer komplicerad så finns en bilpolicy att hålla sig till som inte tillåter en bil på över 700 Kkr. Har tack vare Christoffer och Elbilsmagasinet hittat Zeekr 001 som pengamässigt kan gå att få in, men då policyn idag gäller mer transnationella märken så är det inte säkert att denna heller kan fungera.

Hur ska man tänka? Har fått förslag om att jag kan hyra bil då vi kör med vagnen (hyra bil flera ggr i månaden…?), Men då kan jag lika gärna köra vidare med hybridbil.

Kommer det något annat nytt under hösten som kan fungera?

Ett tips, varför inte lite tester med släp på runt 2000kg med lite olika elbilar :slight_smile:

Mvh. Magnus

Dragvikt är verkligen en akilleshäl för elbilen. Det börjar komma i lite större utsträckning nu med Volvo EX90, Kia EV9, BMW i5 osv men det är inga billiga saker. Kan du få Zeekr 001 att vara okej för chefen så är det nog det bästa valet du har. Nio EL7 har ju jag testat med 2000kg på kroken och den gick fint, dock så är ju snabbladdningen på den bilen rätt trög, 125 kW som mest.

Om pris inte var en faktor så skulle jag rekommendera BMW iX alla dagar i veckan. Men som det är nu är nog Zeekr 001 den som gäller. Det kommer säkert komma fler bilar under året som får dra 2000 kg men frågan är om dom hamnar under 700K-sträcket!

1 gillning

Är 125 kW verkligen trögt? Ladda lite längre bara säger jag. Har vi så fruktansvärt bråttom?

1 gillning

Om någon vill ha snabb laddning så tycker inte jag att 125 kW med 10-80% på 40-45min faller inom det :slight_smile: Då vill jag kunna ladda 10-80 inom 30min. Hur ofta man är villig att stanna ich hur länge är väldigt individuellt såklart.

Det beror naturligtvis på batteriets storlek också. 40-45 min kan mycket väl vara 15-20 min för att nå 80% på ett mindre batteri. Kineserna verkar tycka att ca 30 min upp till 80% är ok.

Visst handlar det om storleken på batteriet men nu pratade jag specifikt om EL7 med 100 kWh batteri. Märkligt nog har det lilla batteriet på 75 kWh en DC-laddning på 140 kW så mindre batteri ger bättre laddtider på EL7. En okej kompensation kan jag tycka :slight_smile:

Hur snabb är snabbladdningen på Zeekr?

Bra video med biltrailern! Jag är ute efter att dra hästsläp, och då är Nions avsaknad av farthållare i Trailer mode inget problem, snarare tvärt om: Man behöver vara väldigt följsam när man transporterar häst, så att farthållaren inte sticker iväg t.ex. uppe på ett backkrön eller i en skarp kurva. Ryckighet i körningen gör att hästen, med sina långa ben och dålig möjlighet att parera, gör att den kanske tappar balansen och måste “trampa om”. (Jämför med att stå upp när man åker buss)
Så när man transporterar häst använder man helst bara farthållare på motorväg.

Sen finns det de hästar som inte gillar när man stannar, då de tror att de får gå ut. Att bara stanna för att tanka en fossilbil kan göra att de blir otåliga. Så snabb snabbladdning är ett måste.
Ju resvanare de är däremot, desto bättre har de förmåga att softa medan man står still.

Ja se där, då är ju det en fördel. Det är ju främst för att luftfjädringen inte ska justera sig som man vill ha trailerläget aktivt men vi körde också en del utan trailer mode (inte med i videon) och det gick såklart det också. Men har man häst bakom är det kanske inte att föredra.

Zeekr 001 ska kunna ladda i upp till 200 kW med 10-80% på 30 min vilket jag ändå får anse är okej :slight_smile: Jag har dock inte testat det själv.

På semestern så spelar nog inte 15-30min någon större avgörande.

Men för tjänstebilen är det extremt viktigt att bilen laddar snabbt.
Har en bekant som jobbar med att serva industrimaskiner. För honom funkar det tyvärr inte att stanna och ladda 45min eftersom kunden betalar hans restid. Och eftersom snabbladdare inte är billigare är diesel så fungerar det inte för honom med elbil. Han testade en tid men det fungerade tyvärr inte. Det blev ett stress moment för honom att han MÅSTE ha laddare på hotellet. Att kunden förväntar sig det tar x antal timmar att åka 40-50mil och betalar för restiden.
Att sedan hitta laddare bör han komfram till företaget han ska vara några timmar hos var nästa huvudverk.

Det är nog väldigt många i liknande situation skulle jag tro.

Tack för ett bra test. Lite funderande blir man ju om vad som händer om lastar på husvagn. En vanlig setup vi har är även cykelställ på taket på bilen, samt på husvagnen som kan ställa till det med räckvidden.
Synd du inte finns i Skåne, då hade vi kunna testa med vår vagn :slight_smile:

Då måste det vara en snål diesel jämfört mot en ganska törstig elbil ändå?

1 gillning

Finns ju andra här i området :grinning:

1 gillning

Då kanske det går få till ett test vid tillfälle :wink:

Kommer ni förresten testa Zeekr 001 under höste? Att få se ett test av den vore super intressant :slight_smile:

Passat 0.4l/milen
Jag trodde han ljög så gick själv in i historiken på hans bil.

Zeekr 001 finns på tapeten, dom har flera provkörningar i Arlandastad under augusti här och eftersom jag bor i Uppsala vore det nog olagligt om jag inte var på plats för att provköra den :smiley:

1 gillning

Lånar lite här…
Förr fanns ju riktiga lightwheight husvagar på 4-500 kg för bubblor, tvåtaktssaabar och annat med lite lägre motoreffekt, finns inget sånt längre?

Då snackar vi inte tält agnarna utan riktiga husvagnar?

Hittade denna när jag letade vagn att dra med på våra event.
Men från 750kg är det som gäller på dessa och något av det lättaste jag hittade som fortfarande likade en husvagn.

Knaus har en husvagnsmodell som de säger är anpassad för e-mobilitet.

Var och klämde lite på den här om dagen. Den har enbart ett elsystem, ingen gasol - få ner vikten är tanken. Man gör reklam med en EV6a som ger den ström via V2L. Försökt få klart om och hur stort batteri den själv har eftersom man inte kan vara inkopplad när man kör men kylen osv behöver ju fungera, men det verkar svårt. Totalvikten på den minsta är 1100 kg vilket är 100 kg för mycket kan jag tycka. Många elbilar får du dra 1000 kg med om du har B-kort, 1100 är typ EX30… Kia EV6 är 1075kg så det är verkligen synd :slight_smile:

Men den ska tydligen ha bättre awrodynamik än andra husvagnar :man_shrugging:

I de flesta fall drivs kylskåpet under färd av bilen genom ordinarie kabel mellan bil och husvagn, dvs den som gör att belysningen på husvagnen lyser under färd.