Er bästa förarplats?

Under mitt letande efter min nästa elbil så har jag insett att förarmiljön med lodräta skärmar, vågräta skärmar, ratt under förardisplay, bil utan förardisplay, olika design på mittkonsoler och knappar och reglage med eller utan touch är otroligt olika om man jämför. Att man sedan primärt kommer uppleva bilen från förarmiljön gör att jag mer och mer tänker att det är otroligt viktigt att min nästa elbil har en bra setup för mig som förare.

Finns det något märke eller modell där ni tycker att man verkligen har lyckats här och som ni kan rekommendera? Jag har själv erfarenhet från Renault Zoe och Kia Sorento plug-in hybrid och känner att båda är okej men samtidigt inte så mycket mer än så. Inga direkta höjdpunkter och inga stora missar.

Tyska och Svenska bilar från mitten 80- mitten 00-tal är det bästa.

Av det moderna så vet jag inte riktigt, den eldrivna Opel Corsan jag hade förut var riktigt bra med en förardisplay som bara visade den infon som var relevant utan massa tramsiga designelement. Den hade även en mittenskärm med touch men det vara bara infotainment och inställningar som sköttes därifrån, lane assist, stolsvärme och klimatkontroll hade riktiga fysiska knappar.

Mittenskärmen gick även stänga av enkelt, något iaf jag tycker är viktigt för jag vill ha så lite störande belysning inne i bilen som möjligt när jag kör i mörker.

MG:n jag har nu är helt okej sett ur det hänseendet. Defroster fram och bak samt temperatur och fläkt sköts med fysiska knappar (även om just fläkten inte är nåt iaf jag ändrar eftersom jag nästan alltid kör autoklimat) men för stolsvärmen måste man in i skärmen och pilla, ett steg bakåt i min värld.

Även på MG:n går mittenskärmen stänga av, och det ännu enklare än i Opeln och det blir behagligt mörkt. Ska man klaga på något är det att instrumenten gärna hade fått bli lite mörkare än det mörkaste.
Den har lite fåniga designelement i huvudklustret men det är i alla fall diskret.

Önskar att nån biltillverkare hade tagit upp Night Panel-funktionen som Saab hade, hade gått att implementera på så mycket bättre sätt idag än på den tiden.

Tänk att slippa se allt ljus utom en mörkgrön eller mörkröd siffra med hastigheten och laddnivån och endast om något händer så kommer den symbolen fram.

Jag är av åsikten att touch inte har i bilar att göra men ändå kan tycka det är vettigt till infotainment för att slippa knapphysteri, men aldrig till bilfunktioner.

4 gillningar

Tror det beror ganska mycket på vad du själv tycker behövs. Det kan ju till exempel bero på om du prioriterar fysiska knappar istället för det mesta på skärmen. Vill du ha Heads Up display eller inte, hur viktigt är det med ett instrumentkluster framför ratten?

En annan sak jag tycker är minst lika viktigt är ju att bilen laddar snabbt på DC. Flera bilar som i övrigt är väldigt bra men laddar inte speciellt snabbt.

Det bästa är kanske att själv provköra ett par olika bilar.

1 gillning

Jag har fått för mig att det finns modeller där hela mittkonsolen är vänd mot förarplatsen och det tycker jag verkar intressant. När mer och mer skall styras från mittenskärmen så känns det tilltalande att man kan nå den utan att böja sig fram. Därav blev jag rätt besviken när jag såg den nya Peugeot e-3008 där båda skärmarna verkar sitta bakom ratten. Blir ju sjukt långt bort om man skall styra saker på den eller?

Merca EQS har den skönaste förarmiljö jag suttit i…

Vad gäller Saabs instrumentering så var den i en klass för sig och då menar jag 9-5 från 1998 till typ 2005. Jag hade 3-4 sådana bilar. Saabs ingenjörer tog verkligen reda på allt vad gäller ergonomi inkl bäst färg på instrumentbelysningen. Därför blev den grön och tändningslåset hamnade mellan stolarna. Där tänkte de att utan att behöva flytta högerhanden så mycket så kunde man starta bilen, lägga i växeln och släppa handbromsen typ i en rörelse. Och ingen nyckel hängde i vägen för högerknät vid en eventuell kollision.

