Explorer RWD Long Range Business Edition

Fast det är ju välkänt att Ford inte gör pengar på Mach E, att köpa MEB av VW får troligen ner priset på både Ford och VW och gynnar både konsumenten och företagen.

1 gillning

Utan tvekan är det så, var det den enda vägen? Kanske, jag vet inte. Men är man en glad Ford Mach-E kund och tror sig få samma upplevelse i Explorer så kommer man bli besviken. Som bil är dock Explorer inte dålig men den var för dyr när den kom, att justera priset på den var välbehövligt :slight_smile:

1 gillning

Tycker att frunken man kan köpa från Ford men även andra ser rätt bra ut till Capri/Explorer.

Läste om en som gillade den för han kunde ha både bandy och golfklubbor i den för det var den längsta på marknaden. Vad nu fördelen är med att ha golfklubban i frunken… Kanske finns andra långa saker också. Typ kryckor, paraply, insynsskydd :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Har själv aldrig provat Explorern men varje gång jag ser den så reagerar jag på att jag tycker den är snygg. Gällande erbjudandet så påminns man återigen om att köpa modeller och märken som lanserats för runt 1-2 år sedan kanske är den bästa elbilsaffären du kan göra. Om man helt bortser från märke och vad ev premium i övrigt ger dig så kan man här få ungefär samma räckvidd som instegsmodellen för helt nya Volvo EX60, bra DC-laddning på 185 Kw och 5 års garanti men då för under 500tkr. Och vinterdäck och krok är inkluderat. Enda problemet som jag såg med Explorern tidigare var att den helt enkelt var för dyr, typ 700tkr om jag minns rätt. Men nu är ju det löst :slight_smile:

2 gillningar

Ska inte smutsa ner den här tråden i onödan MEN….

En av mina absoluta favoriter 2025 var just en MEB bil VW ID.3 GTX bakhjulsdriven mer effekt än en Porsche 930 Turbo en sekund snabbare till 100 och en otrolig körglädje som ställer frågan Hyundai Ioniq 5N eller ID.3 GTX?

Back to Ford Explorer

1 gillning

Själv tycker jag Explorer är en av de snyggare bilarna på MEB, skulle ta den framför en ID4 eller Q4 alla dagar i veckan. Däremot om valet stod mellan Enyaq och den skulle det handla om pris.

1 gillning

Åh jag var så sjukt nära att slå till på en demo Explorer igår, men typ i sista sekund ångrade jag mig. Säljaren hatar nog mig, hade redan planerat vad han skulle använda provisionen till.

Jag är allergisk mot krångel. Jag har oftast mina bilar länge, typ 10 år, kör bara 800-1000 mil året. Har en Toyota auris touring nu som jag i princip bara servat och bytt vindrutetorkare på.

Fick kalla fötter för fordens driftsäkerhet. Obeprövad (kanske inte plattformen dock). Tror jag behöver psykologhjälp för detta bilköp. Ska roadtrippa med familjen i Europa i sommar, ”måste” ha det färdigt innan dess.

Tack för diskussionen alla!

Är det bara jag som reagerar negativt på all hårdplast och plastlädret i Explorer?
Mustang i jämförelse är mycket trevligare att vistas i även om den enligt mig är på gränsen. Enyaq är då klart trevligare, om man nu ska välja en bil från denna plattformen.
Utvändig design är däremot skitbra på Explorer och mustang.

Absolut. Hade hellre tagit tyg än plasten, men kan absolut leva med båda..

1 gillning

Ajaj vad bra pris det är på model y standard nu. Det är ju svårslaget alltså. Ska bli intressant och se om någon svarar!

Någon som varit och klämt på leapmotor b10 än? Den är ju verkligen bra prissatt, men snacka om grisen i säcken!