Jag ska köpa en ny familjebil, föredrar kontant. Hade inte tänkt köpa ny utan hade som mål att hamna under 500.000kr med vintersulor och krok. Nu har dock Hedin ett erbjudande på xplorer RWD Long Range Business Edition för 499.000kr, med vinterhjul, krok och 15.000kr i hedin supercharge… Är inte det väldigt bra för 60mil wltp och 5 års garanti? Hittar ni något som kan slå det? Tack!
Beror på hur man ser på det om det slår eller inte… men Tesla Model Y finns från 499.900kr inkl dragkrok, dock utan vintersulor. Beror på hur man ser på Elon och allt men det är ju en hyfsat potent elbil trots allt, med väldigt bra laddinfrastruktur.
Nu skrev Neoperl att han tänker betala kontant dvs inte ta lån. Sedan kan man givetvis alltid diskutera att förvalta pengarna och få avkastning vs att lägga ut alla pengar på en gång utan avkastning (man kan ju se det som ett lån till sig själv med valfri ränta ).
Absolut. Tack för snabbt svar! En Tesla model y standard förmodligen en bättre bil och med nollränta är en bra deal. Speciellt om man då förvaltarna pengarna väl under lånetiden och tänker att man drar av det från kostanden, Anledning att inte köpa den:
-bor i ett vänster studentområde. Bilen långt ut mot gatan. Orkar inte med oron för sabotage. Har hänt grannarnas Tesla.
-minst dubbel försäkringskostnad mot Explorern. Har fått kostnad från flera försäkringsbolag.
-räknar med minst 20.000 papp på vinterdäck.
Så sammantaget den högre försäkringskostnad och vinterdäck förstör ekonomiska fördelen mot att förvalta pengarna (iaf med mina basic skills).
Jag har inte kört Explorer mer än några timmar Explorer är som alla influencers måste påpeka en MEB bil och det är för mig ingen nackdel och jag känner mig hemma men som många känner att dom måste klanka ner på Det är en lagom stor SUV (om det är det man vill ha) med rätt tydlig Ford design på utsidan insidan är förvillande lik en ID.4 vilket på intet sätt är dåligt Jag gillar den skarpt snett bakifrån sett
Till skillnad från VW har den 5 års eller 150.000km fabriksgaranti (ID.4 2 år) fortfarande med service vart annat år och det lilla jag kört känns den väldigt väl ihopsatt och en trevlig bekantskap Jag har blivit lovad en någon gång i början av mars så jag håller mig för att kommentera mer
Ford vill verkligen få ut dessa på vägarna så kommer du med cash money Svenska pengar så kan nog du sätta dig ner med en säljare och förhandla ett bra pris det kan vara lönt att kolla vad den kostar med en finansiering då det kan bli bättre rabatter man kan ju alltid betala av den när man får första inbetalningen Men se till att få låna en demo minst en dag helst en helg och verkligen känna efter om det är något du kan leva med i många år framöver för andrahandsvärdet lär nog inte vara det bästa när det är dax att göra sig av med den
Gratisladdning hos Hedin känns ju sådär går kanske att förhandla bort som 15.000 rabatt på bilen
Min fru har en Explorer Long Range RWD. Jag har kört den en längre runda den är rätt snål om man kör 90-100. I övrigt inga fel på den och hon verkar nöjd med det mesta förutom keyless touch vintertid på handtagen för att låsa/låsa upp dörrar helt värdelöst säger hon. Den är lite ovanlig på vägarna trots grymma kampanjer från Hedin.
Håller med, jag hade förstått kritiken om VAG inte hade fixat till MEB och fått bort barnsjukdomarna. MEB är enligt mig en riktigt kompetent elbilsplattform nu som också behållit viktig känsla och funktioner.
Ang tråden så nej jag vet ingen elbil under 500.000 som har denna WLTP, garantitid och är en vettig bil i en storlek för att fungera som familjebil. Antingen måste man göra avkall på WLTP, storlek eller kvalite alt alla de delarna.
Behöver ts inte byta bil nu, så kommer det nya bilar, tex zeekr 7gt var instegsmodell ligger under 500, WLTP på “bara” 52 mil men snabb laddning som kompenserar rejält.
Sedan elbilsbonusen som kommer i mars. Kan den göra att det kommer kampanjer som trycker ner bilar runt 500.000 till just under 450.000, men givetvis en chansning.
Men som jag sagt i alla köpa bil trådar, provkör intressanta bilar ordentligt innan du slår till.
bZ4X 2023 med 360 mil på mätaren .Inte helt ny , men ganska oanvänd . 7 år och 19400 mil kvar på garanti verkar det som . Om det är något som faller dig i smak är ju en annan sak ? . Tar bort skärm dumpen nu då det var lur med räckvidden tydligen .
Ja det har du rätt i angående elbilsbonusen. Har väl redan sett det för Mazda 6e typ.
Hedin har nog inte lätt att få iväg Capri och Explorer. Typ denna Capri Demo med premium tycker jag är rätt mycket för pengarna. Nästan så man kan tro den är fel prissatt.
Ja dom där bz4x har jag kollat en hel del på! De har också blivit sjukt prisvärda. Det som avskräcker mig lite är räckvidden och laddning under vinterhalvåret.. Tycker iaf att man ska försöka hitta en från 2024 som fick den nya värmeväxlaren som gjorde det betydligt bättre. Denna Subarun är ju inte heller dåligt prissatt men med det är det där med räckvidd och laddning
Får säga att det är rätt mycket sådant. Senast för mig var den en säljare som heligt lovade på Toyota att det inte är någon skillnad hårdvarumässigt på 2023 och 2024 bz4x. Tycker ändå det är rätt stor skillnad i kall laddning..
Fast man får ju ställa det mot alternativet, hade Ford byggt den själv istället för att ta MEB tror jag det hade blivit en bättre bil, Mustang Mach-E är fortfarande en av mina favoritbilar och jag hade gärna sett allt som den gör i Explorer och Capri. För mig är det är nackdel att det är MEB
499 för Explorer med vad det innebär tycker jag är bra. Visst kan man alltid jämföra med Model Y men jag hade personligen valt Forden, den tilltalar mig mer.