Eldrivna husbilar

Vem vet, detta kanske blir Teslas satsning på husbilar, istället för deras schabrak till Tesla Semi? :slight_smile:

Är det någon som bekantat sig med Mercedes EQV och kanske framförallt Tonke som bygger på den?

Det skulle faktiskt kunna vara en bil som passar de som har behov av elbil och gillar campingsemester i elbilen med lite mera praktikaliteter än de vanliga bilarna med campingmode.
Tonke byggs tydligen i holland på Mercedes EQV plattformen. Tonke är egentligen en båtbyggare som gått över och bygger innovativa inredningar i elbilar från Mercedes och VW. Känns lite som den skulle kunna vara byggd av IKEA :slight_smile:
Jag tycker den verkar praktisk som husbil och inte alltför klumpig att även använda som enda bil (kanske inte bäst i stadstrafik dock, men man kan ju alltid ha med sig cyklar).
Kostar 1 399 000kr nu på kampanj som ny, men alltså inte så fasligt mycket högre pris än en standard Mercedes EQV i grundutförande som börjar strax under miljonen.

Hoppas 2025 blir ett år med flera smarta kompakta och praktiska eldrivna campingbilar. Här kanske Europa redan har ett litet försprång på den fossila marknaden med innovativa husbilsbyggare som kan ta vara på att bygga vidare på eldrivlinor?

Jag har lagt till det på min önskelista till Jultomten, så kanske det uppfylls till julen 2025 :slight_smile:

God Jul & Gott Nytt År!

1 gillning

Härligt när det finns företag som bygger kombinerad snygg retro design med smart ny teknik. Sånt väcker ett ha-begär hos mig :slight_smile:

Toyota ProAce Max var riktig överanskning på ämnet där jag upptäckte att den säljs med 110kWh batteripack.

200kw motor, 410nm och rn WLTP på 420km tror jag skulle bli en bra utgångspunkt för en camper.

Rimligtvis borde även övriga på denna plattformen få samma paket, eller kanske redan har fått det.

1 gillning

Absolut det behövs nog den kraften i motorn och storleken på batteri. Sedan finns det ju en del förbättringspotential i övrigt för Toyota bilarna, men klart imponerad av max varianten vad gäller lastkapacitet och att det funkar med B körkort! Björn Nyland har testat några varianter på ProAce som jag kollat på tidigare.
Det verkar lossna lite så förhoppningsvis kommer det mera byggen på el-plattformar kommande år.

110kWh batteri som kommer 420km = den suger i sig en del elektroner :wink:

Man kanske ska kolla med Tonke om de tänker bygga om nya Mercedes EQV med nya 800V plattformen till campingvan också :slight_smile:
Får vinna på lotto först bara för den lär nog inte bli billig :grimacing:

Fast man kan nog lasta två Model3 inne i den stora modellen som mäter resliga 2,764 på höjden. :rofl:

Men klart är nog att man får räkna med 25mils etapper med 1h paus inför nästa 25milare. :innocent:

1 gillning

Närmsta året lär det ju komma en del intressanta elektriska transportbilar och jag är i valet och kvalet vad som skulle passa mig bäst att omvandla till en lagom stor husbil eller van. Finns ju fördelar och nackdelar med båda typer av campingbilar.
Ett stort problem är ju lastvikten och sedan räckvidden, men när jag tittar på specarna för t ex Flexis/Renault varianterna, så ser det inte så illa ut ändå på pappret. Både panel van och cargo van har ju ganska bra lastvikt och 800V hjälper ju till med laddtiderna ute på vägarna.
Sedan är ju stora frågan vem som lämpar sig bäst att bygga om till campervan om man skulle vilja det! Step in van ser jag inte som alternativ även om höjden är mer än tillräckligt :slight_smile:

Jag värdesätter förstås om man kan ha den som enda bil, men fördelarna att kunna ha bättre plats för inredning och kunna stå ordentligt i bilen överväger nog kanske ändå. Här finns förstås möjlighet med popup tak, eller en högre variant av panel van som möjlighet om det kommer en sådan också.

Tar tacksamt emot synpunkter från er som har mera erfarenheter av transportbilar och husbilar/campervan. Tänker kanske främst på @Esse med sin erfarenhet av transportbilar, men alla tankar och förslag från andra är välkomna. Finns säkert ett flertal faktorer att ta hänsyn till innan det är en färdig campingbil antar jag.
Så vilken av modellerna tror ni lämpar sig bäst om man vill låta bygga om den till campingbil?

Minsta, men jag gillar små bilar

Ja antagligen är det enklast att göra om panel van modellen, sedan är det ju frågan vad man får rum med i den korta modellen. Finns ju en längre också som är ca 5,2m lång.
Återstår väl att se vilka skåp som kommer att finnas till den modulära cargo van för ju mer man måste göra ingrepp i kaross, ju knöligare och dyrare tror jag det blir att bygga om och få den godkänd gissar jag. Vet inte vad som gäller om man måste bygga in andra typer av dörrar i skåpet t ex.?
Har slängt iväg en fråga till Renault trucks om de nu har några planer redan nu på valbara skåp, men gissar att det är för tidigt även om jag sett några varianter på bild.

