Erfarenheter EX40 (farthållare, pilot assist, one pedal drive)

Hej! Vi överväger en EX40 (bra erbjudande då en familjemedlem arbetar på Volvo).

  1. Noterar att Esse var rejält kritisk mot pilot assist i en Youtube video från i våras (stort tack för videon!). Någon här som kör denna bil och instämmer eller tycker annorlunda?

  2. Är också nyfiken på erfarenheter av farthållaren. Både den vanliga men också den adaptiva. Att kunna använda adaptiv farthållare utan att behöva bråka med ratten och “tillföra vridkraft” tycker jag är väldigt skönt t ex vid längre körningar på motorväg. Erfarenheter av farthållaren?

  3. Vad jag förstår så ska man kunna använda One pedal Drive. Erfarenheter? Det verkar finnas tre lägen: av på och auto. (Jag kör för övrigt mycket med OPD på Hyundai Kona, där man kan välja mellan tre olika nivåer på “bromskraften” genom två spakar som sitter bakom ratten. Älskar det!)
    ( https://www.volvocars.com/se/support/car/xc40-recharge-pure-electric/article/8ada7895815de52fc0a801512e68fae2 )

Vi ska försöka få till en provkörning inom kort men ändå nyfiken på era eventuella erfarenheter.

MVH,
CT

Bra enpedalsläge, älskar hur Volvo fått till det i EX40. Styrassistenten tycker jag är närvös, den är inte klappkass men under snittet för vad som är bra skulle jag säga

1 gillning

Bästa ordet idag – kommer jag begå upphovsrättsbrott på!

1 gillning

Jag är överlag nöjd med Pilot Assist i min XC40. Såklart har den vissa begränsningar och är inte den bästa på marknaden, men den klarar sig relativt bra. Motorväg fungerar hur bra som helst, 2+1 väg får man vara med vid övergång till 2 filer då det annars kan bli ryckigt. Landsväg är inte dess starka sida. Men eftersom det är så himla enkelt att växla mellan pilot assist och bara adaptiv farthållare med en knapp på ratten så tycker jag det funkar bra, det är lätt att växla till bara adaptiv farthållare så fort den felar och styra själv.

Vanlig farthållare måste man in i menyer för att växla till, så den använder jag aldrig.

OPD är kanon i Volvon tycker jag, men det gäller att man gillar (eller kan hantera snarare) kraftig generering. Jag kör alltid med OPD till stillastående och tycker det är så bekvämt i storstadstrafik. Auto-läget har jag bara testat någon gång, för mig faller det på att det inte är förutsägbart om OPD är på eller av. Jag vill veta om bilen kommer stanna när jag lyfter på foten från gaspedalen.

Ja, det verkar smidigt att växla mellan pilotasist och adaptiv farthållare.

Att pilotasist kan funka bra på motorväg är alltid nåt! =)

Jag är inte riktigt vän med kraftfull regenerering, men jag kanske kan lära mig.

Tack för era erfarenheter!

Jag kör XC40 MY2023 och trivs väldigt bra med den. Har inte haft någon annan bil med styrassistans så har inte mycket att jämföra med, tycker den funkar bra även om jag vet att många säger att t ex Volvos Sensus-bilar var mycket bättre på den punkten.

Adaptiva farthållaren funkar finfint och som @tobias sagt är det enkelt att välja mellan bara den och Pilot assist.

Auto-läget på OPD kom med MY2024 så det har jag ingen erfarenhet av men kör alltid med OPD på och älskar att den bromsar in rätt kraftigt. Skulle ha väldigt svårt att byta till en bil med svagare inbromsning framöver.

1 gillning

Är det någon som har måtten på bagageutrymmet? Har försökt leta online men inte funnit något ännu. Polestar verkar däremot vara föredömliga på den fronten då de redovisar samtliga mått på hemsidan.

Djup ca 90 cm och bredd 100 cm enligt teknikens värld.

Tack så mycket! Intressant, inte lika djupt som på P2.

Vibilägare hade:

bredd lastöppning: 104
bredd mellan/bakom hjulhus: 100/123
Lastgolv (djup) uppfällt säte: 91
Nedfällt säte: 154
Maxlasthöjd: 72
Lasthöjd till insynsskydd: 44

1 gillning

Nej, det stämmer - P2 är lite djupare. Jag tycker dock lasttröskeln och den lägre höjden i P2 är större problem. Jag har haft P2 tidigare och XC40 nu.

1 gillning