Era erfarenheter av snabb laddning, stort batteri och låg förbrukning

Jag skall köpa elbil och skulle gärna vilja ha lite av era erfarenheter när det kommer till snabb laddning, batteri-storlek och låg/hög förbrukning. Funderar exempelvis på en Audi e-tron från 2019-2021 och har förstått att den har hög förbrukning och därmed relativt kort räckvidd (jämförelsevis) men att den samtidigt stödjer 150 kw laddning och oftast har en hög och fin laddkurva till relativt höga nivåer.

Är det vansinne att köpa en bil med räckvidd på strax över 300 km 2023/2024 när nya bilar verkar nå över 500 eller rent av 600 km? Eller spelar det mindre roll för att själva laddningssessionen med Audin går så snabbt och utbyggnaden av laddare är så pass stor idag att det ändå inte är något problem? Skall för egen del mest röra mig utmed E6, E4 och E22 om det nu spelar någon roll.

@Esse och jag håller inte alltid med varandra men en sak vi är överens om är att en elbil som erbjuder kort räckvidd ska kunna ladda snabbt och en elbil som erbjuder lång räckvidd behöver inte kunna ladda lika snabbt :slight_smile: E-tron faller inom den första kategorin bilar skulle jag säga och vad som passar bäst vet man nog själv. Känns det ok att stanna efter 20 mil? Då är E-tron 55 toppen säkert, den är superskön at åka i på motorväg :slight_smile:

1 gillning

Några gånger per år kör jag 125 mil under en dag, och då tycker jag det är perfekt att stanna efter 20-25 mil. Dels för att köpa kaffe och dels för att göra mig av med kaffet som druckits. :smiley:

Tror dock att 50 ”riktiga” mil i räckvidd kommer att krävas för att elbilar ska bli populära i norra Sverige.

1 gillning