Frasen har hörts så många gånger i olika iterationer.
Varje gång ställer ja motfrågan varför.
Är det mycket konstigare än att någon som är riktigt frälst vid Hockey spelar golf på fritiden?
Att någon som trivs i kostym kör skitiga mjukiskläder till vardags?
Att någon som älskar friluftsliv ändå bor i en lägenhet den mesta av tiden?
För mig, som levt av, med och för bilar hela mitt liv är det inte så konstigt.
Njutningen att att åka gammelbil är så mycket större när man åker elbil till vardags.
Vibrationerna, ljudet, känslan och lukten är så mycket mer markant och njutbar när man inte är i det varje dag.
Känslan av en överstyrd bråkig bil med en elakt trimmad bensinmotor blir så mycket större när man kört en understyrd äcklig modern framförallt elbil dit man lånar eller hämtar bensinbilen.
Lukten vid bensinpumpen.
Jag uppskattar t.om min motorcykel mer sen jag började köra elbil.
Missförstå mig rätt nu, jag älskar mina elbilar och dom är fantastiska och roliga att köra på ett annat sätt, men mer som bruksfordon. Dom bara finns liksom och pockar inte på någon uppmärksamhet.
Det är där jag tror vi kommer hitta omställningen, fler måste upptäcka elbruksbilen. Ett varv runt byn med din gammeljänkare är en piss i havet och väl unnt om du glider runt i en lökig Kia eller nåt till vardags tycker jag.
Alla moderna bränslebilar borde göras lite busiga och bångstyriga, just för att bara dom som faktiskt vill ha en ska köpa en och alla andra köpa den lite bekvämare och bättre elbilen.
Jag har haft ett bilintresse sedan jag var 8-9 år i slutet av 90-talet. Fastnade snabbt för Mercedes-Benz och deras innovationskraft - pluggade in allt om Bela Barenyi. Det är svårt att ta in hur många liv som den mannen troligtvis har räddat.
Jag har alltid gillat motorljud, men det är nog framtidens teknik som intresserat mig mest. Kanske därför steget till elbilar låg så nära. Men under lång tid trodde jag att det skulle vara i en vätgasbil! Tyckte - och tycker - att det är så fascinerande att ett fordon kan ge ifrån sig bara vattenånga.
Men doften av bensin är nog det jag saknar mest. Njuter alltid lite extra när man har vägarna förbi någon pump, efter att ha traskat från den avlägsna IONITY-stationen på väg för att inmundiga ännu en korv. Jag sysslar dock inte med double sausage penetration, som är Tesla-Björns favorit.
Du har så otroligt många rätt i ditt inlägg och bara tanken att se @Bankiren sniffa runt bensinpumpar gör fossilgubben i mig lycklig
I podden erkände @Esse att han vågat släppa sargen och ge sig ut på hala isen i Golf R och andra VW produkter och erkännande att ID.bilarna inte kunde mäta sig med en fossildrickande sladdande Golf när det kommer till körglädje och en EV kommer hur mycket effekt dom än har aldrig mäta sig med en ICE bil och upplevelsen man får i den
På uppfarten under årets ljusa månader står min ID.BUZZ och en 35år gammal Mk1 Golf Cabriolet om vädret tillåter nercabbat är valet av bil för dagens ärenden lätt och då får ID.BUZZ stå kvar hemma Jag håller med den gode Clarkson som tycker EV påminner mest om ett kylskåp eller diskmaskin på hjul som transporterar folk och fä från A-B och är generellt oinspirerande Jag har liknat EV med vitvaror vi förväntar oss att dom ska göra det vi köpte dom för har dom också en snygg design är det bara bra
Jag har kört många EV och försöker att med så öppna sinnen bedöma dom men tillverkarna gör det inte lätt med bilar som väger alldeles för mycket och vissa rullar på riktigt kassa däck den enda riktiga pulshöjaren på sista tiden var en JCW Mini Cooper på Michelin Sport Cup 2or en skitkul liten rackare
För mig är riktig körglädje att gå till hangaren dra av ett överdrag vrida huvudströmbrytaren till ON glida ner i en tight stol slå på bränslepumparna lyssna till dom bygga tryck köra runt ett par varv på startmotorn slå på tändning och höra motorn hosta igång och på ojämn tomgång stå till det blivit lite värme i oljan trampa ur kopplingen och med ett högt klonk lägga i 1an och rulla ut på småvägarna med muller ur avgasröret vinande drev i bakaxeln och ett tryggt klonk vid varje växling rasslet av grussprut under och när det börjar gå fortare med ett styvt chassi börjar den vifta på svansen i en underbar överstyrnings dans med en lätt doft av gummi bensin och avgaser i kupen Det blir fan inte mycket bättre än så
Blev så impad av att @Esse höjde Golf R till skyarna att jag idag ordnade så att jag kommer ha en mot slutet av mars en vecka och hoppas att vägarna häromkring har torkat upp och det blivit lite varmare Jag är fortfarande lite skeptisk till Mk8 Golfen då Mk7 är The Golf och helt magisk i R32 och ClubSport utförande
Det är lite trist med EV Evangelister som tycker att dom är bättre än oss som både uppskattar ICE och EV man bör prova på båda för att uppskatta den andra Dalai Lama brukade säga “A mind is like an umbrella If not open it don’t work” så sant så…
Nu spårar det ur . Det finns inga regler för tyckande gillande . Om man uppskattar tystnad mer än ljud får man tycka det . Tycker man att det roligaste med en bil , är dom digitala finesserna med stora och många skärmar, så får man tycka det . Man bör skriva jag tycker , inte EV kan inte mäta sig med . För vem ? . För mig absolut , men för yngre generationer än mig , med andra ingångar på bilintresse är det kanske något helt annat , vad vet jag . När jag hyrde en cabriolet på Gran Canaria , och satt där och förundrades över allt fågelkvitter, så önskade jag allt att bilen hade varit helt tyst .
Absolut inte för A-B transport är den överlägsen tyst tankfri och man kommer alltid fram i ett avslappnat tillstånd efter tyst vibrantionsfri färd
Som daily driver är elbilen helt oöverträffad som fordon Jag skulle aldrig gå tillbaka till en hybrid för dom där A-B körningarna men exciting NOOP till jag kört Ionic 5N ordentligt
Kan man inte ha två tankar i huvudet samtidigt men att leva utan ICE bilar finns inte på kartan…