En KIA EV9 kortis

Min vän Petter ville här i veckan kalla in en gentjänst hans EV9 skulle tillbaka till ÅF efter 2år och en bit över 9000mil Petter skulle vara i Frankrike och jag kunde ha bilen från tisdag till fredag när den skulle vara tillbaka Klart jag gör det…

Vet inte så mycket om specifikationen på den men den är i en otroligt snygg mörk vinröd färg svarta fälgar när den rullade upp bredvid ID.BUZZ på uppfarten kändes den gigantisk jag har under sommaren kört ett par Range Rover både LWB och SWB och bakom ratten känns KIA mycket större kanske för att Range Rover är mer ombonad och KIA mer avskalad Tyvärr ännu en KIA/Hyundai där jag inte kunde få till en acceptabel sittställning stolarna är riktigt bekväma baksätet var riktigt bekvämt om man slipper sitta i mitten tredje raden var bortmonterad Den ljusa inredning var en katastrof efter att använts som transport av hund krukor inredning jordsäckar blommor och annat som hör ett trädgårdsmästeri till och en ägare som i princip bara har tvättat den på utsidan under 2 år Det var slitet med revor i dörrsidor och bakluckans insida förarstolen som var bekväm men nersutten visade det sig på en kort tur på grusväg

Bilen är en fröjd att köra 360 kameran är riktigt bra men så fort det gick lite fortare på krokiga (roliga) vägar började slitage visa sig ett retligt knarr och klonk från bakaxeln troligtvis bussningar eller stag och ett litet knyck vid gaspådrag och avslag vet inte hur bakaxeln är uppbyggd men min ass-ometer säger drivaxel eller drivknut Jag vet att den med nästan 10.000 mil och mycket av det med ett stort släp (ofta säkert med överlast) rullat både till Italien och Frankrike och tagit redigt med stryk men…..

Den är en bjässe jag tycker min ID.BUZZ är stor och svårparkerad i en Småstad KIA känns och är större på gott och ont utseendet är nog något man måste vänja sig vid jag har personligen svårt för Star Wars looken Ionic 9 är mer i min smak men det är tycke och smak tyvärr var den inte i bästa skick för att ge den en fair chance säljaren rynkade på näsan när jag lämnade tillbaka bilen

Den tappar nog ordentligt i andrahandsvärde