Elbilar & Right to Repair

Har sugit länge på denna karamellen…
För er som inte är bekanta med ämnet, läs på här först Right To Repair. Från och med nu RtR

Kort: Techprodukter har länge gått emot att bli alltmer komplicerande att reparera med SW-Lås och inbyggda/hopbyggda komponenter, ofta inte direkt designat för att i gengäld hålla länge och bra heller. RtR vill att branchen ska (åter)gå emot sen servicevänlighet och möjlighet att öka livslängden på alla produkter genom att offentligt tillhandahålla reservdelar, beskrivningar, kretscheman och mjukvaruupdateringar för gratis eller en “rimlig” kostnad till fristående reparatörer och privatpersoner att ta del av. Genom frivillighet eller lagstiftning.

För bilar har det funnits vissa krav på öppenhet egentligen sedan 2002 (bensin) och 2004 (diesel) då OBD-protokollet för allt som rör avgasreningen (egentligen motorn och till mindre del transmissionen) standardiserades och skulle vara läsbart med alla läsare hos alla verkstäder och alla privatpersoner som ägde en felkodsläsare.

2010 utökades öppenhetskravet och sen dess råder fritt verkstadsval. Billtillverkare har inte rätt att neka garantiåtgärder sålänge service utförts fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner, med detta tillkom också krav på att all mjukvara som normalt uppdateras vid service ska vara tillgänligt för en “rimlig” kostnad för verkstad och kund, dock är det upp till respektive tillverkare vad som ska anses rimligt. Den mjukvaran rör i regel motorstyrsystem.

Nog om då.

Detta är 2023 och mycket ser ut som och verkar som att bilarna rör sig åt samma håll som resten av våra techprodukter gör och det började för längesen.

Här stod det massor med exempel men väljer att lämna öppet för att inte hänga ut nån tillverkare eller trampa nån på tårna. Väljer istället att lägga upp en bild som beskriver lite vad jag menar och är ute efter.

Dessa kunde intresserade bilägare beställa på 80-talet om man ville sätta sig in i och lära sig hur sin bil fungerade och göra enklare arbeten själv för att spara pengar.
Tänk om rubriken istället varit “ombordladdningssystem” eller “lågvoltsystem” och visat energiflöde, vart spänningomvandlas och varför och vad man ska titta först om något inte fungerar…

Blev mycket svammel här nu men detta med hållbarhet, reparerbarhet och att få “bestämma själv” över dina egna grejer är något jag brinner för.

2 gillningar

Riktigt intressant inlägg! Jag kommer ju från konsumentteknikbranschen, del har jag jobbat inom retail under halva mitt liv, inom i princip alla positioner som finns och dels därefter som journalist.

Tanken på att reparera sin mobiltelefon själv är ju något som exempelvis Apple kämpat hårt mot. Men när de insåg att det inte längre var lönt så är de snarare bäst på att erbjuda lösningar för att reparera sina produkter inom de begränsningar som finns i dagens Apple-produkter.

Jag tror att bilindustrin kommer att behöva gå samma väg – dessutom tror jag att det kommer bli svårt för bilindustrin att motivera artificiella nerlåsningar. Det här med att sälja samma hårdvara till olika priser men med skillnader som mjukvara styr. Dvs strypt motoreffekt. Jag misstänker att det i framtiden kan bli helt lagligt att låsa upp det själv precis som du får överklocka en processor idag om du så vill.

Ja det finns ju redan nu folk som är överjäkliga på att “hacka” bilarna och låsa upp finesser, man får väl hoppas den utvecklingen fortsätter.
Mjukvarulåsningar av typen “denna prylen är visserligen original men begagnad, den får du inte sätta dit” är väldigt vanligt på bilar.

Kul att du nämner Apple, deras self repair program är intressant. Köp en ny originaldel, låna alla verktyg för runt 1500 och gör jobbet själv, ringen sen Apple support så gifter dom ihop grejerna.

Det intressanta där är om det går att använda begagnade delar. Apple är ju bäst av alla på mjukvarusupport och kan man lappa och laga saker som går sönder kan man nog lätt hålla en Iphone vid liv i 10 år.

Det är ju där vi hamnar både med telefoner o bilar, går det använda piratdelar när end of support är nådd?

Det blir intressant framöver vilken approach tillverkarna kommer ta när deras ansvar tar slut, kommer dom tillåta upplåsning hos sina märkes eller kommer man behöva hacka alla bilar.

Ja Apple har ju hindrat reperation av saker som är utanför garantin genom att försöka stoppa reserverdelsdistribution – inte nice!

Gillar Apples produkter då de går att hålla liv i länge om man inte tappar dem, då blir det dyrt! Trots att jag är en :green_apple:-boy så älskar jag konceptet Fairphone! Med konvertering av befintlig ICE-bilpark och om man tittar på de som konverterar gamla bilar så finns det ju kompatibla produkter. Man får ju inte alla multimedia-uppkopplingar men ärligt talat så funkar ju en mobiltelefon med Google maps lika bra och musik/podcast kan man streama till högtalare! Där kan vi snacka om over the air updates!

Ja Fairphone är nice men samtidigt måste vi fråga oss varför vi inte använder den :slight_smile:

Men om vi applicerar det på bilar – låt oss vända på frågan. Vilket problem vill vi lösa?

Att vi (jag) inte använder Fairphone beror på att man är inlåst i ett system/infrastruktur som fungerar för bra, alla andra i familjen har Apple-produkter osv. Samma med bilar, väljer du vår service då får du originaldelar som vi garanterar etc! Gäller då framförallt nya bilar som vi mest diskuterar här. Sedan har ju bilar generellt blivet krångligare och svårare att meka med själv så inlåsningseffekterna är stora. Är politikerna pro market eller pro business? Jag skulle säga att det är det sistnämnda till gangn för företagen men inte konsumenterna.

Att jag inte använder fairphone är för att min gamla telefon gick sönder så jag inte hann vänta på frakten :sweat_smile:

Problemet vi vill lösa är att bilar skrotas i förtid p.g.a virtuella nerlåsningar eller bagatellartade elektronikfel som blir nästan omöjliga att fixa p.g.a specialskruvar eller brist på dokumentation och kretsscheman.

Har lagat en del styrenheten på komponentnivå när jag jobbade som mekaniker, att kunna byta en bränd diod i t.ex en ABS-enhet för nån tusing med arbete och kunden får bilen samma dag mot att vänta på delar, om man ens hittar begagnat, eller kanske behöva ta ställning till om bilen ska skrotas för en sån enkel grej.

Kretskorten nu för tiden är flerlagers och det gör det mycket svårare att spåra ledningsbanorna och utan en kretritning är man många gånger körd…

1 gillning

Från 1:a april har Nissan stängt av funktionerna och lagt ner appen till Nissan Leaf mellan 2011 och mars 2015.

Utan att grävt mer så påstås det ha att göra med att 2G ska släckas ner, de gamla apparna fungerar ju genom att skicka GPRS-kommandon.

Jag tycker man borde ställa högre krav på tillverkarna här, tycker man kommer för lindrigt undan när man bara kan “stänga av” över en natt utan att ge ägarna nåt alternativ.

Tycker ändå Nissan bär en del ansvar, och dom är inte ensamma, för 4G kom 2013 och internetmoduler går att göra utbytbara.

Jag gillar tanken att man kan hantera sina prylar själv, oavsett om det handlar om bilar, hus eller datorer. Dock inser jag att det finns ett business case för företagen att försvara och växa när det kommer till service. Elbilen känns ju dessutom som den perfekta produkten att förklara för konsumenten att el och bil är nog inget du skall pilla med själv. Är ju rent av nu så att min lokala bilmekaniker tyvärr får tacka nej till att göra min service då det finns ett moment som bara den stora verkstan/åf i stan får göra.

Håller med dig om mycket i tråden som att själv kunna laga/uppdatera hemelektronik vitvaror och ICE bilar och motorcyklar men efter ha gått Toyota och Peugeot/Citroen EV/Hybrid certifiering kan jag förstå att tillverkarna inte vill att vem som helst ger sig in under huven det är mycket som är så långt ifrån en ICE som man kan komma tyvärr ligger detta verkstäder som Mekonomen AD Bilverkstad och Autoexperten i fatet men på sikt kommer säkert företag som DEKRA (som bla besiktigar och utbildar om lyftar på bilverkstäder) att kunna erbjuda någon form av generisk EV/Hybrid certifiering för fristående verkstäder så att vi som konsumenter kan få alternativ till ÅF serviceverkstäder men det lär nog ta ett antal år till dess

Inte mycket som går upp emot en helt analog ICE bil som min 1968 Mustang

De har gått längre än så och har en form av hårdvaru-DRM på sina grejer så att du bara kan använda originaldelar för vissa komponenter. Allt under skenet av “användarsäkerhet” såklart.

Räcker inte där, du kan inte plocka en skärm, face id-modul m.m från en iPhone till en annan likadan.

Hugh Jeffreys på YT brukar roa sig med att byta moderkort mellan två identiska nya iPhones när nya modeller kommer för att kolla vad som slutat fungera. Oftast är det det mesta och med meddelande om att delarna inte kan verifieras, trots att det är identiska delar med ett inkodningsnummer som skiljer bara.

Tycker inte det i sig är dåligt nödvändigtvis men tycker att firmware lock också ska försvinna när telefonen återställs och raderas. På så sätt kunde man köpa två iphone med olika fel och kombinera till en fungerande, som låset om all firmware när den registreras.