Mitt dilemma i bilvärlden . Betalar nu 6000 kr i månaden för Cupran som jag kör drygt 3000 mil om året med , plus Opeln som har väldigt lång räckvidd, ca 3000 kr i månaden hittills som har rullat 800 mil nu på ett år . Elbil med 70 -80 mil WLTP som enda bil istället , blir det billigare ? . Privatleasing eller TCO . Jag har kikat lite på MG 5 med stora batteriet som går att köpa för från 170000 kr med tre års nybilsgaranti kvar . Om jag ska fortsätta med två bilar .
Känns som att köpa en Tesla MY “standard” för 450’ med 0% i 5år borde kunna vara ett bra alternativ och täcka ditt behov med 1 bil.
Tack , billig men för kort räckvidd. Minst 70 mil WLTP vill jag ha till våra långresor .
Äga en Elbil utan garanti är helt otänkbart . Alldeles för stor risk för svindyra reparationer. Men då endast för billig pendling då isåfall , då det är noll nöje att köra dom i min smak . Dom får vara hur snabba dom vill , det hjälper inte utan känslan av ljud och vibrationer. Hybrider hade varit rena lyckopillret i jämförelse. Men dom går bort dom också på grund av avsaknad av manuell växellåda.
Varför 70mil WLTP?
Utbudet för en ”normal” peng med den räckvidden är ju lika med noll.
man måste köra väldigt långt och ofta om inte 50-55mils WLTP skall ta dig otroligt långt, och snabb laddning är så mycket viktigare än ett stort batteri…om man nu inte kör 50-80mil om dagen alla dagar, men då måste man även ha tillgång till 22kW AC laddning om man skall ha nytta av det stora batteriet.
Det har du rätt i . Men det kändes så efter våran bil semester till Moseldalen förra sommaren . Såg inte så många laddare vid våra stopp utmed vägen , och lite krångligt när man kan noll Tyska kanske ? .