Europa resa - Q8 E-tron 55 till Spanien

Bakgrundsinfo: Audi Q8 E-tron 55. Två personer fullastad med packning för 2 månader utomlands och två små hundar. Levererades ut till oss 2023-11-25 så den är ganska ny.

Så, för ett tag sedan ställde jag frågan i forumet ”Långresa till Spanien” – där jag undrade vad som var den bästa approachen. Eftersom det här är vår första långresa ut i Europa så var man faktiskt lite orolig. Hur ska det fungera, finns det laddare, kommer vi bli stående osv. Speciellt nu när vi fick bilen levererad i slutet av November och är riktiga rookies på det här med elbil.

Vi hade en Q7 diesel tidigare som vi gjort många resor med. Huvudspåret först var att köra på Teslas nätverk, men eftersom vi har ett Audi abonnemang inkluderat i bilköpet så tänkte jag om och satsade på det till 100% i stället. Audi påstår ju att deras laddnätverk ska fungera i hela Europa så vi kör på det helt enkelt.

Sagt och gjort, 100% laddad så lämnade vi Uppsala den 24 Januari 2024. Planen var att åka ned genom Sverige, över Östersundbron och vidare över Rödby – Puttgarden. I Sverige blev det två laddstopp, ett i Mantorp och ett i Ljungby. Båda laddstationerna var Ionity och eftersom vi hade aktiverat ”Plug & Charge” var det bara att ansluta så startade laddningen direkt. Absolut inga problem och det gick hyffsat fort att ladda.

Danmak, första laddstoppet strax utanför Köpenhamn på en Q8 station som ingår i Audis nätverk. Här fick jag inte igång laddaren med Audis kort. Antingen beror det på mig eller så fungerade inte RFID läsaren på laddaren. Jag fick ta ett vanligt betalkort för att starta laddningen och efter det var vi åter på väg. Lämnade Danmark och kom fram till första hotellet i Norra Tyskland på kvällen. Hotellet hade laddare som vi förbokat men dom var trasiga så klart.
Från Uppsala till Norra Tyskland låg vi på följande förbrukning: 27.4 Kwh / 100 Km. Total 101 mil.

Tyskland, på väg ner emot södra Tyskland för att stanna en extra dag hos vår mellan dotter nere i Aachen. Det finns laddare överallt och dom växer upp som svampar – så det är ett icke problem att hitta laddare i Tyskland. Det här var en kortare tur och den landade på cirka 53 mil med en förbrukning på 27.4 Kwh / 100 Km. Det vill säga samma förbrukning som i Sverige och Danmark. Laddade bara på Ionity i Tyskland och överallt fungerade ”Plug & Charge”.

Efter en vilodag började vi vår resa tidigt på morgonen klockan 06:00 mot södra Frankrike. Direkt märkte vi att Audis navigation och Waze samt kartor hade problem att hitta vägar. Efter ett tag gick det upp för oss att bönderna i Frankrike hade påbörjat sina blockader. Efter mycket om och men lyckades vi få Waze att hitta delar av vår färdväg, medans Audis navigering lurade in oss på flera olika vägar runt Liege och jag tror vi åkte minst 8 mil fram och tillbaka på grund av detta och vi förlorade minst 2 timmar bara på grund av detta.

Audis navigation kunde inte heller plocka fram rutter, laddstationer utan den var helt ute och cyklade. Nu i efterhand har vi kommit på två saker som stökar till det. Dels det att vissa vägar var blockerade, men också det faktumet att vi hade ”Automatiska väguppdateringar” aktiverat i inställningarna. Problemet som händer är att om navigationen får en uppdatering medans du kör så kommer den tappa alla waypoints med dina laddstationer. Sen om du försöker söka fram nya laddstationer med hjälp av E-tron ruttplaneraren – så hittar den inte en enda laddstation. Här har vi alltså en riktig skitbugg, och för att få i gång det igen måste du starta om bilen.

Under vår resa i Frankrike som blev outhärdlig så slocknade hela navigeringen & hela skärmen för klimatkontrollen. Jag tror att den helt enkelt fick för mycket att göra med att försöka hitta en rutt så till slut dog allt på grund av ”överbelastning”. En omstart av bilen vid sidan av motorvägen löste det i alla fall.

Förutom detta så är Audis navigering så sjukt grym, den räknar om rutter, laddstationer och ser verkligen till att du ska komma fram. Positivt är att den visar ”riktigt” data så man vet hur långt man kommer och inte WLTP. Fram tills det att vi kom till Frankrike så satt både jag och frun och lovordade navigationen. Men som sagt, den är sjukt bra på detta så länge man inte åker i Frankrike när bönderna håller på att härja.

Förbrukningen i Frankrike hamnade på: 26.9 Kwh / 100 Km och vi körde 135 mil den dagen.

Södra Frankrike 07:00 på morgonen.

8 mil kvar till spanska gränsen, det går fort tänkte vi. 5 timmar tog det och tack vare Waze kom vi ut ur Frankrike med ett glädje skratt. I Spanien rullade det på bra och här märks att det är glesare med laddstationer, men det finns absolut ingen anledning till ångest. Det dyker upp laddare hela tiden men ofta har dom lägre effekt och ligger på 100 till 150 KWH. Det var så otroligt befriande att slippa Frankrike och väldigt gles trafik och solglajjor på.

I Spanien låg vår förbrukning på: 25.6 Kwh / 100 Km. Det blev totalt 126 mil i Spanien.

Totalkostnaden för all el för resan blev ungefär 6475:- och då har vi åkt cirka 380 mil. Lite dyrare än vår diesel, men så mycket skönare. Jag personligen kommer aldrig mer att åka förbränningsmotor. Man är piggare och mer alert på grund av de korta ladstoppen och man åker bättre. Mjukare, bekvämare, mer funktioner osv.

Topp notch att åka elbil genom Europa!

6 gillningar