Elbilen i varmgarag eller inte?

Hej!
Funderar på om det är värt besväret och kanske t.o.m. bra för ekonomin om jag tar tag i att tömma garaget från alla ”bra att ha saker” Har man mycket att vinna på räckvidd och minskad förbrukning om man rullar ut i vinterkylan med 15-20 plusgrader i batterierna? Eller sjunker temperaturen för fort igen?
Sen kan man ju tänka att elbilar inte ska stå inomhus vid laddning på natten i onödan och därmed acceptera att räckvidd på vintern får helt enkelt vara sämre för att slippa oroa sig för bränder.

För bilens skull är det nog absolut värt det. Om bilen står utomhus i minusgrader får du använda mycket el till att bara värma upp batteriet för att det ska kunna ladda. Som bonus har du ju en varm bil att hoppa in i och slipper skrapa rutor.

Risken för brand är kraftigt överdriven i medier. Elbilar börjar inte brinna vid laddning. Det finns många studier kring det. Studierna visar tvärtom att det är vanligare med bränder i fossilbilar.

Den risk som finns avseende brand är normalt sett kopplad till dåliga elinstallationer. Folk som laddar från gamla jordade uttag som inte är dimensionerade för elbilsladdning. Skräckexemplet är den som kopplade in en klocktimer (för typ julgransbelysning) mellan elbilsladdaren och uttaget. Klocktimern smälte förstås och hela huset brann ned.

Ta dit en elektriker och installera en riktig laddbox som är ansluten med jordfelsbrytare typ B direkt till elcentralerna så kan du ladda tryggt i garaget.

1 gillning

För räckvidden gär du rätt i att köra in den.
Ladda ska inte vara nån fara men du tänker helt rätt, så fort HV-batteriet är aktivt och inkopplat finns en viss, försumbar på gränden till obetydlig risk för brand.

Bilen i sig mår dock bäst av att stå ute i kylan om den används varje dag, det sliter hårt att bli kall/varm hela tiden.

Har laddboxen i garaget så det är en no-brainer!! Att sätta sig i en varm bil utan att behöva värma upp med dyr el känns bra! Inte orolig för brand, MSB har studie på det!

1 gillning

Någon som sett hur fort batterierna tappar temperaturen när man rullar ut i kylan för en resa på vintern? Eller är det så att tempen håller sig uppe skapligt om man säg åker någon timme på vintern?

För övrigt är våran bil använd varje dag så kanske inte optimalt att växla mellan varmt och kallt. Dock är ju bilen i detta fall personalbilsleasing så jag är inte helt engagerad i att sköta den minutiöst.

Nu har jag iof inte så varmt i garaget så det skulle jag behöva öka på lite… med att större pelletsförbrukning… pellet är inte gratis nuförtiden😅

Har AC/DC-omvandlaren till solcellerna i garaget också vilket ger lite värme och så är det kedjehus så värmen håller sig kring 8-10 grader även vid minus 10 ute! Ingen annan värmekälla.

Bra fråga men svår att ge ett bra svar.
Om vi tänker oss 0C utomhus och +10C i ditt garage och därmed batteriet när du ger dig ut så beror det på belastning i första hand hur länge batteriet håller +10C, vid lite tuffare körning kanske motorväg så kan tempen öka, medan i ren stadsmiljö det förmodlgien sjunker. Olika bilar hanterar värme i batteriet olika, allt från återvinna eventuell värme till kupén, till passivt, eller rent av tillsätta värme.

1 gillning

Min Mustang Mach-E jag hade tidigare gillade värmegarage. Om jag stod i garage +20 en dag och sen åkte 7 mil hem motorväg i -10 minus drog den kanske 20-25% istället för 35% om den stått ute i -10 hela dagen. Den hade dock ingen värmepump vilket försämrade situationen.

2 gillningar

Kanske är förbrukningen vintertid som till slut får villaägarna med garage att börja använda garagen igen till vad det är byggda för :joy:

Hur sen bilen mår av att förvaras varmt på nätterna och ut i kylan på dagarna med större risk för rostangrepp kan man ju fundera över… Jag som inte äger min bil och skall lämna åter efter avtalstiden funder ju inte jättemycket på ev rost problem i framtiden…

1 gillning

Ja men många såna källargarage (vem som nu tyckte det var en bra ide) i funkisvillorna från 50-talet rymmer ju inte ens en modern småbil, fast att man kunde ha familjebilen därinne för 60 år sen. :sweat_smile:

1 gillning

Som många här redan sagt så är elbilen den typ av bil som är säkrast ur ett branssäkerhetsperspektiv. Dessutom gäller det även ur konsumentteknik – detta då oftast har en bra och adekvat laddbox samt inte har gått runt och tappat ditt batteri så som är lätt att göra med elcykelbatteri och annat.

Vad var en normal förbrukning då i procent vid sommartemperaturer ute på den sträckan?