Elbilsemester i Tyskland

Jag och sonen har bestämt oss för en tur till Tyskland i sommar med elbilen.
Vilket/vilka laddnätverk behöver jag abbonnemang på?

Hur tar jag mig till Tyskland på bästa och billigaste sätt? Det blir nog övernattningar i Hamburg, Hannover och Berlin😊

Är det något annat att tänka på är man skall ta elbilen till Tyskland?

Kul! Jag är också lite sugen på ett par dagar i Tyskland. Hade tänkt gå på Ionity och Tesla typ, har inte kollar närmare vad som finns där. Hört att flera rekommenderat enBW men inget som jag själv testat.

Gissningsvis tror jag billigast är att köra genom Sverige, över bron och vidare till Tyskland, färjan verkar gå på ett par tusenlappar! Jag tänkte köra :slight_smile:

Trots att jag kört Elbil i ett par år nu sker +95% av all min laddning på min laddbox.
Jag har inte tagit bilen utomlands ännu.

Jag hoppas att teutonophilen Hr Esse kan bidra men lite tips och insikter.
För egen del är jag nog också inne på att ta landvägen över Danmark vilket känns vettigast givet att laddningen går smidigt.

Funderar också på Tyskland, skulle åka tåg men man måste vara ute i extremt god tid för nattågen så jag tröttnade. Tänker åka i östra delarna av Tyskland så detta blir mycket intressant för att inte säga spännande! Köpte en frunk till Kian från frunk.at så nu har jag ett ställe för laddkabeln.

Åker ofta till Tyskland för att fylla på vinkällaren dryckesförråd mm Jag har alltid åkt med FRS Skåne Jet katamaranen tidigare mellan Ystad och Sassnitz men sen förra året går den från Trelleborg resan tar 2.5 timmar supersmidigt eftersom jag är en ofta återkommande kund betalar jag 39 Euro tur och retur bil med 2 passagerare ibland under lågsäsong bjuder dom på resan oftast blir det bara en resa fram och tillbaka under en dag men ibland stannar vi någon eller några dagar på Rügen i forna DDR har ett par olika hotell i Bergen am Rügen och längs kusten som vi bor på alla har gratis laddare det finns även laddare på ett par Lidl och Aldi vad det kostar vet jag inte men första året 2021 med ID.3 var det gratis som oftast kör vi inte mer än vi behöver en laddning ska vi däremot ner till Belgien eller Toscana går resan genom Danmark och Tyskland

Sassnitz ligger i forna DDR så laddinfrastrukturen släpar lite efter övriga Tyskland men ska man till Berlin är det en smidig väg att ta och så är vägarna i Öst riktigt bra dock ej Autobahn och i dom flesta städer och byar är det fortfarande kullersten men så får man se lite av ett Tyskland som inte är som resten av landet

2 gillningar

Om du löser årsavgift på ÖresundGo, blir det billigare!

Priset för att köra mellan Malmö och Köpenhamn över Øresundsbron beror på längden ( typ 6 m ) på fordonet. Med rabattavtalet ØresundGO får du lägst pris på broavgiften och sparar in årsavgiften ( 539:- före30/6) redan vid första tur-och returresan. ( 497:- billigare )
Sen kan du binda ihop det med Storabeltbron så får du rabatt där också ( lilla beltbron är fri )
allt står på

Ja har brukat detta sen 2016 förutom pandemiåren.

1 gillning

Det du inte behöver tänka på är laddköer iaf. Enda stället som någonsin har kö är IONITY buddikate nord och en del Tesla-stationer. Annars gapar det tomt.

Ionity innan bron i malmö är inte att leka med heller…

Stalltips där är att ta direkt efter man passerat betalstationen. 3.9kr/kWh och man kan betala med kort

EDIT: Det är en sådandär laddare med batteri i sig… lite nörd poäng

2 gillningar

Så nu bär det av söderut mot Tyskland! Laddstoppen bestäms inte av bilens räckvidd (ca 450 km) utan urinblåsans kapacitet och när vi blir hungriga eller uttråkade på bilkörning (skönt att ett av barnen har körkort numera)! Första stopp Stavsjö från Stockholm. Fina Circle K med automatisk autentisering, plug and charge! Nästa stopp Tesla superdupercharger i Jönköping och lunch! Tack Christoffer för laddtips, tecknade abonnemang på Ionity, gissar att de är stora i Deutschland!

Trevligt stopp! Dock vandrade en, antagligen, hemlös man runt på området och kikade in i bilarna som laddade. Vi skyndade oss ut till vår bil när vi såg det.

Maribo strax före Rødby är ett exemplariskt laddställe, 4 olika laddoperatörer all välja på, Tesla, OK (e on? Ionity?), Allego och något jag tyckte liknade eviny! Valde Tesla då jag har abonnemang nu (24 platser) men blev glad över utbudet och åtminstone en (Allego) som tog kort! Fanns även en välkänd hamburgerkedja där med numera utmärkt kaffe och toaletter. Annars verkar Circle K ha en klar strategi i Sverige (liksom ICA) att expandera sitt laddnätverk/erbjuda elbilsladdning​:clap::clap::clap:!!!

Den sista i Maribo är Clever och den är nog bäst IOM att den har ett fint och fräsch trätak. Lolland var öken för bara något år sedan och nu är det maxat.

Kollade upp detta och tecknade avtal, riktigt bra deal!
Stort tack för tipset!

1 gillning

Är nu tillbaka efter 10 dagar och 325 mil med elbil i Tyskland (130 mil var dock på moder Sveas jord, bor i fel del av landet) och måste säga att det gick över förväntan! Vi fegade (ur testsynpunkt) och laddade till 80% på Tesla supercharger och gynnade McCafé som nästan alltid låg bredvid. Lite krångel med parkeringsladdare eftersom de oftast ägs av lokala elbolag och alla har olika betalningsmetoder, någon dock med PayPal. Lite svårare att hitta laddare på B-vägar som vi nyttjade en del (särskilt de med byar varannan kilometer). Accelerationen, farthållare med radar, regenerering och avsaknad av koppling gjorde resan mer avkopplande! Sedan fattar jag inte detta med fri fart, höll mig under 130 även där liksom många andra, särskilt när familjen är med i bilen.

Det där är verkligen ett bekymmer. För man vill ju gärna passa på att ladda när bilen är stående, vid hotell eller köpcentrum etc.

För oss ensamma BMW-förare som inte har mycket annat att leva för :slight_smile: Min överhettade så laddade i 37 kW :frowning:

Blir den vägen för oss också.
Vi får väl se vilka laddnätverk som känns bäst, har fått uppfattningen att det funkar skapligt med kortbetalning Tyskland?

Låter ju inte som BMW-kvalitet? Hur länge låg du och pressade då?

Åkte mest i östra Tyskland och battade (är det så man ska använda det nya verbet?) mest Tesla, dvs app! Någon funkade med PayPal (långsamladdare) men gjorde ingen större marknadsundersökning. Föredrar ju gärna laddställen där finns minst 6 CCS-laddare för att slippa köa! Om jag bodde i Tyskland skulle jag välja så aerodynamisk bil som möjligt (mest effektiv) om jag skulle åka mycket Autobahn, över 120 km/h ökar förbrukningen betänkligt (någon med mer teknisk kunskap kan säkert formeln för detta) och vår Soul är ju lite lagårdsdörr!

1,5-2h 215 km - Sen kunde man ju inte ligga och pressa jämt :slight_smile: Men håller med, om det räcker med att köra autobahn så är en längre aktiv körning helt uteslutet med den bilen, den skulle ju behöva en timmes nedkylning innan laddning, känns inte så M-igt

Jag åkte till en Lidl, gör inte det misstaget! Samtliga laddare utom en var avstängda…