Vore det inte ett sjukt experiment om Sverige körde all-in på statliga elbilar och V2G?
Har suttit och spånat på en grej. Vi snackar alltid elpriser och batterikapacitet, men tänk om lösningen står på garageuppfarten. Tänk om staten sa att 2027 ska 100% av bilarna vara eldrift. Istället för att folk köper egna dyra bilar så leasar man en “statlig elbil” för typ 4000 spänn i månaden. Allt ingår – försäkring, däck, service och gratis laddning både hemma och på jobbet.
Den stora grejen är V2G. Medelsvensken kör ju bara nån mil om dagen och bilen står still 95% av tiden. Om 4-5 miljoner bilar är inkopplade får vi ett batterilager som är helt sanslöst stort. Staten pyntar ju 2000 miljarder för bilarna, men de tjänar in det på att slippa bygga nya dyra kraftverk och genom att reglera elmarknaden med AI.
Tänk om den här AI:n styrde allt:
Laddar bilarna när sol och vind producerar som mest, och när alla drar igång spisen vid femrycket så “lånar” nätet tillbaka ström från bilarna för att kapa topparna. På vintern kan man låta vattenkraften vila och köra på bilbatterierna istället.