Eldrivna husbilar

Vem vet, detta kanske blir Teslas satsning på husbilar, istället för deras schabrak till Tesla Semi? :slight_smile:

Är det någon som bekantat sig med Mercedes EQV och kanske framförallt Tonke som bygger på den?

Det skulle faktiskt kunna vara en bil som passar de som har behov av elbil och gillar campingsemester i elbilen med lite mera praktikaliteter än de vanliga bilarna med campingmode.
Tonke byggs tydligen i holland på Mercedes EQV plattformen. Tonke är egentligen en båtbyggare som gått över och bygger innovativa inredningar i elbilar från Mercedes och VW. Känns lite som den skulle kunna vara byggd av IKEA :slight_smile:
Jag tycker den verkar praktisk som husbil och inte alltför klumpig att även använda som enda bil (kanske inte bäst i stadstrafik dock, men man kan ju alltid ha med sig cyklar).
Kostar 1 399 000kr nu på kampanj som ny, men alltså inte så fasligt mycket högre pris än en standard Mercedes EQV i grundutförande som börjar strax under miljonen.

Hoppas 2025 blir ett år med flera smarta kompakta och praktiska eldrivna campingbilar. Här kanske Europa redan har ett litet försprång på den fossila marknaden med innovativa husbilsbyggare som kan ta vara på att bygga vidare på eldrivlinor?

Jag har lagt till det på min önskelista till Jultomten, så kanske det uppfylls till julen 2025 :slight_smile:

God Jul & Gott Nytt År!

1 gillning

Härligt när det finns företag som bygger kombinerad snygg retro design med smart ny teknik. Sånt väcker ett ha-begär hos mig :slight_smile: