Har de senaste dagarna fått upp ögonen för @esse s youtube-kanal “Esse Povkör” och jag måste säga att detta är väldigt uppskattat att få en förståelse för hur det är att leva med en viss bil.
Gillar skarpt att alla funktioner gås igenom och att det förklaras hur man utför olika saker medans man kör mm. För mig att är förarmiljön av mycket stor vikt och speciellt hur de vardagliga funktionerna fungerar och presenteras i förardisplay och/eller i HUD:
Har funderat en del på just detta med vardagliga funktioner, hur det fungerar i olika bilar för jag är otroligt nöjd med min BMW i5 och det är intressant och se om det finns de som gör det bättre än BMW
För mig är vardagliga funktioner:
Starta/stäng av bilen
Lägga i B-läge
Stänga av hastighetsvarningen
Starta navigering
Att följa navigeringen på ett tydligt sätt (HUD)
Starta Spotify
Söka fram artist/låt
Byta låt
Höja/sänka volymen
Byta media till radio
Aktivera Driving assistant
Aktivera farthållare
Ändra inställd hastighet på farthållare
Hur automatisk regnsensor fungerar samt hur man ändrar läge på vindrutetorkarna
Sätta på helljusautomatik
Det jag har saknat i dina videos @esse är hur saker och ting presenteras i bilens HUD (om det finns såklart), får du till det skulle iaf jag bli väldigt nöjd.
Keep up the good work!
Vad är viktigast för er att få reda på vid en bilrecension?
POV videos tillsammans med en recension av bilarna ger väldigt mycket. Sedan får man ju ha förståelse att inte ens ni som är vana testare av bilar, inte alltid hittar alla inställningar. Har sett att vissa klagar på det, men jag tycker tvärtom det visar på en del viktiga brister med förarmiljöerna som man behöver beakta!
Såg en recension av en BMW i5 nyligen och den testaren hade inte koll på hur man enklast stängde av hastighetsvarnaren, istället för att hålla in SET-knappen på ratten i ett par sekunder skulle han in i infotainment-systemet och stänga av den. Så ja, kan förstå att det inte är helt lätt att ha full koll på alla funktioner som man får när man lever med en viss bil dagligen.
Om jag får önska något @esse så vore det intressant med en opartisk genomgång av en Tesla. Många gånger hävdas det av Teslaägare att Tesla är så överlägsna och är flera år före konkurrenterna men tycker inte att man får några konkreta bevis från dem om vad det är som gör dem så överlägsna.
Jag själv är inte så särskilt intresserad av en Tesla men vore 'ändå intressant att kunan bilda sig en egen uppfattning om dess eventuella överlägsenhet eller inte, av det lilla jag själv sett i videos och när jag åkt med i en Tesla (har aldrig kört någon själv) så har jag inte blivit särskilt imponerad.
Om du är som jag gillar jag inte alls Model Y medan Model 3 är skitfin att ratta.
Model 3 är inte halvkombi = klart minus. Och ergonomi (mittskärm) och basfunktioner (torkare, självkörning och 360-kamera) är mediokra.
Kanske är dessa bättre nu, körde en Highlinder förra året.
Ska testa en S vid tillfälle, tror den skulla falla mig bättre i smaken med mer lyxig insida.
Tesla ligger väldigt långt fram i tillverkningsprocessen, är bland mest effektiva bilarma med lägst vikt, har ett fungerande laddnätverk, sömnlösa uppdateringar av hela bilen när det behövs, snabba som tusan och allt detta till ett hyffsat bra pris som inte subventioneras av länder som China…så jo de ligger långt framme
Glömde “självkörande” funktionen nu också, som med version 14 av FSD verkar vara väldigt bra (I USA dock)
Ja, jo de är bra på de saker du nämner men det är inte det jag är ute efter att få se när jag efterfrågade en video om Tesla. Jag vill veta hur den är ett köra och använda för mig som förare i det dagliga körandet (se min lista ovan), det är det som jag inte blivit så imponerad av utifrån vad jag själv har sett hittills.