Elbilsemester i Tyskland

Jag och sonen har bestämt oss för en tur till Tyskland i sommar med elbilen.
Vilket/vilka laddnätverk behöver jag abbonnemang på?

Hur tar jag mig till Tyskland på bästa och billigaste sätt? Det blir nog övernattningar i Hamburg, Hannover och Berlin😊

Är det något annat att tänka på är man skall ta elbilen till Tyskland?

Kul! Jag är också lite sugen på ett par dagar i Tyskland. Hade tänkt gå på Ionity och Tesla typ, har inte kollar närmare vad som finns där. Hört att flera rekommenderat enBW men inget som jag själv testat.

Gissningsvis tror jag billigast är att köra genom Sverige, över bron och vidare till Tyskland, färjan verkar gå på ett par tusenlappar! Jag tänkte köra :slight_smile:

Trots att jag kört Elbil i ett par år nu sker +95% av all min laddning på min laddbox.
Jag har inte tagit bilen utomlands ännu.

Jag hoppas att teutonophilen Hr Esse kan bidra men lite tips och insikter.
För egen del är jag nog också inne på att ta landvägen över Danmark vilket känns vettigast givet att laddningen går smidigt.

Funderar också på Tyskland, skulle åka tåg men man måste vara ute i extremt god tid för nattågen så jag tröttnade. Tänker åka i östra delarna av Tyskland så detta blir mycket intressant för att inte säga spännande! Köpte en frunk till Kian från frunk.at så nu har jag ett ställe för laddkabeln.

Åker ofta till Tyskland för att fylla på vinkällaren dryckesförråd mm Jag har alltid åkt med FRS Skåne Jet katamaranen tidigare mellan Ystad och Sassnitz men sen förra året går den från Trelleborg resan tar 2.5 timmar supersmidigt eftersom jag är en ofta återkommande kund betalar jag 39 Euro tur och retur bil med 2 passagerare ibland under lågsäsong bjuder dom på resan oftast blir det bara en resa fram och tillbaka under en dag men ibland stannar vi någon eller några dagar på Rügen i forna DDR har ett par olika hotell i Bergen am Rügen och längs kusten som vi bor på alla har gratis laddare det finns även laddare på ett par Lidl och Aldi vad det kostar vet jag inte men första året 2021 med ID.3 var det gratis som oftast kör vi inte mer än vi behöver en laddning ska vi däremot ner till Belgien eller Toscana går resan genom Danmark och Tyskland

Sassnitz ligger i forna DDR så laddinfrastrukturen släpar lite efter övriga Tyskland men ska man till Berlin är det en smidig väg att ta och så är vägarna i Öst riktigt bra dock ej Autobahn och i dom flesta städer och byar är det fortfarande kullersten men så får man se lite av ett Tyskland som inte är som resten av landet

2 gillningar

Om du löser årsavgift på ÖresundGo, blir det billigare!

Priset för att köra mellan Malmö och Köpenhamn över Øresundsbron beror på längden ( typ 6 m ) på fordonet. Med rabattavtalet ØresundGO får du lägst pris på broavgiften och sparar in årsavgiften ( 539:- före30/6) redan vid första tur-och returresan. ( 497:- billigare )
Sen kan du binda ihop det med Storabeltbron så får du rabatt där också ( lilla beltbron är fri )
allt står på

Ja har brukat detta sen 2016 förutom pandemiåren.

1 gillning

Det du inte behöver tänka på är laddköer iaf. Enda stället som någonsin har kö är IONITY buddikate nord och en del Tesla-stationer. Annars gapar det tomt.

Ionity innan bron i malmö är inte att leka med heller…

Stalltips där är att ta direkt efter man passerat betalstationen. 3.9kr/kWh och man kan betala med kort

EDIT: Det är en sådandär laddare med batteri i sig… lite nörd poäng

1 gillning