Renault flörtar som vanligt med gamla bilmodeller. Så även med äldre transportbilar när flexis bilarna börjar produceras i fabrikerna nästa år.
Panel van bilen ersätter Renault trafic som redan finns idag så den modellen har inte kallnat ännu. Sedan återtar man namnet Goelette för cargo van varianterna. Step in van varianten återtar namnet Estafette. Hur mycket drag de har av sina föregångare från 50-60 talet
vet jag inte, men det spelar kanske inte så stor roll.
Vissa bilder på Estafette när man söker ser nästan mera ut som gamla folkabussen :slight_smile:

Alla de där gamla bilarna har en stark plats i fransk kultur så jag tror att namnen och retrolooken kommer hjälpa till att sälja bilarna i alla fall på hemmaplan, södra Europa ligger som bekant lite efter Nordeuropa i elektrifieringen och både i Frankrike, Schweiz, Spanien, Italien och Grekland finns det mycket kunder för en billig enkel sak.

Tror dom kommer sälja sådär här, ”Apambulansen”, R4, var ganska populär här på sin tid men av någon anledning behöver alla ha jättestora bilar numer.

Retrolocken ja, har de någonsin fungerat? Finns det några exempel på retrobilar som faktiskt har sålt mycket?
Är det verkligt bra bilarna som säljer.
Att enbart sälja på design lockar inte den stora allmänheten som mest är ute efter en billig bra bil.

Det finns nog lika många tycken vad som är bra design och vad som är en billig bra bil och tur är väl det så att det finns lite olika att välja emellan :slightly_smiling_face:

Håller helt med att fordon med en Retro look är definitivt inte för alla och många av dom typ Nissan Figaro 2001 Ford Thunderbird 2004-2006 Ford GT VW New Beetle mfl där vissa kan idag kännas ganska bedagade och vissa är värda ganska stora pengar men i sin tid var dom nytänkande som inte bara såg fram i framtiden utan även tittade i backspegeln och ingen av dom har skapats för att bli storsäljare utan för att tilltala en viss kundkrets

Personligen är jag och har alltid varit torsk på retro jag hade en av dom första New Beetle som VW i Hammarby levererade fast jag fortfarande bodde större delen av året i So Cal
2014 efter att ha sett ID.BUZZ som då hette Bulli på bilmässan i Hamburg skrev jag på min (nu avlidna) Blogg “när den går i produktion ska jag ha en” och nu står den här Många av mina Bloggläsare påpekar just det nuförtiden

Sen är det ju lite flytande vad som är retro look ta till exempel Ford Mustang en bil som snart har tillverkats kontinuerligt i 60år med många distinkta kännetecken men för varje generation moderniserade jag har haft både väldigt tidiga och flera modernare Mustanger och i varje generation kännt igen mig
Ta din Miata 1990 kom NA och har sedan i följande generationer utvecklats moderniserats men fortfarande med den där lätta lilla fantastiska NA i backspegeln gör det den till en retro look?

Jag är väl ett unikum (mitt :heart: kallar mig Stubbgubbe) jag har bara mekaniska armbandsur från 1940 till 90-tal det skulle aldrig falla mig in att bära en Smart eller Apple Watch Jag vårdar ömt mina helt analoga italienskor jag mår som bäst när jag far fram mellan äppelodlingar i min nercabbade Golf med Eagles i högtalarna eller glider runt i Lombardiet dragen av 6.75 liter V8 med Miles Davis i högtalarna det blir fan inte mycket bättre

Tror inte att någon biltillverkare har designat och byggt en bil med retro look med målet att det ska bli en volymprodukt däremot mer att vara ett statement för varumärket
Jag tror att Renault med 4 och 5 och snart Twingo och även Fiat med Grande Panda har skapat en bil med distinkt retro look som kommer bli en stapelvara på elbils marknaden i Sydeuropa Jag ser Renault 5e i Milano i mängder och det känns lite som på 90-talet

Vad är egentligen retro look

Appropå “retro” design och “bra och billiga” bilar, så hittade jag en annons just nu på auktion. 1,6 mille för en Mercedes G-klass (riktpris 2 mille), anser tydligen nån budgivare vara billigt.
Vi har olika behov och för mig skulle den summan för ett fritidshus, alternativt en elektrisk husbil kännas för dyrt för min plånbok och önskemål. Men jag skulle gärna se lite retrostuk på detsamma, även om jag föredrar funktion före design :slight_smile:

Enl mig, Mustang är inte retro då dessa alltid behållt grunddesignen.
Samma med Miata.
Retro är att gå tillbaka till en grunddesign som över åren ändrats. Tex Beetle som blev Golf under massa år.
Dvs Buzz är inte retro.
Anser jag alltså.