En spaning jag har som kom upp när ni pratade om EV5 handlar egentligen inte om Kia och EV5 (även om jag gillar Kia mycket generellt) utan en känsla om var vi är i elbilsförsäljningen just nu.
Som ni kunde konstatera känns ju EV5 som ”ja, en lite större bil som laddar okej och inte sticker ut”. Men jag tror att vi är just där när det gäller vilka som nu och framöver till stor del köper elbilar. De som köper nu när teknikintresserade och early adopters som vi redan slagit till sedan länge.
Jag tycker jag ser det bland mina vänner och kollegor. De som köper eller leasar elbil nu går på ”en bra och praktisk bil för mina behov” och ”ett märke jag gillar och kört förr”.
Kollegorna och vännerna börjar till stor del med sina andrabilar och leasar MG ZS EV för att det är billigt. De som ska ha en förstabil köper XC40 för de gillar Volvo, Enyaq för att det är gott om plats och känns som ”en vanlig bil” och andra går också på samma märke de kört bensinbil som. De köper Kia e-Niro för att det är en prisvärd begagnad bil som går rätt långt och har hyfsat med plats. Jag inser att när de frågar mig är det just i stort de här bilarna jag tipsar om också (inte MG, där avråder jag). De vill ha en bil, den ska gå på el.
Jag vet att de inte bryr sig om snabb laddning, VGL eller en räckvidd på 60-70 mil. När de kör långt kan de tänka sig stanna en länge stund ändå för att ladda. Även om de tycker det låter trevligt med 10-80 procent på 15-20 minuter så vill de inte betala för det.
Jag tror att rätt många av de som kommer köpa nu är de människorna. Därför tror jag att EV5 och andra som inte erbjuder något revolutionerande mer än en praktisk bil på el med ett märke man känner till kommer funka bra för en stor massa.
Du har tagit upp många av de saker som nog är prioriterade val hos många köpare som vill byta till elbil. Jag kan själv känna igen mig i många saker du tar upp. Om jag ska lägga till nåt jag också eftersträvar, så är det bra garantier och service, samt låga försäkringskostnader som gör att jag gärna söker mig till de bilarna som erbjuder detta. Att det då också ofta sammanfaller med både praktiska och de med mindre lull-lull gör mig absolut inget
Kia EV5 kommer nog att attrahera många Kia Sportage ägare som vill gå över till elbil. Jag hoppas Kia prissätter den i nivå med Sportage, då kan den bli väldigt populär!
Ja, precis, det ska kännas som ett tryggt köp. Man ska fatta hur det funkar. Jag tror många inte ens bryr sig om att klicka in i menyerna och ställa in alla coola funktioner
Ligger mycket i det du skriver. När vi lämnade in vår EV6 för service fick vi låna en Kia Sportage. Hustrun vid återlämnandet: “Den var trevlig, kan ni inte erbjuda den eldriven?”
Jag körde Sportage när EV5 lanserades i Asien och eftersom det då skrevs att den inom relativt kort troligen skulle lanseras i Europa blev jag inställd på att den skulle bli min nästa bil och övergången från PHEV till elbil. Och eftersom jag ju knappast kan vara ensam om att tänka så så håller jag med trådstarten.
För min del så dröjde Kia för länge med att anpassa och lansera EV5 i Europa men eftersom EV3 kom och dessutom till vettigt pris kör jag alltjämt Kia. För Kia och dess kunder är det förstås bra att EV5 nu kommer och dessutom får sällskap av EV4 eftersom det innebär fler alternativ inom märket och därmed mer troligt med märkestrohet. Jag ska erkänna att jag hade förväntat mig 800 v åtminstone i 5’an men tror samtidigt att det inte skulle göra någon större skillnad för försäljningen, de allra flesta laddar hemma och tillfällena med snabbladdning är inte så många att den egenskapen blir en dealbreaker. Då värdesätts bilens övriga egenskaper, varumärket och relationen med återförsäljaren högre, det är i alla fall min killgissning.
Jag tror du har helt rätt @DanielKjellander! Det är nog ingen högoddsare att den blir en succé - det är nog primärt EV4 som kommer få stå tillbaka.
Det jag tror vi såg var en viss missad potential där den kunde både ta vara på det behovet som du beskriver men också klå dess konkurrenter så som Skoda Enyaq på fingrarna rejält.
Är det inte så att inget egentligen har förändrats. Precis som före elbilarnas intåg så finns det en större del av bilägarna som egentligen inte bryr sig så vidare mycket om vilket märke/modell det är så länge som den funkar i vardagen. Sedan har du en mindre del som är verkligt bilintresserad och gillar hästkrafter, laddhastighet, V2L osv.
Och sedan skall man inte underskatta kampanjer. Själv är jag en expert på att undersöka prylar noggrant och hitta produkten som jag verkligen vill ha, men sedan blir jag snål och köper något annat pga en kampanj som bara är för bra för att avstå
Ja jag kollar slaviskt “bäst i test” på alla konsumentprylar jag köper, men faller ofta för kampanjer som du säger. Tyvärr blir man ofta missnöjd också då.
Sedan agerar jag absolut inte på samma sätt då jag köper dyrare saker som hus eller bilar. Där skulle jag aldrig köpa det bara på bra kampanjer/sänkta priser om det inte råkar sammanfalla med nåt jag redan innan kampanj sett ut och konstaterat att jag vill köpa. (lyckades dock att pruta både på huset och bilen jag äger nu, så det går ju komma undan billigare på olika sätt)
Det är lättare ekonomiskt när man köper hus . Vi betalade för 20 år sedan mindre pengar för vårat hus byggt 93 , än vad en ny bil i familje bils segment kostar i dag . Nu är det värt tre gånger så mycket . Nya Elbilar hälften så mycket efter tre år