Carup har förfasat sig över skillnaderna på sistone, där skillnaden för hemmaladdande elbilister lyfts fram . Dels så känner jag ingen som helst avund mot Norrlänningar , utan tycker att dom gott kan få ha lite billigare el där uppe . Dom producerar enorma mängder och väldigt lite av intäkterna hamna i kommunerna där tydligen , i kommuner med svag ekonomi och bristfällig samhällsservice. Kallt som tusan så det går åt mycket el dessutom. Vad gäller bilar så är det väl ändå billigt bränsle där en skillnad på 50-70 öre KWT ? över året knappast gör någon större skillnad . Väldigt billigt bränsle jämfört med flytande bränslen ändå . Möjligen kan jag tycka att man kunde slå ihop SE3 och SE4 , då 4an drabbas lite väl hårt av Tyskarnas elpriser . Ja vad tycker ni andra , är det orättvist med lägre elpriser i Norrland ? .
Icke vara.
Jag tycker nog att det vore bra med ett pris i hela landet, vi kämpar på tillsammans och delar på bördorna
Vi har ju relativt billig el i Sverige om man jämför med tex Italien där vi betalar cirka 3.50kr / kWh.
Däremot borde det vara mer som i Norge där koncessionsavgifter går tillbaka till kommunen som producerar elkraften.
Det var något jag tog upp i kommentarerna till Ei och de partier jag skickade synpunkter till. Har dock inte fått återkoppling just på detta fast jag vet att liknande incitament har diskutterats, särskilt då det gällt vindkraftproduktion. Nu har det ju lånats och spenderats så mycket pengar innevarande mandatpeiod, så den knappa budgeten nästkommande 4 år lär väl innebära att staten vill behålla allt de kan för andra eftersatta mera prioriterade områden.
Men tanken är bra att stimulera kommunerna som bygger ut och producerar den dyrbara elkraften!
Ett elområde skulle nog sverige må bra av och framförallt all produktion i södra sverige som kraftigt skulle minska sina kostnader.
Att regionerna skulle få ta del av ”vinsterna” ser jag absolut ingen logik i.
Så funkar det inte på någon annan marknad där staten är inblandad vad jag vet?
Svårt ämne.
Raljerande: Det är i norr som älvar förstörts och stora vindkraftverksparker byggts och byggs, kan ha kallare än minus 35 i ett par veckor per vinter. Snitttemperaturen på vintern här är väl ca 12-15 kallare än i Malmö om jag minns rätt. Så bor man i SE4 och tycker det är dyrt är det väl bara flytta till norr. Finns gott om billiga hus att köpa och sedan får man inse att elkostnden likt förbannat blir hög pga det kalla klimatet. Dessutom har priserna ökat här sedan linan till Finland öppnade i fjol och lär öka ännu mer när nästa etapp går i drift i framtiden.
Såg en av carups snyftartiklar tidigare i veckan då de blåste så förbannat här i norr om att det var så mycket dyrare i SE4, min enda tanke var om det inte lagts alla kommunala veton på vindkraft där så hade det varit billig el där också.
Så ja, ett elområde kan kanske vara bra men då måste även södra Sverige ta ansvar för att producera mer av den el som behövs för deras behov så det inte bara medför ännu dyrare el i norr.
Klassiskt svar på den är att ”då kanske Norrland kan producera mer spannmål och råvaror så inte all produktion i söder skall säljas billigt i norr”.
Eller den andra vinklingen av det kommunala utjämningssystemet. Tror inte några kommuner i norr vill slopa den kassakon
Samtliga är lika korkade då vi är ett land va?
Men jag håller med om att södra sverige behöver mer elproduktion, för el skall produceras där den förbrukas, och i söder behövs därför mer kärnkraft för att balansera upp förbrukningen…
Problematiken är ju inte unikt för Sverige och jämför man med Norge så har de dessutom flera elområden än vi i Sverige.
Prisstatistiken från exempelvis Fortums historiska sammanställningar visar tydligt hur de olika regionerna rör sig prismässigt: [1]
- Sydvästra Norge (NO2): Det dyraste elområdet i landet. Det är här de stora utlandskablarna till Europa landar, vilket gör att priserna dras upp mest mot europeiska nivåer.
- Östra och Västra Norge (NO1 & NO5): Ligger prismässigt tätt efter NO2. Dessa tre områden bildar tillsammans “prisblocket” för Södra Norge. Under ett normalt år kan snittpriset här ligga runt 140–170 norska öre/kWh.
- Mittnorge (NO3): Fungerar som en ekonomisk mellanzoon. Priserna är generellt lägre än i syd men högre än i norr (ofta runt 100–130 norska öre/kWh i snitt).
- Nordnorge (NO4): Konsekvent det billigaste elområdet. Regionen har ett enormt överskott av billig vattenkraft, få invånare/industrier och begränsad kapacitet att skicka elen söderut. Priserna här kan vissa månader ligga på så lite som en fjärdedel av priset i söder (t.ex. runt 15–40 norska öre/kWh). Nordnorge är dessutom helt befriat från moms på el.
Jämförelse i siffror (Exempel från 2026)
För att ge en bild av hur drastiska skillnaderna kan vara visar Fortums data för september 2026 följande genomsnittliga spotpriser (i norska öre/kWh):
- NO2 (Sydväst): ~176 öre/kWh
- NO1 (Öst): ~166 öre/kWh
- NO5 (Väst): ~165 öre/kWh
- NO3 (Mitt): ~134 öre/kWh
- NO4 (Nord): ~36 öre/kWh (exklusive moms)
Den politiska lösningen: “Norgepris”
De stora klyftorna mellan regionerna har lett till hård politisk debatt. Det har gjort att det i Norge har lanserats ett statligt subventionerat maxpris-initiativ kallat “Norgepris”. Detta tillåter konsumenter i södra Norge att teckna elavtal till ett fast pris på 40 norska öre/kWh (exklusive skatter), där staten går in och betalar mellanskillnaden om marknadspriset sticker i höjden. Under 2025 och 2026 har cirka hälften av alla fritidshusägare och en tredjedel av hushållen i Sydnorge valt att skaffa detta avtal.
Meningen med Elområden är väl att locka till investeringar i elproduktion, där elpriserna / intäkterna och behovet är störst . Och med det undvika överföring långa sträckor som är dyrt väl . . Skulle man ha bara ett elområde , så försvinner ju dom incitamenten .