Eldrivna bussar

Otroligt trevligt det har blivit att åka buss igen , nu när dom flesta ( i Jönköping i alla fall ) är eldrivna . Dom gamla väsnades något förfärligt, framförallt om man satt i bak . Hände att jag hellre valde att gå en kilometer än att ta bussen . Det ställde tydligen till det lite vid Juneporten ( bussar vid resecentrum ) . Elbussarna är så tunga så bärigheten i gatan behövde förstärkas , men nu ska det vara fixat . Jag siktar på att jag och gumman tar tåget och bussar till valda trevliga krogar i den trevliga staden . Gubben är lite trött på att köra bil , och att kunna ta ett glas vin eller några Bärs till maten är ju inte så dumt det heller :clinking_beer_mugs:. Hur ser det ut i era hemstäder, är det mycket Elbussar ? .

1 gillning

Har också blivit positivt överraskad av minskat buller på cykeln till/från jobbet. En mycket trevlig förbättring!

Ja cykla är trevligt . Om man ändå hade haft 6 km i stället för 6 mil till jobbet. Tänk va mycket tid och pengar jag hade sparat då .

Regionen här har precis upphandlat elbussar till stadstrafiken. Än sålänge är de ovanliga men de som finns är otroligt fina.

1 gillning

Jag håller med, elbussarna är fantastiska för stadsmiljön. Det värsta med dieselbussarna var ju att stå kvar i busskuren när en buss dånade iväg från hållplatsen.

Både Jönköping och Göteborg har varit exemplariska när det kommer till att elektrifiera busstrafiken.

1 gillning

Nere i Umeå var de rätt tidiga med att testa eldrift med ett lokalt bolag som byggde om ICE bussar till eldrift med navmotorer (om jag minns rätt). 2011 började de med testerna och utökade under åren med fler bussar, men det projektet är nedlagt sedan några år. Kantades väl med en hel del problem, men så blir det lätt när man testar nytt och obeprövat.

Från sommaren ska Umeås lokalbussar vara hundra procent eldrift med bussar från Mercedes.

Ingen större konsument av kollektivtrafik men i Ystad är alla stadsbussar EV sen 2019 mest Mercedes med en och annan BYD

I Milano och Antwerpen tar jag ofta spårvagnen ett trevligt sätt att ta sig runt i staden

Värmlandstrafik har köpt in en hel drös elbussar så det mesta av stadstrafiken skall vara eldriven i Karlstad till sommaren. Sen ska de börja att prova att köra i regionaltrafiken med.

Riktigt kul att elbussar börjar bli vanligare framförallt i städerna där de fyller det största behovet.
Ser att det är ganska många tillverkare nu också, man blir ju sugen på att testa ljudkvaliteten och komforten i elbussarna :slight_smile:
I min kommun har de haft elbussar sedan 2019 från leverantören Nobina och erbjuder wifi, USB laddare och andra bekvämligheter på bussarna. Samtidigt erbjuder de fria resor för seniorer 65+ så i Mars är jag kvalificerad att åka gratis elbuss i kommunen :partying_face:

Lyckost :partying_face: . I Jönköping gäller 225 kr för månadskort när man fyllt 70 . Jäklar va jag ska åka tåg och buss då :smiley:

Skum laddning till Elbussarna .

Bussarna i jkpg använder ABB Pantograf (bild ovan) som boost på stan, Kempower på depån för nattladdning främst, från sommaren -26 blir lite fler elbussar i jkpg och ännu fler Kempower laddare. Elbussar för lokaltrafik är den bästa applikationen av elektrifierade fordon hittills.

3 gillningar

Håller med till :100: %