Facket tar i med hårdhanskarna mot svenska Tesla

Man bör kanske fundera på vilka röster hör man mest i och från ett företag där arbetsgivaren enkom dikterar villkoren för de som fortfarande är anställda?!
Min erfarenhet av att både jobbat i företag med eller utan kollektivavtal, är att som anställd är man allmänt betydligt mera försiktig att klaga på tokiga arbetsförhållanden m.m till företagsledningen om man inte har den tryggheten som ett just fackligt kollektivavtal oftast ger.

1 gillning

Bra fundering, ligger nog mycket i det du skriver

Redan existerande (om än temporärt nerlagd). Så ingen ny nätanslutning där.

1 gillning

Vore ju fantastiskt om Tesla kunde uppdatera alla sina gamla laddare så vi som inte kör Tesla kan använda dem lättare (gäller särskilt som kör bilar med laddlucka bak på höger sida, typ VW).

Det verkar som att det är precis det de gör :slight_smile:

Bäst vore dock om alla bilar hade laddlucka H fram så man kan köra in, då V bak som Tesla har innebär backning. Eller finns det logiska skäl till V bak?

Enligt Peter Rawlinson, huvuddesigner av Model S och Lucid Motors ex-VD, så var det ett dekret från Musk för att det var det som passade bäst i hans dåvarande hyrgarage.

Och kan tilläggas att Peter sade också att ursprungliga planen var vänster fram.

Ja det vore det logiska. då föraren har bäst överblick av det hörnet.

hehe, kul anekdot. Låter typisk Musk.

Man backar väl alltid in i en parkeringsruta?

Detta då man vill ha styrande axel ytterst både för att manövrera in och ut på enklaste sätt. :face_with_peeking_eye:

Kan ju ha att göra med om ursprungslandet har vänster eller högertrafik om man parkerar i gatans riktning och tänker dig laddning så?! Renault verkar tycka att vänster framskärm är bra numera, känns väldigt udda i ett land med högertrafik. Själv gillar jag laddlucka i fronten!

Jo, jag har varit officer så jag vet hur man gör.
Men vad ett ytterst begränsat antal personer “anser vara rätt” spelar ingen roll.
Studera hur de flesta icke elbilister parkerar så inser du det omöjliga att “uppfostra” dessa till att ändra beteende.

Samma sak med räckviddångest. Vad early adopters anser är helt ointressant. Mannen på gatan vill ha längre räckvidd!

Där ser man , räckvidds ångest handlar alltså om ångest över att behöva stanna och ladda efter 10-20 eller 30 mil . Tråkigt men Ångestfullt? . Jag som trodde att det kanske handlade om att inte bli stående . Early adopters fanns för tio år sedan , och då fanns nog risk att bli stående i vissa delar av landet annars .

Ska nog inte exkludera elbilister här. Det har hänt mer än en gång där underhållningen under en laddsession har varit att se en annan bil försöka backa upp mot laddstolpen :slight_smile:

1 gillning

Har man laddlucka i fronten så backar man inte in! Så länge man står på anvisad plats är det oväsentligt om man backar eller kör rakt in. ”Civilpoliser” som ska ”uppfostra” folk betackar jag mig för, det finns inget objektivt rätt i detta, det kan däremot vara lättare att göra det ena eller andra.

1 gillning

Vet ärligt inte om det var adresserat mig men syftet var hur jag anser placeringen av laddluckan bör synkas med fördelen att komma i och ur en parkeringsruta genom att backa in.
För jag har nästan sett fler ha problem att ta sig ur fickor än vad jag sett problem för sill att backa in.

Och då gatuparkeing sker i färdriktningen så är det naturliga, precis som för tanklock i EU att laddluckan sitter höger bak eller fram.

Såkänge man inte bor i snöiga eller isiga förhållande stora delar av året kan även fram funka utmärkt.

1 gillning

Hehe, snackar du plåtskador, oroliga personer i bilarna bredvid som undrar om de kommer köra på bilen, eller “en partner skäller på den andra” under backning? :rofl:
Trångt plus stressade resenärer brukar sällan vara en bra kombo, oavsett transportmedel.