Er bästa förarplats?

När det gäller elbil så har jag bara erfarenhet av Skoda Enyaq 2022 FE sedan
10 000mil.
Jag är nöjd som attans med min förarmiljö.
Det är en vågrät stor skärm i mitten av bilen som fungerar ypperligt, speciellt med Android Auto via kabel. Den är snabb att koppla upp sig och jag har inget att klaga på där. Inte mer än att när jag vill få fram bilinfo kan det ta ett par sekunder att ladda den menyn första gången jag använder den när bilen är startad.

Du har en mindre tredelad förar display framför dig och nästan samma info i vindrutan också. Den i vindrutan är den jag tittar på mest och den fungerar bra på natten samt på dagen. Även i starkt solsken.

Rattens knappar och funktioner är allt jag behöver nästintill. En önskan hade varit några funktioner för att styra telefonen.
Det finns även fysiska knappar under skärmen i mitten för det mest väsentliga. Tyvärr försvinner 2 av dom iom jag har min telefon sittandes i friskluftsintaget som gör att de skyms.
Stolen är skön att sitta i, nu är jag 170cm och den passar mig. Iom jag kör mycket med Travel Assist så krävs det att jag håller handen på ratten ovanför en av ekrarna. Där är min korta armar någon cm för korta för att jag samtidigt ska kunna stödja högra armbågen bekvämt mot stödet i mittkonsolen. Men det funkar.
Detta är iaf vad som jag tycker om min förarmiljö.

Läser den del om brister i mjukvara mm på FB men även kritik i Elbilsveckan :smiling_face_with_three_hearts:. Kan vara att jag fått ett praktexemplar, för min bil fungerar mjukvaran utmärkt som jag beskrivit tidigare.
Så jag kan rekommendera Skoda Enyaq iV 80 som en toppenbil både gällande förarmiljö och generellt. //Michael

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! Tack för din trevliga kommentar och kul att du är nöjd med bilen!

1 gillning

I min smak kunde dom stoppat utvecklingen för 5-7 år sedan när det gäller förarplats . Nästan Perfekt avvägning mellan knappar och skärm på min andra bil . Jag hade velat ha knappar till styrning av luftflöde också. Temperaturen ändras lätt med känsel och muskelminne , utan att släppa blicken från trafiken . Dessutom kan jag ha på lyset konstant så jag alltid syns i trafiken .

För egen del är jag otroligt nöjd med både den BMW i5:a jag har idag och den tidigare i4:an, gillar helheten skarpt.

Med det menar jag enkelheten med att ha all relevant information i HUD:en i kombination med att kunan styra det mesta via ratten eller röststyrning. Det är väldigt sällan jag behöver peka på mittenskärmen. Använder inte karta ller något annat hjälpmedel i förardisplayen vid ratten utan där har jag endast information om förbrukning och trippmätare.

Nu har jag inte testat så många andra bilmärken (elbilar) men ser inte hur någon kan lösa det bättre än vad BMW gör. OBS! Avser användarvänligheten under färd, själva infotainmentsystemet finns det säkert de som är bättre än BMWs men för mig duger det gott eftersom jag sällan ändrar några inställningar. @cgullin kan säkert säga hur BMWs förarmiljö står sig jämfört med konkurrenterna mycket bättre än mig.

Med detta sagt så är en Tesla helt otänkbart för mig, skulle aldrig kunna gilla den förarmiljön med bara en skärm och av samma anledning är jag lite skeptisk till nya BMW iX3´s förarmiljö av det jag sett hittills men hoppas jag får en annan känsla när jag får se den live nu på tisdag.

Bakåt i tiden då jag körde taxi under några år så gillade jag Volvo V70, modellen som fanns i början av 2000-talet.

Privat har jag ägt ett par Saabar och saknar som ni har varit inne på tidigare Night panel, väldigt uppskattad funktion.

