Erfarenheter byte från Kia EV6 -> ID7 GTX

Har nu bytt bil från Kia EV6 Plus RWD (10 000mil körda) till ID7 GTX, tänkte dela med mig lite av pros och cons, framför allt dom där små detaljerna som man kanske inte tänker på. Kanske är detta till nytta för någon som också skall byta.

Det som jag som jag saknar på ID7

V2L - INget man anväder så ofta, men när man väl har behov av det är det helt grymt, senast nu i veckan var jag och jobbade i en gamal lada utan el, hade jag haft kvar EV6 hade jag bara pluggat i ett gäng byggbelysningar, problem solved.

USB snabbladdning. Visste inte att jag skulle sakna detta, men KIA har ju USB PD vilket laddar telefonen på nolltid och det går även att ladda dom flesta nya laptops. Min rutin var under tiden jag hade EV6 att det var i bilen jag endast laddade telefonen. Jag satt även och jobbade i bilen en hel del med datorn. Detta går inte att göra (enkelt) i ID7 efter batteriet i laptoppen är slut. Finns säkert någon lösning från cigg utaget eller liknande, men inte kollat upp det ännu.

Camping Mode - Snälla VW, hur svårt skall det vara?

Rattknapparna för styrning av farthållare. Kanske en vanesak, men gud vad enkelt och intuitivt det är på Kia med riktiga fysiska knappar. Du kan även ha igån filassistenten utan farthållare, vilket inte verkar gå på VW.

Backkameran och 360°. Här vinner och Kia, mycket höre upplösning och mycket mer större field of view. Kia räckte det med att kolla i kameran, i ID7 måste man även kolla runt i speglarna

Nog om gnäll på ID7, utöver dom sakerna ovan så är det ju en helt annan liga av bil. Äntligen ett mordent infotainment, Kia är ju katastrofala.

Manuell förvärmning av batteriet, med information om hur lång tid som behövs och maxhastighet på laddning. bra där VW

DCC chassit, oj oj, EV6 är bekväm, men detta är bättre.

Lampor och belysning. Kia är helt värdelösa, som dom flesta asiater, nu hade inte min EV6 matrix lampor. Men VW springer rundor runt KIA vad det gäller detta.

Och en sista släng till både Kia och VW, hur svårt skall det vara att knyta användarinställningar till en nyckel, Jag vill ha min nyckel, eller telefon, och bilen, stolar, speglar och ställer in sig, sen när min fru kör med sin nyckel så får hon alla sina inställningar.

5 gillningar

Övervägde du andra bilar som hade de egenskaper du uppskattade?

Hade i princip bestämt mig för en Polestar 4, men tvekade pga alla mjukvarubuggar, lånade en en helg och den hade diverse buggar, som att rattknapparna inte fungerade. Är säkert en fantastisk bil när dom får rätt på det där, men jag vill inte beta testare.

1 gillning

Klokt val av dig! Lycka till

Bra sammanfattning,
Har själv en ID7a
För att ladda tex laptop. Använd USB C uttagen som sitter i mittkonsolen till de bakre passagerarna. Dessa klarar att ladda min laptop utan problem.

1 gillning

Tack för ditt inlägg. Alltid kul att läsa denna slags jämförelser.

Särskilt eftersom jag själv överväger en ID GTX Tourer, när leasing på den EV6 AWD GT-Line går ut i sommar.

Lånade en GTX, men var så besviken på körkänslan, den tunga tröga bromspedalen med 0 känsla. Trög ratt. Stötigt chassi. Låga möjligheter att ställa olika regen nivåer/val.
Men kupeljud, lampor, stereo, utrymmen, det var riktigt bra på GTX. Och räckvidd!

Hur upplever du körkänslan i GTX? Lär man sig leva med bromspedalen? Touchknapparna på ratten?

Hej!
Intressant att höra om bytet.Har en Kia Ev6 GT Line , som jag varit mycket nöjd med och funderar att byta till en facelift Kia ev6 GT Line med lite bättre räckvidd och en del förbättringar. ID7 och Polestar 4 kan vara alternativ får testa dessa och jämföra.

Med vänlig hälsning, Roland