Det skulle ni aldrig göra och det är inget jag har “menat”…
Jag har nog bara ägt andrabilar som förstabilar. Men jag reagerar också på epitetet andrabil, ungefär som om 80% av alla familjer hade 2 bilar?! Nu bor jag i en höginkomstkommun men inte ens alla här har 2 bilar, majoriteten har en bil. Och om vi refererar till elbilar med kort räckvidd som andrabil kan det vara så att det är den bilen som används i 90% av tiden, förutom på skidsemestern eller annan långresa med bil.
Förstår inte heller varifrån Gullin fick det ifrån.
Är inte förstabil och andrabil ytterligare en dum import från USA?
Exakt - olika bilar passar bättre på vissa ställen än andra. Därför faller ju begreppen på sin orimlighet.
Men det är deras podd, så jag lämnar diskussionen vid detta.
Så är det säkerligen.
Precis och där är andrabilen mommy wagon oftast större än herrn i husets bil så igen allt är relativt
Jag kan kontra med att jag inte tycker någon ny bil är en andrabil. Man kan ha en ny och fin förstabil men behöver man en andrabil tycker jag det räcker med en begagnad.
Har man behov av två helt nya bilar med lång räckvidd bör man onekligen se över annat
Om vi för enkelhetens skull tar Italien så är en Fiat 500e enda bilen i hushållet och Fiat har inte byggt den för att den ska vara en andrabil Precis samma är det i Spanien Frankrike Grekland Portugal och till stor del i Tyskland där 2 bils familjer inte är lika vanligt som det är här i Norden
Ingen bygger en dedikerad andrabil…
Nu eskalerar det här lite
Att bli emotsagd är inte samma sak som att man inte får skriva något eller ha en viss åsikt.
Samtalet fortsätter
Jag tycker vi pratar om min svårighet att överhuvudtaget hitta en enda bil som passar mig istället.
Följande ramsa kanske passar bättre då.
1-2-3 – på det fjärde ska det ske – på det femte gäller det – på det sjätte smäller det
Jag befinner väl mig väl mellan andra bilen och tredje, sen får vi se om jag kommer ända fram då jag hittat min bil och det smäller
Spontant så hade jag nog kallat en EV3 för förstabil om jag skulle köpa in ytterligare en vagn här hemma.
Då hade EV9an fått agera andrabil istället och använts när vi verkligen behövde utrymmet för event och jobb på helgerna.
Så första/andrabil är ju helt vad man gör det till.
Funderat på detta lite under ett par dagar. Jag tycker inte att ni ska använda “andrabil” för att beskriva bilar. Att använda det ordet är att gå bilbranschens ärenden och upprätthålla en norm om att familjer “bör” ha två bilar. Och att vissa bilar inte är “fina nog” att användas som enda (och därmed första) bil.
Det handlar inte om att väcka anstöt, det handlar om att den här sortens begrepp går bilindustrins ärenden. Lite som ordet “miljöbil”.
Motorjournalister bör främst se till oss konsumenter, inte biltillverkarna.
Med det sagt, även om det vore så att det väckte anstöt, så vore det väl inte fel att sluta med det?
Grattis till två fina bilar