EX60, GLC eller iX3?

Vi saknar förvånande nog en tråd om de tre stora konkurenterna :smiley:

Har kollat på dessa i bilhallar och i trafiken, hur tusan väljer man mellan dessa…alla är mycket trevliga på olika sätt.

OBS inte testat trots ivriga säljare.
Kanske är rädd att man blir tokförälskad… :wink:
Men ska testa den låga i3, är isåfall den man vill ha. 92mil WLTP i en SNYGG bil som förväntas vara trevlig att ratta är underbara nyheter!

Att iX3 inte kan fås med B&W var oväntat och en besvikelse. Säljaren visste heller inte om man kunde få äkta läder…står inte heller på hemsidan som vi båda letade i.
Kanske kommer.

Volvons handtag inne/ute har jag svårt för, sitter felplacerade och ingen bra ergonomi.
Liten ratt uppskattas. Men hur tänkte de med handsfacket???

Mercans stora skärm känns nära, där har BMW solklart förstått att man vill undvika stora huvud/ögonrörelser så skärm under vindrutan är bra.
Super, ta 5sec att fatta hur BRA ide det är!

Ni som kört vad säger ni?

Jag har provkört ix3 och glc. Tittat på ex60 i hall. Alla tre är riktigt bra bilar. Är oftast små detaljer som avgör. ix3 gillade vi bäst att köra. lite oväntat så gillade vi den där skärmen längst ner på rutan. Jag var helt säker på att jag inte skulle gilla det. sportsätena var mycket värre på ix3 så blir det den så blir det absolut de andra. på tal om sätena så behöver även mittplatsen för vår del vara bra för barnen och där fanns det något hårt där ryggstödet möter sätet i ix3 så då blir det för vår del svårt med den. Glc’n var bra men mycket skärm och kanske lite anonym. Körningen av den gav varken bu eller bä. Volvon känns otroligt avskalad och gick inte alls hem hos min fru. Kan också hänga ihop med att vi först tog oss en titt på EX90 som stod bredvid i 6-sits konfig. Så om den går in i kalkylen så blir det nog snarare den. vi har inte kört ex60 men jag hoppas att den där magiska tystnaden som det snackas mycket om även upplevs i ex90.

Den skulle passa perfekt till mig / oss . Vågar man hoppas på privatleasing max 4500 kr i månaden och max 6000 kr i månaden med 3500 mil
Om året ? :money_mouth_face:

1 gillning

Kolla även ES90, sedanen.

Fun fact: I EX60 så har man fått till tystnaden genom aktiv brusreducering medan EX90 och ES90 är tysta enbart genom material. Du har en artificiell tystnad i EX60 som inte alla uppskattar men i EX90 är den inte artificiell. Båda är tysta bilar men olika typer av tystnad. Men EX90 är också rejält tung och kostar mycket mer :wink:

1 gillning

Finns inte Audi Q6 e-tron med bland tänkbara bilar?

Intressant info!
Tyvärr suboptimal lösning imho då det förutom att inte åtgärda grundproblemet, även påverkar musikaliteten vid musiklyssning. All manipulation av realtidsdata gör det…

Pajas (den dyra) BoW-upplevelsen av detta om man väljer det paketet?

Pajjas görs givetvis inte, men upplevelsen kan upplevas mer digital och konstig. Alla är inte känsliga för detta, jag är det, tyvärr. Svårt att förklara men vissa blir lyssningströtta.
På samma sätt har vissa journalister upplevt visst obehag av systemet (utan musik)

Vissa personer är känsliga för flimmer i LEDstrålkastare, vissa inte - om man ska jämföra med något optiskt.

Människokroppen är fantastisk.

Jag har ännu inte sett en HUD som jag inte måste släcka i skymning och mörker

1 gillning

Räckvidd i olika hastigheter på autobahn.

whatcar gänget recenserar bilarna sida-vid-sida i del 1.

Det där har jag absolut inte hört sägas innan. Att det skulle bero på enbart ANC att man lyckats så väl med tystnaden. I BMW ix3 så verkar de flesta inte vara helt säkra på om de kan höra någon skillnad med ANC av eller på och jag tvekar på att Volvo skulle lyckats så mycket bättre med ANC.

Här nämner du att Volvo tagit med sig tystnaden från EX90 och ES90 till den nya SPA3 plattformen. Det låter inte som ANC :slight_smile:

Enbart ANC har jag ju inte sagt, klart det finns en grund bakom som de tagit med sig från SPA2 tidigare. Jag har inte kört EX60 i Sverige så jag vet inte hur det låter. Att den var tyst på spanska vägar förvånar mig inte.

ANC är komplicerat och det finns absolut stora skillnader. Går ju att ha olika styrka på det också. EX60 verkar ha gått till överflöd med det.

Nu har jag inte upplevt ANC i Volvo EX60 men jag tolkar det som att man inte kan stänga av det. Hur är det möjligt att man lägger så mycket tid, pengar och resurser på att ta fram Volvos framtids-bil och att ingen lyfter frågan att man kanske borde ha on/off på denna funktionen? För visst är det så med hörlurar att detta är något som man kan stänga av? Jag hoppas verkligen att Volvo kan lägga till on/off på detta via en OTA och att man hinner göra detta innan det(att man vantrivs i kupén pga av ANC) blir en allmän sanning hos allmänheten.

Jo, men hörlurar går ju inte att jämföra med. Med hörlurar vill man kanske prata med någon samtidigt som man lyssnar på musik. Ofta jag har det så så att jag hör vad som händer runt om mig.
Så är det ju inte i en bil.

Nej för fan vem vill prata med någon i bilen…

Vi är alla olika. I mitt fall vill jag inte prata med någon när jag har hörlurar men gärna när jag är i en bil.

Men egentligen är inte ANC-featuren själva grejen. Det är hur man tänker när man tar fram en ny bil/produkt. Om nu EX60 bär ansvaret för hela Volvos framtid då måste man ju i sina processer utvärdera varenda feature som man lägger till som kan uppfattas som kontroversiell. I bästa fall så gör man till och med prototyper och kör A-B testning. ANC-featuren faller ju i samma kategori som dörrhandtagen eller att inte ha någon keyfob/nyckel. Det verkar helt orimligt att Volvo inte skulle ha vägt för och emot och sett till att de har backup-lösningar om en nyhet inte faller väl ut. Om så inte är fallet så sjönk bilindustrin som en sten i min ögon när det kommer till produktutveckling.

Kan väl hålla med om att det inte hade skadat med en av och på knapp. Men tycker också att det blivit för mycket snack om ANC funktionen i bilen. Det var inget jag märkte av när jag körde den och det är nog bara en tysk motorjournalist som klagat hittills.

4 gillningar