2 gillningar

Jag saknar också night panel och det närmaste jag kommer med moderna bilar är nog Renault där man helt kan släcka mittenskärmen. Renault har rätt mycket bra i förarmiljön som skulle passa mig, men får se hur den är att sitta i också när jag provar R4 inom kort. Scenic passade mig inte, men där var den utstickande mitt consolen största problemet, där jag inte hittade nån bra sittkomfort. HUD har R4 inte, men om man har kartan i förarskärmen så har man all info man behöver utan mittskärmen eller HUD.

Jag älskade min Polestar 2 ur förarsynpunkt. Perfekt sittposition med en stor förardisplay med karta, en relativt stor infotainmentdisplay där alla andra funktioner styrs. En härlig växelspak som man kunde vila handen på när man kör och inte minst stötta handen mot när man ska knappa in något på infotainmentdisplayen. Jag har inte kört någon annan bil som varit i närheten av så bekväm ur förarsynpunkt, hade jag haft behov av två bilar hade jag haft en Polestar 2 för alla resor där jag inte behöver större utrymme. Min nuvarande ID4 är inte ens i närheten, efter 1200 mil gör jag fortfarande stundtals fel i att lägga i D/B/R, och skärmarna ger mig ganska dålig information, däremot är HUD trevligare än jag trodde.

Man kan släcka mittenskärmen och dra ned ljusstyrkan rätt rejält på förarskärm och all annan interiörsbelysning i BMWs elbilar.

1 gillning

Där ser man, det kanske inte är så ovanligt som man tror då. Här hade det varit guld om man också fått “night panel” lösningar specificerade i bilarna, nu när vi kanske går in i en trend där flera efterlyser att man på olika sätt kan gömma undan skärmar och andra ljuskällor då man kör bilarna. Det kanske kommer, men om inte annat kan ju vi/ni tipsa andra i denna tråden :slight_smile:

Som flera skrivit, bäst var Saab 9-5. Andraplats MB E-klass W213, sedan V70 2010-talet.

Ja, när pianolacken i mittkonsolen väl gick att få i trä. Dock hade vi pianolacken i vår från 2017… Trevlig bil! En riktig laståsna.

Min har svart/grått trä med vackra ådror på mittkonsol instrumentbräda och även på dörrarna. Mycket sobert.

ett swipe ner på skärmen så finns alternativet och den stänger av sig helt :slight_smile: Just förarmiljön i BMW var det jag föll lite på. Inte en enorm skärm som tar över allt, fina reglage i lagom mängd och 2 mugghållare (tack Polestar för att detens ska vara ett krav). Lite ont i magen för nya iX3/i3.

3 gillningar

Tjusig och lugn miljö, så ska det se ut! :+1:

Verkar vara en lite gömd funktion också i Kia att kunna släcka infotaimentskärmen :slight_smile:

Antingen via meny.

Slå på eller stänga av displayen

För att förhindra bländning kan du stänga av skärmen. Skärmen kan endast stängas av när systemet är på.

1. Tryck på knappen [MENU] på kontrollpanelen.
  2. Vrid ratten [TUNE] till Display off (stäng av skärmen) när skärmen för att välja alternativ öppnas och tryck sedan på ratten.
  • Aktivera skärmen igen genom att trycka på någon av kontrollpanelens knappar.

Alternativt snabbval om man vill stänga av infotaimentskärm och ljudet helt. :slight_smile:

• För att stänga av: Tryck och håll ned POWER/VOLUME-knappen (PWR/VOL).
  • För att aktivera igen: Tryck på samma knapp.

Kan man sedan fixa att kartan hamnar i förarskärmen, eller har HUD i alla modellerna så vore det riktigt användbart även i Kia’s gamla infotaimentsystem.

En annan sak angående pling plong ljuden, så finns det tydligen möjligheter att muta ljud på funktioner via gyttret av menyer, som sedan sparas så man slipper avaktivera de varje gång man startar bilen.
Gissar att alla ljud får/kan inte mutas permanent, men kanske underlättar nåt för de som irriterar sig på plingplongandet :slight_smile:

Här kan säkert luttra Kia ägare ha bättre information om möjligheter och tips för att skapa en trivsammare förarmiljö även i Kia som kanske fått lite för mycket kritik, då systemet inte är så enkelt lära sig.