Elbilar och däcktryck

Hej på er!

Inför en långresa kollade jag upp vilket däcktryck som VW rekommenderar till vår ID 4. Enligt bilden vid förardörren framgick att det skulle vara 2,5 bar fram och 2,9 bar bak.

Åkte till macken och justerade trycken i alla däck, och för samtliga däck var nog trycket närmare 3 bar eftersom de fick släppa ut en del luft.

Nu tycker jag nog att bilen drar mer, så jag undrar hur ni förhåller er till detta? Följer ni tillverkaren eller pumpar ni i ett högre tryck?

Med vänlig hälsning,
Bankiren

På de flesta bilar brukar det finnas två olika rekommenderade däcktryck. Ett för låg last och ett för hög last. Jag brukar alltid köra på det för hög last även om bilen inte är fullastad för mer ekonomisk energiförbrukning (som det står i manualen till min bil).

Tänk också på att trycket ska kontrolleras på kalla däck. Har man kört en bit värms däcken upp och trycket blir högre vilket gör att man riskerar att få ett för lågt tryck om man justerar trycket på varmkörda däck.

1 gillning

Däcktrycket anges vid “kalla däck” på min Zoe kan jag läsa av däcktrycket. Den skall ha 2,6 Bar runt om. Trycket är tämligen temperaturberoende. Om jag fyller på till 2,6 Bar vid -5 C när bilen är parkerad. Då stiger trycket med 0,3 Bar efter 20 minuters bilkörning till 2,9 Bar. Så räkna med att fylla på med mellan 0 2 till 0,3 Bar över det du skall ha i när du fyller vid macken efter att ha kört en stund.

En annan relaterad sak som jag vart förvånad över var att trycket bara ökade med 0,02 Bar mellan lösa däck och när de var monterade på bilen och bilen stod på underlaget. Jag hade nog “killgissat” på 0,2 till 0,5 Bar skillnad. Så man kan mycket väl fylla sina lösa däck till det man vill ha innan däckbyten och då är det rätt från böjan. Det var en praktisk nytta som jag inte visste om.

Sedan så är det mycket konstigt att Zoe ZE40 och ZE50 (som i stort sätt är samma bil och rullar på samma däckdimensiin) ZE50 skall ha 2,6 Bar runt om ZE40 skall ha 2,6 fram och 2,4 bak. Varför är det skillnad? När jag frågar deras kundtjänst för tekniska frågor så fick jag svaret " kolla med din däckverkstad"…

Däcktryck är beräknat för att man ska ha ett optimalt möte mellan vägbanan och hela slitbanan på däcket fyller man på extra luft i däcken minskar slitbanan mot vägbanan och det ger mindre rullmotstånd och därigenom längre räckvidd men det ger också sämre bromsförmåga men mest av all slits däcket i mitten av slitbana med dagens gummiblandningar och mindre mönsterdjup på däck med lägre rullmotstånd för elbilar/hybrider kan det gå ganska fort till att däcket har för litet mönsterdjup

Jag ser (arbetsskada) ofta väldigt slitna däck på elbilar (häromdagen påpekade jag för en Polestar 2 ägare att framdäcken var i princip blankslitna han tyckte det var konstigt bilen är ju nästan ny) dels kan det bero på felaktigt däcktryck eller att elbilsägare är mindre intresserade/kunniga när det gäller bilens funktioner utöver tekniken När ni snabbladdar stäng av Netflix och ta en ordentlig titt på däcken