Elbil under 300 lakan från Europa!

Citroen lanserar ë-C3 under € 25 000! Hiss eller diss? Jag personligen är mycket intresserad av elbilar i det lägre prissegmentet. 44 kWh batteri, 320 km känns ok och laddning på 100 kW räcker! Citroën ë-C3 2024: Räckvidd, laddning, bilder och fakta | Vi Bilägare

2 gillningar

Önska går ju… 25000euro lär inte speglas rakt av i Sverige.
Har det inte hänt några stordåd med deras teknik är 18-25 mil mer rimligt också, det är vad min gamla Corsa E gick :slightly_smiling_face:
Men behövs mer valfrihet så välkommen!

2 gillningar

Jag tror den kan bli spännande, en billig elbil som inte kommer från Kian är nog lockande för många. Men frågan blir ju vad priset i Sverige blir, tror absolut inte att vi landar under 300 utan snarare runt 300-350. Kanske försöker dom slå MG4 som ligger på 329! Oavsett så blir det en intressant bil som jag ser fram emot att få köra :slight_smile:

2 gillningar

Jag vet att vi alltid ligger över Tyskland i priser, vad beror det på? Högre moms? Andra skatter och avgifter? Utrustningsnivå? Det sistnämnda vet jag skiljer då man ofta kan köpa basutrustade bilar som enligt återförsäljarna inte går att sälja i Sverige.

Vagnskadegaranti är väl det man brukar säga är lite unikt för Sverige

1 gillning

Ja, det är synd att man inte kan välja bort den om man vill för att få lägre inköpspris. Nuförtiden är det ju bättre villkor på en vanlig helförsäkring (som ju hade varit alternativet).

Ser inte heller ut som den kommer få ha dragkrok, så under 500k med dragkrok är det fortfarande Kina som gäller… Tyvärr.

Jag gillar dock bilen, tycker den är snygg hej och är en förespråkare för mindre batterier.

Hittade ny information, från € 23300 vilket i dagsläget ger ca 270000 kr, menar ni att vagnskadegarantin ökar priset med 30000kr? Körde Skoda Citigo tidigare och där gav 36 kWh batteri (brutto) 18 mil på vintern och över 25 på sommaren, är Stellantis så mycket sämre? Ingen värmeväxlare och LFP ger väl sämre räckvidd vintertid misstänker jag. Tycker det är synd att man inte tar ut designsvängarna lite mer men den baseras ju på Stellantis Afrika/Asienplattform som är billigare, baseras på en indisk modell.

Och där utgick model 2 från Tesla! Blir robottaxi istället… tänker bara på Schwarzenegger i den där sci-fi rullen Total recall!

Har lite svårt att tro den där rapporten till 100%, och inte för att Musk påstår att den är en lögn utan några vidare detaljer - karln är ju inte den mest sanningsenlige eller trovärdige mannen precis - utan snarare för att det vore att begå självmord såsom bilmarknaden är på väg just nu.

Nedläggningen av Model2 är gissningsvis bara en clikbait från en tidning på dekis.

EM har ju redan dementerat ryktena.
Även om en Robottaxi tydligen blir först ut och skall presenteras imorgon.

Sen har ju tesla som paradgren att ibland inte lansera allt de presenterar på många många år.

Nu är inte Reuters en tidningspublikation utan en av världens största nyhetsorganisationer, och om de är på “dekis” vet jag väl inte. Clickbait finns dock överallt, det äro sant.

Musk säger mycket. Inte allt är sant. Det mesta han säger är antingen menat att manipulera marknader och Teslas aktiekurs, förstora hans väldskungsimage, eller att bara trolla. Att säga “de ljuger” och sedan mer eller mindre vända om och bara prata om den s.k. robottaxin kändes inte så mycket som en dementi tyckte iallafall jag.

8:e augusti. Intressant datum att plocka, men han gillar ju sina meme-siffror (420, 69, etc.). Lite mörkare nummer det här dock… Mer trollning?

8 år sedan Tesla Master Plan 2, som fokuserade på självkörande fordon!

1 gillning

Tack för förklaringen. Skönt att man kan känna sig mindre konspiratorisk för en gångs skull.