Vad gäller black panel så störde jag mig alltid på den gröna lampan som alltid var tänd även med black panel men det var ett EU-krav att med belysning på så måste det visas med en grön kontrollampa.

I övrigt så har jag har inte ägt någon bil där jag stört mig väsentligt på något vad gäller instrumentering även om flera skärmar känns som over kill och enbart som ett flashigt försäljningsargument. Jag kör en VW e-up 2020 och har ingen skärm som standard bortsett från en oerhört liten som går igång som backkamera.

Lite nörd som jag är och att jag ville ha Android Auto med en stor skärm för navigation så har jag nu en 9" skärm. Carpuride W901 pro heter den och fungerar utmärkt.

Audi E-tron / Q8 E-tron. Troligen vinner Q6 E-tron framöver! Låt mig återkomma när jag är tillbaka från rastningen av den bil som är absolut sämst i fråga.

Gillar HUD, liten förardisplay och liggande mittenskärm som är kanske 8-10 tum med fysiska knappar för klimatet under. Kommer inte på en enda bil som har det tyvärr :frowning:

Kan man få det som Audi e-tron GT har, med integrerad skärm och fysiska knappar i mitten med det som sitter i t.ex Volvo EX90 med HUD och liten förardisplay skulle jag bli glad :slight_smile:

Detta hade jag velat ha i en bil! I vår ID 4 kan vi inte stänga av den stora skärmen, och det är så idiotiskt.

Jag vill ha en mörk kupé när jag kör, men i dag ska det ju vara både bordellbelysning och strålkastare i bilarna. :neutral_face:

Synd bara att den är så plastig invändigt. :face_with_diagonal_mouth:

Må så vara…men man sitter gudomligt och jag gillar mercas system… kanske inte den roligaste bilen att köra men komforten är hög

1 gillning

Kan bara instämma i första generation av Saab 9-5! En annan funktion (bortsett från night panel) jag saknar i min nuvarande Polestar 2 är att manuellt kunna sänka ljusstyrkan på instrumenteringen. Polestaren har istället en ljussensor och reglerar det automatiskt. För det mesta bra, men inte alltid. Jag hade hellre reglerat det manuellt som jag gör på min mobil (som är ännu sämre än bilen). Annars är P2 den förarmiljö av moderna elbilar jag trivs bäst i! Förarcentrerad precis som Saab.

Två bilder, samma bil. Mycket trevligare ljus i bilen med mittskärmen släkt, även om jag gärna hade kunna släcka den i instrumentet med och bara se hastigheten och laddnivån.

Bäst stolar har jag helt klart haft i vår OG 9-3 Aero, på andra plats vår V60 D6, även vår 335i med Alcantara i stolarna var grymma när det svängde, även på bana.
Annars trivs jag bra bakom ratten i vår Model 3. Numera blir man ju bara irriterad på andra bilar med alla knappar och skit. Ett grafiskt gränssnitt där tillverkaren kan utforma förarmiljön, minimerar delar, knappar, gjutverktyg osv.

Bäst 12000mil om året sitter jag iof här… Omgiven av knappar

2 gillningar

Damn den arbetsplatsen bygger vi på jobbet. Det är delvis min förtjänst att bl.a radion sitter fast ordentligt :muscle: helel?

Nä dessvärre en vanlig V8. Men el lär det ju bli vad det lider. Det är ju grym skillnad mot alla bilar jag kört. En lastbil har ju komfort och ergonomi på en helt annan nivå.

Toyota Previa årsmodell 1991, vi kunde sova i den också, doc blev det slaktar fönster på morgonen å :cold_face:!

Ja så är det. Nästa gång man skaffar en maxad lär man få den nya panelen. På gott och ont väldigt personbilslik.
Den är fett snygg irl iaf.

Välkommen till forumet! Kul att se lite större åk :slight_smile:

En sak jag inte förstår dock – hur tusan klarar knäna alla ut-stigningar? Det är ju riktigt högt när man väl sitter där och skall ner upptäckte jag när jag gjorde

Jag har monterat bl.a instegshandtagen i 7 år i dom kärrorna, med rätt teknik går det bra. Men det är en vanesak, jag har ett trasigt knä men lyfter lite samtidigt så går det fint. Far mer illa av vanliga trappor faktiskt. :grin: