Börjar bli dags för mopedbil i hushållet, och vill absolut ha en elektrisk variant av diverse anledningar.
Kikar man på de större leverantörerna (Ligier, Aixam etc) tycker jag priserna känns helt orimliga, ~200,000kr för en mopedbil med 6-8kWh batteri!
Men var i Rom förra veckan och där kryllade det av mopedbilar från Fiat och Citroen, så började googla på dessa och dom verkar helt klart vettiga, och till ett vettigt pris dessutom! Såg av någon anledning inte en enda Aixam/Liger eller liknande i denna stad där det ändå kryllar av denna fordonstyp..
Citroen Ami, Fiat Topolino samt Opel Rocks är i grunden samma modell, nypris runt 9000€, begagnat i Tyskland runt 6000€.
Någon som har erfarenhet av dessa mopedbilar? Skulle ni vågat ta hem en begagnad från Tyskland och registrera den i Sverige? Reservdelar känns relativt tryggt då det ändå är stora biltillverkare vi pratar om, även fast dom mig veterligen aldrig sålts i Sverige?
Funderar på varför dom inte sålts i Sverige? Med tanke på konkurrenternas priser jag nämnde ovan borde dom sälja som smör. Jag vet ju vad jag hade valt om valet stod mellan en Fiat/Citroen/Opel för 120,000kr eller en Aixam/Ligier för 200,000kr…
När jag är “hemma” i Italien så har jag väldigt svårt att hålla tillbaka köpsuget Carlo som har rekond och garaget jag hyr parkeringsplatser i har en Citroen och en Fiat folierade med reklam och han lånar gärna ut dom så jag har spenderat många timmar bakom ratten Det är en trevlig bekantskap dom ska ha någonstans mellan 7 och 8 mil räckvidd men man kör ju dom som en huligan så snarare 5 mil är ärliga dom är pigga lite vingliga men mycket mer “bil” än en moppe bil
Dom brukar dyka upp på Blocket lite då och då (har förståss bevakning) ligger runt 100ingen men det ska inte vara något problem att köpa en i Tyskland eller Frankrike och importera EU-moppe är ju inga konstigheter men kolla med Trafikverket och Bilprovning innan Jag håller med dig varför har inte Wismo Group tagit in dom till Sverige när dom var KW Bruun och Ami lanserades frågade jag och svaret var “inte en marknad vi vill ge oss in på inte tillräckligt stor efterfrågan” Angående reservdelar så är en Citroen eller Opel att föredra (men dom delar ju det mesta utom karossdelar) då Wismo Group säkert kan ta hem reservdelar med lite väntetid Fiat i Sverige är lite sämre att ha med och göra
Fun Ami fact: När dom lanserades i Frankrike kunde man privatleasa dom från ett reklamföretag för |€49 i månaden om man körde med reklam på den
“inte tillräckligt stor efterfråpgan”. Tillåt mig att småle åt det uttalandet, hade jag vart i deras situation hade jag med alla medel försökt få ut vadsomhelst på marknaden bara för att få sälja någonting iaf
Kul att du provkört och har erfarenhet av dom. En sak jag funderar på är ju vårt klimat. Finns det tillräckligt med värme för att hålla rutor frostfria och inte frysa ihjäl vintertid?
Näee det kan nog bli ett problem när det kryper ner mot -15 dom har i princip ingen isolering och Fiat har varken dörrar eller taklucka (det är tillval) och man undrar ju vad som händer med räckvidden i vårat klimat och jag som ägt en Citroen Mehari som är i princip samma plast den sprack en vinter när den fastnade i en snödriva och jag drog loss den med traktorn
Valet att inte importera kan nog till stor del bero på att för ett så smalt fordon behöva lägga upp reservdelslager och garantihantering så lönar det sig inte här i Sverige där mopedbilen inte direkt är en kioskvältare och har stor konkurrens av A-traktorer främst på landsbygden där den är en frihetsmaskin för tonåringarna
Finns en del tester på YouTube och den här är på tyska men du kan säkert hitta engelskspråkiga eller lägga till undertexter. Hans vinterkörning visade bl a på dålig defroster vilket inte är optimalt om man vill se ut. Löstes med en lös mikrofiberduk men är ju inte så kul.