Det är en dryg månad kvar till jul och då tänker jag att man kan slänga in en liten önskan.
Kollade just på provkörningen av Kia EV3 gjord av @cgullin, som vanligt väldigt bra producerat. Men det finns en sak som vi måste prata om
Det hade varit väldigt trevligt om @Esse, @cgullin och övrigt motorjournalister slutade sitt dravel om första och andrabil. Det är inte upp till motorjournalisterna att avgöra om en bil är en första eller andrabil och att det hela tiden skall tas upp är vilseledande för köparna. Ja, jag vet att Kia tar upp det själv, men det kring EV3, men det är kanske just för att motorjournalisterna gör detsamma.
Så snälla, kan ni inte bara släppa över den tanken till personen som skall köpa bil!!
Håller med att det blir missvisande att prata om 1:a eller 2:a bil, istället för att utveckla det personliga behovet mera.
Skulle vilja flika in med en annan önskan och det är att en del testare verkar ranka bilarna högre, ju fler mugghållare det finns. (Ingen riktad kritik mot elbilsveckans testare i detta fallet)
En bil som kommer som jag gillar är skoda elroq för deras smarta lösningar, men med mugghållare har de gått bananas. Tror jag räknade det finns 10 mugghålare (rekord?) i bilen. Det är så många att det inte ens går att ha alla om det sitter 2 fram och 3 bak. Då får man t ex “bara” tillgång till 6st vilket i sig ändå är för många/person. För mig är det inte plus att gödsla med onödigt många mugghållare i en bil
Vi har över en miljon tittare varje år – det skulle vara utmanande att gå igenom allas personliga behov.
Därför använder vi metaforer, generaliseringar och allmänt vedertagna begrepp för att efter bästa förmåga ge rekommendationer för den stora massan – sedan får varje konsument applicera sina individuella behov på det efter sin egna förmåga.
Att då ta ut ett av dessa begrepp och sätta i ett vakuum kräver en argumentation som behöver vara bättre än vad jag sett i denna trådan.
Själv ser jag för övrigt Audi Etron GT som min andrabil – inte direkt applicerbart på andra
Ja och det finns många till och med som har ungar som ser en fiat 500 som endabil.
Jag förstår erat problem med att hitta argument för rekommendationer till stora massan, men just begreppet förstabil och andrabil har mer eller mindre etsat sig in hos de flesta att den stora bilen är familjebilen och den lilla bilen är andrabilen. Sånt kan bli missvisande, särskilt när man använder det begreppet i mellanklassen av bilar. Jag tycker inte etiketten första eller andrabil tillför, snarare förvillar de som har en föreställning vad som är första eller andrabil. Det är min åsikt, men jag brukar inte reflektera nåt av det i min bedömning, men förstår de som reagerar negativt på dessa generaliseringar!
Jag kan förstå att man t ex vill klassa en Zoe som andrabil. Men i övrigt tycker jag att det i dag är lite hål i huvudet att klassificera bilar så. Var bil har sin plats.
Jag får känslan av att det är herrskapet i tråden som klassificerar “andrabil” som något negativt. Det handlar inte om bra eller dåligt utan om vilket behov bilen eller en specifik version av en bil är byggd för.
Men om man bara har en bil kanske det inte är så relevant i vilket fall? Kommentarerna gäller ju om man är ute efter två bilar.
Fast när man säger “den här bilen passar bra som andrabil” har det ju absolut ingenting med vad jag själv har hemma i garaget att göra, det är ju helt orelevant till diskussionen. Håller inte heller med om att ordet “andrabil” betyder något dåligt som jag tolkar dig.
Jag håller nog inte riktigt med dig. Frågan “Skulle den fungera som förstabil/enda bil för oss med 2 små barn och en hund?” eller vad det nu är för konstellation dyker upp lite då och då. Du säger att motorjournalister använder det men så gör även konsumenter
Som @Esse säger så handlar det om den stora massan och den stora massan är familjer. Man brukar tänka på 2 vuxna och 2 barn, kan en bil vara förstabil så får den plats med det och packning. I min värld är ju det vad “förstabil” betyder.
Det blir negativt i den mening att 2 kommer efter 1. Det betyder ju inte att produkten i sig är dålig vilket var så jag tolkade kommentaren.
Varför kan man inte säga saker utan att blanda in förstabil eller andrabil?
Ni som recenserar bilar beskriver ju yta, sittplatser m.m
Det kan ni väl göra även om ni vänder er till stora massan som är barnfamiljer.
Om sedan familjen vill ha flera bilar än en, så väljer de väl en bil för det behovet utan att behöva höra ytterligare diverse etiketter på bilar som ändå inte beskriver bilarna bättre än det ni redan gjort i era recensioner.
Jag lägger mig platt för det här kommer ju inte leda någonstans det är “erat” forum och “era” resensioner så vem är jag att tala om för er vad jag och som det verkar vara flera andra tycker för man får väl tycka
Jag håller med om att det inte kommer leda någonstans om du genast menar på att @Esse eller jag skulle blockera dig för att tycka något annat än jag/vi. Jag vet inte vad vi gjort för att du ska få den känslan, jag kan bara beklaga om så är fallet.
Exakt. Det räcker ju att snacka kring vilka egenskaper som kan attrahera vissa personers preferenser. T ex är i princip alla bilar för små för oss med två hundar och ett barn.